Welke brok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Welke brok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 23:35

Ik ben opnieuw opzoek naar een goede brok.

Mijn paard wordt sinds de verhuizing van half jaar geleddn bijna iedere dag, mee gewerkt.

Ze had immers altijd Fiberforce van Cavalor. Echter eet ze dit niet meer heel super graag, en daarbij stond ze voor de verhuizing vaak wel weken stil helaas. :(
Maar meer ook zodar ze "voller" zit.

Ze is enorm op gewicht gekomen, krijgt bespiering!
Nu hoorde ik hier en daar merrie brok of conditiebrok van horsemolen voorbij komen.

Wat vinden jullie??

mvermeulen1

Re: Welke brok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:57

Hier geen kracht voer alleen een vitaminebrok. Ik voer nu 2 jaar vitalbiks daily compleet en alle 3 de paarden doen het er heel goed op. (grote kwpn 10 jaar/shetlander 4 jaar/new forest 24 jaar) hier onbeperkt hooi en gras en dus vitalbiks. Hier nooit geen kracht voer meer, en mijn mening is dat krachtvoer echt overbodig is.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 23:58

Als de fiber force van cavalor goed beviel, zou ik bij dat merk blijven en een sportmusli van cavalor voeren, perfomix of zo. Merriebrok kan wel, maar van een arme brok direct een eiwitrijke brok is misschien een stap te ver. Zeker omdat je schrijft dat ze nu ook al goed groeit, dan heeft ze dat niet nodig. Merriebrok is meer voor paarden die schraal blijven ondanks normale voeding.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 08:12

mvermeulen1 schreef:
Hier geen kracht voer alleen een vitaminebrok. Ik voer nu 2 jaar vitalbiks daily compleet en alle 3 de paarden doen het er heel goed op. (grote kwpn 10 jaar/shetlander 4 jaar/new forest 24 jaar) hier onbeperkt hooi en gras en dus vitalbiks. Hier nooit geen kracht voer meer, en mijn mening is dat krachtvoer echt overbodig is.

Vitalbix valt af. Paardlief heeft dat enige tijd gehad. Deed het super op, tot ze ineens uit het niets ging schuren. Gestopt met vitalbix en ze schuurde niet meer. :=

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 08:55

Ik begrijp denk ik de vraag niet helemaal: wil je haar voller, of is ze inmiddels goed op gewicht en wil je dat zo houden?

Zoveel mogelijk ruwvoer verstrekken is stap 1 - afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer komen ze daarvan aan of niet. Mijn merrie voer ik naast weidegang heel arm graszaaihooi, omdat je haar anders kunt rollen.

Heb je moeite met je paard op gewicht houden, dan is een rijker hooi handig.

qua krachtvoer: niet teveel, en bij voorkeur laag in suiker en zetmeel als de arbeid 'licht' is (en ja, bijna alle recreatie en basissport is echt lichte arbeid). Zelf voerde ik afgelopen winter Equifyt Greenpower, maar paardjelief stopte met dat te eten. Nu eet ze Happy Summer mix van Horsefood, hoog in vetten, laag in S+Z. Daarnaast voer ik de lijnzaadbrokjes van Horsefood. In grotere hoeveelheden geven die ook gewichtstoename en energie uit olie.

Heb je zelf voorkeuren qua merken? Van fiberforce naar een merriebrok lijkt mij niet per se een 'rustige' overstap: dat is echt wel een heel ander type voer, zou niet mijn voorkeur hebben.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 15:31

Wellicht eventueel gewoon een basisbrokje?

Ik had nog een zal Fiberfirce staan. Die mag ik nu omruilen voor die ze hiervoor kreeg. Om te zien of ze dat wel eet.

Rond 5 a half 6 worden ze hier gevoerd.

Om 8 uur half 9 lag het voer wel in der voerbak nog, hooi op. Dus denk doe er een appel bij normaal eet ze dan alles op. Nu pakte ze alleen de appel eruit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:14

Dus als ik het goed begrijp staat je paard dan vanaf 8 uur s avonds tot de volgende ochtend zonder ruwvoer? Eerst maar eens meer hooi voeren dan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:18

Ik voer maïsvlokken om ze wat voller te krijgen, werkt best aardig en paarden eten het over het algemeen wel graag.
Ik voer hier Havens basisbrok bij, zit ook niet zo super veel in qua krachtvoer.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 20:32

Fennadev schreef:
Dus als ik het goed begrijp staat je paard dan vanaf 8 uur s avonds tot de volgende ochtend zonder ruwvoer? Eerst maar eens meer hooi voeren dan.

Euhh? Waar haal jij dat vandaan?

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:21

Gaat het om Lyzet? Dit zou ik niet op merriebrok of maisvlokken zetten hoor, dan zakt ze door d'r hoeven. Ik zag wat foto's voorbij komen op fb en ze is er inderdaad wel een stuk op vooruit gegaan, maar zou haar echt niks geven om aan te komen, wel iets wat helpt om spieren op te bouwen. Ik zou inderdaad horsemolen gaan voeren, ik voer dat nu al een paar jaar en het is echt fantastisch spul. Voer momenteel alleen maar 309 (bedoel je die met conditie brok?) en daar doen zowel een paard die makkelijk dik wordt als een die niet vol te krijgen is het super goed op. Beheersing van het gewicht doe ik met ruwvoer aangezien ik niet zo'n fan ben van grote hoeveelheden brok. Voor Lyzet zou ik beginnen met 2x daags een halve schep. Mijn paarden zijn trouwens enorm zeikerige eters, maar eten dit voer heel graag.

Wel super fijn dat je nu lekker kunt trainen met haar!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 08:50

Vijf uur s Avonds voerbeurt en dan 8 uur s Avonds al het hooi op. Maar je kunt het ook lezen als 5 uur s ochtends hooi en dan 8 uur s Avonds op. Maar is er dan weer een voerbeurt dan is dat oké natuurlijk. Ik heb zelf naar tevredenheid metazoa gevoerd en voer nu gastro+ ivm eentje die slechte darmen heeft en daar doen ze het prima op.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-18 11:13

Nies_ schreef:
Gaat het om Lyzet? Dit zou ik niet op merriebrok of maisvlokken zetten hoor, dan zakt ze door d'r hoeven. Ik zag wat foto's voorbij komen op fb en ze is er inderdaad wel een stuk op vooruit gegaan, maar zou haar echt niks geven om aan te komen, wel iets wat helpt om spieren op te bouwen. Ik zou inderdaad horsemolen gaan voeren, ik voer dat nu al een paar jaar en het is echt fantastisch spul. Voer momenteel alleen maar 309 (bedoel je die met conditie brok?) en daar doen zowel een paard die makkelijk dik wordt als een die niet vol te krijgen is het super goed op. Beheersing van het gewicht doe ik met ruwvoer aangezien ik niet zo'n fan ben van grote hoeveelheden brok. Voor Lyzet zou ik beginnen met 2x daags een halve schep. Mijn paarden zijn trouwens enorm zeikerige eters, maar eten dit voer heel graag.

Wel super fijn dat je nu lekker kunt trainen met haar!

Thanks, ik reageer even PB op je!