Streepjes opstaande haren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

soeboenoe

Streepjes opstaande haren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 17:45

Hoi, sinds een dag of 2 kwam ik deze "rarigheden" tegen in de vacht van mijn paard.

Het lijkt alsof ze onder een boom heeft gestaan waar iets plakkerigs heeft gestaan, maar.... er is geen boom in de buurt en het is ook niet plakkerig...

Met rossen of wassen gaat het ook niet weg, beetje opstaande haren dus. Wat zou het kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:04

Ik kan het niet heel goed zien, maar zijn dit geen bijt plekjes van dazen die zijn doodgeslagen, maar nog even hebben gebloed?

Edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Bowo op 06-06-18 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Re: Streepjes opstaande haren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:09

Bijtplekjes inderdaad, heeft mijn paard over zn hele hals.. Allemaal kleine opgedroogde bloedplekjes denk ik.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 18:11

Lijkt op een begin fase van schimmel. Kun je die plukjes haar er zo aftrekken? En blijven er dan kale plekjes over? Dan zou ik hem 2 a 3 dagen afsponzen met imaverol.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:27

Volgens mij zitten de haren vrij vast. Ik zal het morgen eens testen. Maar tijdens het rossen komen er niet ineens plukjes haar mee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:38

Het zijn er bij die van jou veel,maar mijn merrie heeft op haar kont bijtplekjes van een ander paard waar ze momenteel veel mee kriebelt.
Gaat alleen wat hardhandig waardoor er van dat soort streepjes komen.. :j

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:40

ellepel schreef:
Het zijn er bij die van jou veel,maar mijn merrie heeft op haar kont bijtplekjes van een ander paard waar ze momenteel veel mee kriebelt.
Gaat alleen wat hardhandig waardoor er van dat soort streepjes komen.. :j

Zou inderdaad wel kunnen. Ik zal eens bij de weide kijken :)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:19

soeboenoe schreef:
Volgens mij zitten de haren vrij vast. Ik zal het morgen eens testen. Maar tijdens het rossen komen er niet ineens plukjes haar mee.

Komt ook met de tijd dat de plukjes los gaan laten, meestal merk je het wel met een dag of 2. Ik zou uit voorzorg je spullen even uitwassen met imaverol. (als het geen schimmel is zijn je spullen wel mooi zuiver meteen :j )

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 09:31

Het is ook zo dat sommige plukjes opstaande haren weer "verdwijnen" zonder kale plekjes.
Maar ik zal eens imaverol in huis halen. De dekjes bijvoorbeeld; laten weken/met de hand wassen met Imaverol of mee in de wasmachine?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:35

soeboenoe schreef:
Het is ook zo dat sommige plukjes opstaande haren weer "verdwijnen" zonder kale plekjes.
Maar ik zal eens imaverol in huis halen. De dekjes bijvoorbeeld; laten weken/met de hand wassen met Imaverol of mee in de wasmachine?

Ik doe de imaverol altijd in een dopje mee de wasmachine in. Ik was altijd al mijn paardenspullen met Imaverol, kan geen kwaad en dan weet ik ook dat alle schimmels die er zouden kunnen zitten er uit zijn :)
Je kan het ook eerst in imaverol laten weken en dan in de wasmachine, net hoeveel zin en tijd je hebt natuurlijk :)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 09:39

CharmingS schreef:
soeboenoe schreef:

Ik doe de imaverol altijd in een dopje mee de wasmachine in. Ik was altijd al mijn paardenspullen met Imaverol, kan geen kwaad en dan weet ik ook dat alle schimmels die er zouden kunnen zitten er uit zijn :)
Je kan het ook eerst in imaverol laten weken en dan in de wasmachine, net hoeveel zin en tijd je hebt natuurlijk :)

Dankje! Zal eens haar spullen gaan verzamelen.
Vraagje; ik sop mijn borstels wel altijd met de hand af. Nu eerst laten weken met imaverol, of gewoon met de hand afsoppen?

Sorry het is voor mij alweer járen geleden dat ik met schimmel te kampen heb gehad.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:10

Ik maak altijd voor borstels een heel heet sopje met imaverol, en laat ze daar een nacht in zitten. Je zou ze eventueel mee in de wasmachine kunnen doen in een kussensloop oid. Maar ik heb een nieuwe wasmachine dus ik durf dat niet aan.. Op mijn werk gingen ze wel altijd mee de was in tussen de dekjes, maar daar hadden we een speciale wasmachine voor paardenspullen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 15:24

Bij mijn paarden zien de achterwerken er ook zo uit momenteel. Door het kleffe, warme weer broeit het tussen de achterbenen en daar proberen ze aan te schuren. Wat niet lukt, ze kunnen er niet bij. 's Avonds even een nat, koel washandje tussen de benen door helpt een boel.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 16:46

Zal ik eens doen!

Vooralsnog staat er op de planning om uit voorzorg even de spulletjes te wassen met Imaverol en even wat verkoelends tussen de achterbenen door te halen.

I'll keep you posted of het werkt!