Achterkomen of paard goed ziet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Achterkomen of paard goed ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 10:58

Ik heb het idee dat mijn 4 jarige minder goed ziet, maar heeft iemand nog tips of ideeën om hier achter te komen?

Ze ziet in ieder geval wel 100% zeker met beide ogen, dat is gecontroleerd. Haar ogen zien er verder ook helemaal goed uit, geen gekke dingen in te zien en geen beschadigingen. DA geweest.

Maar zijn er misschien testen beschikbaar waarmee je kunt achterhalen of ze minder goed zien?

maxie

Berichten: 2212
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:56

Heb je ook het idee of er 1 oog beter is als de ander? Toen de verdenking er was dat mijn paard blind was geworden aan 1 oog kreeg ik het advies om het goede oog af te dekken. Hieruit werd direct duidelijk dat hij blind was aan 1 oog.
Afbeelding

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Achterkomen of paard goed ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:57

Met het lampje van je telefoon kan je iig pupilreactie testen.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Achterkomen of paard goed ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:07

Ik deed vaak met mijn hand vlak langs haar oog, bij geen- of weinig reactie weet je snel of ze zien of niet.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:08

Veearts er bij halen, zelf met lampjes er in schijnen geeft echt geen goede diagnose.

Hier een merrie slechtziend is aan 1 oog.ziet nog perfect een zwarte voer emmer van dichtbij staan, maar zaken verder weg gaan moeilijker....
Laat het dus goed nakijken :j

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 16:14

Ze ziet met beide ogen, dat is 100% zeker. Pupil reactie is ook gewoon goed in beide ogen. Het is dus niet direct de vraag of ze ziet (want dat doet ze), maar of ze helemaal goed ziet.

Ik heb het idee dat haar rechter oog minder ziet dan links. Maar haar reacties lijken wel bij slecht zien te passen, schrikken, hoofd stoten, etc.

Vanochtend lag er een (witte) emmer op de zijkant aan de kant, door de wind bewoog die wat heen en weer. De andere paarden zien het direct als ze de stal uit lopen, zij ziet het pas als ze er een stuk dichterbij is. Ze reageert dan ook direct "bang" (nu is ze vrij nuchter en geen paniek dier, maar voor haar toch een vrij heftige reactie).

DA is er al bij geweest (en vraag het elke keer weer haha), meer dan dat ze wel ziet komt ze niet... Hoe goed of slecht, geen idee.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:34

Ik heb toevallig net mijn neuroanatomy examen gehad (ik studeer diergeneeskunde). Ik ken alleen maar testen waardoor je kunt onderzoeken of een dier wel of niet ziet. Maar ik ken geen testen die de graad van zicht testen.

Ik neem aan dat je dierenarts wel weet of het te testen is of niet. En aangezien ze dat niet heeft gedaan dan zullen die testen niet bestaan denk ik.

Annenas

Berichten: 2598
Geregistreerd: 02-07-12
Woonplaats: Brabant

Re: Achterkomen of paard goed ziet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 16:43

Misschien kun je haar iets aanleren dat ze iets moet aanraken als jij het aanwijst ofzo? En als je dat van dichtbij bevestigd hebt het steeds verder weg gaan doen om te kijken of ze het ziet?

RobinSputnik

Berichten: 504
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rijswijk GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:03

Toen ik laatst bij de kliniek was zei er een coassistent dat ze wel eens ergens wat had gelezen over mogelijke visus bepaling bij paarden, maar de DA wist er niks van. Het zal op dit moment nog niet echt mogelijk zijn om goed te kunnen objectiveren hoe goed een paard precies ziet denk ik.

Op google vond ik wel dit https://www.google.nl/amp/s/www.equisea ... sion-tests Niet mega betrouwbaar natuurlijk maar je kunt er mee experimenteren :)