harde manenkam

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

harde manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 21:39

Ik heb even een vraagje over mijn fjord.

Hij staat op het land van half 9 tot half 5 en dat nu al een aantal weken maar ik merk dat hij best aangekomen is.

Nu merkte ik dus op dat zijn manenkam best gespannen staat en dat hij op bepaalde plaatsen meer vet heeft. Ook zag ik dat zijn koker best wel dik was.

Moet ik mij zorgen gaan maken en wat kan ik eraan doen?

SweetVanille

Re: harde manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:44

Mijn hoefbevangen pony had dit ook. Komt door teveel aan suikers (fructaan) in het gras. Kijk hier dus wel mee uit... Je kunt supplementen bijvoeren, ik geef Phytonics Gluco Balance. Minder op gras, of met graasmasker bijv, en genoeg beweging geven.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:44

Een harde manenkam is zeker een teken van teveel suikers. Mijn haflinger is hier ook gevoelig voor en ik zet haar in de zomer altijd op strookjes. Elke dag een klein strookje nieuw gras erbij. Sinds ik het zo doe is ze eigenlijk nooit meer te dik in de zomer :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 21:45

Zoek eens wat op over equine metabool syndroom.. Dat past bij wat je beschrijft.

Het is belangrijk je paard goed op gewicht te houden om het risico op hoefbevangenheid klein te houden.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:31

Ja dat is wel een duidelijk signaal dat er wat moet veranderen.
Wat eet hij nu en hoeveel beweegt hij?
Geen krachtvoer, alleen hooi en een vitaminebrokje en elke dag beweging is de basis.
Je kunt daarnaast ook nog glucobalance geven maar als hij niet dagelijks aan het werk is en/of teveel krachtvoer krijgt doet dat niets.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 22:34

Het is eigenlijk het eerste jaar dat hij er zo op reageert. Nooit eerder last van gehad. Ik ben al gestop met voer en hij staat alleen op hooi. Grasmasker werkt niet. Schuurt hij zijn huid mee kapot. Strookjes is ook geen optie helaas. Denk toch meer bewegen. Ik geen ook gelezen dat magnesium goed moet zijn.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 22:36

loesjeislief schreef:
Het is eigenlijk het eerste jaar dat hij er zo op reageert. Nooit eerder last van gehad. Ik ben al gestop met voer en hij staat alleen op hooi. Grasmasker werkt niet. Schuurt hij zijn huid mee kapot. Strookjes is ook geen optie helaas. Denk toch meer bewegen. Ik geen ook gelezen dat magnesium goed moet zijn.

Wat doe je nu met hem in een week? Hoeveel dagen rijden en hoe vaak longeren? En hoe lang?
Als de beweging niet in orde is dan heeft het geen zin om allerlei supplementen te geven.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-18 10:48

Mara2000 schreef:
loesjeislief schreef:

Wat doe je nu met hem in een week? Hoeveel dagen rijden en hoe vaak longeren? En hoe lang?
Als de beweging niet in orde is dan heeft het geen zin om allerlei supplementen te geven.

Hij word op dit moment 2 a 3x per week gereden en 2x gelongeerd.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:30

loesjeislief schreef:
mara2000 schreef:

Hij word op dit moment 2 a 3x per week gereden en 2x gelongeerd.

En hoe lang en hoe intensief? Ik zou zeker naar 7 dagen beweging per week gaan.
Traingsschema zou kunnen zijn
3 x pw 45-60 minuten rijden (stap, draf en galop)
3 x pw 45 min. longeren waarvan 20-25 minuten draf en galop
1 x pw ontspannen beweging zoals wandelen, grondwerk of buitenrit.

Daarnaast kun je dan glucobalance en magnesium erbij geven. Die ondersteuning kan hij wel gebruiken bij het werk.
Succes!

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 10:51

Ik wil je niet bang maken, maar daar moet je zeker wat aan doen!
Dit kan uiteindelijk lijden tot een hoefbevangen of insuline resistent paard.
Meer bewegen, indien mogelijk minder eten en zeker op de Phytonics Gluco Balance zetten.
Dit is echt een top middel voor paarden met overgewicht, mits de rest van het management ook wordt aangepast....