Deuk in paardenrug...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

happyness

Deuk in paardenrug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 09:19

Sinds een week of 8 heeft mijn paard een deuk in z’n rug, net boven z’n heupbot. Hij heeft dit overgehouden aan z’n castratie... Hoe precies? Wist ik het maar... Met gaan liggen, opstaan, geen idee...

Volgens de dierenarts heeft het tijd nodig. M’n fysio/osteo heeft hem behandeld en is er niet zo zeker van dat het helemaal weg trekt... Eventueel is het nog mogelijk om hem op te laten voelen om te kijken of er van binnenuit iets ‘trekt’.

Ik heb het geprobeerd op de foto te zetten en ben benieuwd of er hier iemand is met de gouden tip...

Afbeelding

Afbeelding

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:27

dit noemt een huntersbump in het engels. Ik zou kijken via youtube of er een oplossing voor bestaat.
Dit is een beschadiging van het SI gewricht.

Edit: pijnstilling, ontstekingsremmers, massage, stretching, osteopathie, revalidatieprogramma en dergelijke zouden een goed resultaat opleveren.
Laatst bijgewerkt door 2a54z6e45r6r op 08-06-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Deuk in paardenrug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:31

Dit is geen hunterbump. Mijn paard heeft een hunterbump en dat is iets anders. Dat is een soort bobbel op de kont, punt kont hoe je het noemen wil.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:32

Jou paard is scheef!
Laat er eens een osteopaat naar kijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:38

funnyhorses schreef:
Jou paard is scheef!

Citaat:
M’n fysio/osteo heeft hem behandeld en is er niet zo zeker van dat het helemaal weg trekt...

soesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:46

Ik dacht ook te zien dat paard scheef is...
Misschien nog eens een foto maken als hij vierkant staat, en dan ook weer over de kont fotograferen. Net als die laatste foto.
Als hij echt scheef is, zou ik een second opinion van een andere osteopaat vragen. Od de DA.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 12:48

hoe is het paard gecastreerd?
Met takelen kan er best wat uit zijn verband getrokken zijn natuurlijk.

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 13:52

Foto’s zijn VOOR de behandeling genomen!

Hij was idd ook een beetje scheef volgens de osteopaat maar niet extreem. Wat ik zelf ook al dacht is dat het vertekend doordat er aan de ene kant een gat zit en aan de andere kant niet.

Hij is op tafel geweest ivm z’n leeftijd en evt complicaties naderhand.

Ik hoopte iemand te treffen die een soortgelijk iets heeft meegemaakt en me kan vertellen wat eraan toen is, wat helpt en of het überhaupt ooit nog wel weg gaat....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:04

Mij lijkt dat er iets in het bekken verschoven is? Het ziet er echt scheef uit!
Geen een osteo is heilig ts wat de ene niet ziet of voelt doet een ander wel.

Ik zou er echt nog eens goed naar laten kijken.
Het ziet er niet gezond uit zo.

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:05

ik zou fotos laten nemen.ziet er niet goed uit

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:08

Bokker Lovelance haar paard heeft volgens mij iets soort gelijks, ook ontstaan na de castratie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:36

Ik zou daar denk ik ook een scan of foto van willen zien. Als ie getakeld is kan er iets kapot zijn. Persoonlijk zou ik er niet te lang mee wachten.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:49

Ons paard had dit ook na zijn castratie. Waarschijnlijk zijn heupen uit de kom getrokken met optakelen. Is nooit meer goed gekomen. Heeft allerlei behandelingen gehad en toen die niet bleken te werken heeft hij nog 6 (!!) jaar rust gehad. Hij bleef kreupel en ontwikkelde zelfs zware atrose door het overcompenseren. Dit jaar hebben we hem uiteindelijk laten gaan op 10 jarige leeftijd.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 15:54

funnyhorses schreef:
Jou paard is scheef!

En daarna leren rechtrichten, zat prachtige sites voor! Een must overigens voor iedereen....

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 15:57

Overigens is mijn paard NIET kreupel, NIET pijnlijk op die plek en gehele rug en functioneert hij verder prima. Zolang dat het geval is is er volgens mijn dierenarts nog niet zoveel om me zorgen over te maken. Het is alleen niet zo’n mooi gezicht en als het een blokkade, spierbeschadiging of wat dan ook is dan wil ik hem graag helpen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:28

happyness schreef:
Overigens is mijn paard NIET kreupel, NIET pijnlijk op die plek en gehele rug en functioneert hij verder prima. Zolang dat het geval is is er volgens mijn dierenarts nog niet zoveel om me zorgen over te maken. Het is alleen niet zo’n mooi gezicht en als het een blokkade, spierbeschadiging of wat dan ook is dan wil ik hem graag helpen.

Zou voor mij niet zo veel uitmaken. Het is een hele duidelijke afwijking in het normaal beeld. Ik zou het zeker na laten kijken, des noods bij een andere VA.
Mijn vorige paard liep NOOIT kreupel. Ook niet bij een botvlies ontsteking en afgescheurde pees. Klinisch beeld zegt niet altijd iets bij paarden die een hoge pijngrens en will to please hebben.
Dat merk je pas als het echt helemaal kapot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:42

Hmm, ik heb zelf geen ervaring met zulke deuken na castratie, wel veel ervaring met zichtbare problemen rondom de lendenen en deuken na trauma's op andere spierplekken.

Ik vind dit er eerlijk gezegd niet goed uitzien. Sowieso omdat je rondom de lendenen bij 'normale' spier/bewegingsproblemen/scheefheid eerder spierbulten krijgt dan deuken, maar vooral omdat jouw paard die deuk maar aan 1 kant heeft, terwijl normale bewegingsproblemen in dit gebied vaak wel een enigszins symmetrische spierreactie laten zien. Dit klinkt veel meer als een trauma van buitenaf dan een inherente scheefheid door het paard heen. Paarden lopen regelmatig permanente deuken op als ze een spier scheuren gevolg van trauma van buitenaf zoals een trap of een val. Die deuk is een plek van permanente spieratrofie en dat groeit ook niet meer dicht. Vaak zitten dit soort deuken op de borst/schouders/kont en daar kunnen ze niet veel kwaad, maar deze plek is echt de onhandigste ooit voor spieratrofie omdat de spieren in dit gebied de complete achterhand met de rest van het lijf verbinden, en de deuk is bovendien echt heel erg groot vergeleken met de andere deuken die ik heb gezien.

Ik weet niet precies wat er tijdens de castratie gebeurd is, maar als ik naar mijn ervaring kijk met lendenproblemen en deuken door ongelukken dan denk ik dat de kans minimaal is dat deze deuk weer volgroeit, en dat als de spieratrofie inderdaad permanent blijkt dat de kans groot is dat je paard hier op termijn last van gaat krijgen in de beweging omdat paarden een dik spiercorset rondom de lendenen nodig hebben om hun wervelkolom op deze plek te stabiliseren.

Wel echt enorm zonde. :(
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-06-18 17:49, in het totaal 2 keer bewerkt

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:44

[quote="happyness"]Foto’s zijn VOOR de behandeling genomen!

Dit snap ik niet helemaal !

In de openingspost staat dat hij dit aan de castratie heeft overgehouden ?

Of bedoel je na de castratie maar voor de behandeling van de Ostheopaat :=

Lathira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:47

Misschien een andere fysio/osteo er naar laten kijken? Misschien dat die iets voelt of ziet wat de 1e niet is opgevallen.

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 18:20

silvia58 schreef:
happyness schreef:
Foto’s zijn VOOR de behandeling genomen!

Dit snap ik niet helemaal !

In de openingspost staat dat hij dit aan de castratie heeft overgehouden ?

Of bedoel je na de castratie maar voor de behandeling van de Ostheopaat :=

Idd na de castratie maar voor de behandeling van de osteopaat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:49

Ik vind het op een karperrug lijken. Die weggevallen spier lijkt mij zeker niet oké!

Sterkte met je paard! Niet leuk als dit het gevolg is van de castratie

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:56

Zo daar word je niet blij van als je dit overhoudt na een castratie. Zo te lezen komt dit nogal eens vaker voor. Dan zou een veearts of kliniek ook moeten weten wat dit is en waar het door komt. Lijkt mij dat er iets verschoven of beschadigd is.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:04

Zou spier-/weefselschade te zien zijn op een echo? Is niet al te duur en zou misschien kunnen bevestigen of het spierschade is of dat je dieper moet zoeken.

happyness

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 22:19

Dat lijkt me ook wel een goed idee als dat zou kunnen. Ga daar eens naar informeren.