Grote bult op been en vocht; schiefel, pees of iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Appelflapje

Grote bult op been en vocht; schiefel, pees of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 22:50

Begin april haalde ik mijn paard uit stal met een dik achterbeen vanaf de sprong tot aan de kogel. Omdat ze al eerder blessures had gehad aan dit been en er ook al een schiefel op zat, liep dat been wel vaker iets op en zocht ik er niet gelijk iets achter. Met het idee dat het vocht wel weg zou trekken met wat beweging (zoals meestal gebeurde) ook even rustig gereden. Niets geks gevoeld, niet kreupel of onregelmatig. Het been werd door de beweging wel iets dunner, maar niet helemaal droog zoals normaal.

De week daarna werd de onderkant van het been langzaam weer steeds dunner, maar de bult aan de bovenkant bleef. Dit was de plek waar ze dus al een schiefel had zitten, dus ik vermoedde dat ze in de paddock tegen het hek had geslagen, waardoor de schiefel weer actief was geworden en weer opspeelde.

Afbeelding

Afbeelding

Heb het even aangekeken en alleen gestapt, maar ik vond het toch te lang duren, dus naar de kliniek gegaan. Daar ook geen kreupelheid/onregelmatigheid te zien. Foto's lieten zien dat het griffelbeen nog helemaal intact was. Diagnose van de echo was een beschadiging van de tussenpees. De grote bult zou bindweefsel zijn. Behandelplan voor peesblessure meegekregen (boxrust en opbouwschema met steeds meer stappen). Ook moest ik Compagel op de zwelling smeren, maar ik ontdekte vrij snel dat het been daar juist ontzettend dik van werd. Als ik niet smeerde, bleef het een stuk dunner.

Afbeelding

Als ik de dag ervoor Compagel had gesmeerd:
Afbeelding

We zijn inmiddels 7 weken verder sinds ik op de kliniek ben geweest en het zit me toch niet helemaal lekker. Ik heb vanaf het begin het gevoel gehad dat de peesbeschadiging niet de oorzaak van dit dikke been was. Ze heeft aan dit been eerder de tussenpees beschadigd gehad en ik heb het idee dat wat er nu op de echo te zien was (een lichte beschadiging) nog een overblijfsel is van die oude blessure. Op de kliniek zouden ze de echobeelden van toen en nu nog naast elkaar leggen om hier duidelijkheid over te krijgen, maar dat kost wat tijd dus daar wacht ik nog op.

Foto's van vandaag. Het deel onder de bult is een stuk dunner, maar er blijft dus toch steeds wat vocht in komen als ze op stal staat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bult lijkt inmiddels iets kleiner geworden, maar voelt nog steeds minder hard dan de (veel kleinere) schiefel die er eerst zat. Het lijkt alsof er nog vocht of iets anders in zit wat je in kunt drukken en waar de rest van het been nog steeds op reageert. Onder de bult wordt het been met lichte beweging nu eigenlijk altijd netjes dun, maar als ze op stal staat loopt het toch weer op en dat zit me niet lekker. Er lijkt toch nog iets aan de hand te zijn, waardoor ik haar ook niet meer beweging durf te geven (ondanks dat ze dus wel gewoon goed loopt). Ik weet dus even niet hoe ik nu verder moet. Beweging lijkt het been goed te doen (en is met haar gewicht eigenlijk ook geen overbodige luxe), maar ik wil natuurlijk niets beschadigen daarmee.

Uiteraard ben ik van plan dit nog met de dierenarts te bespreken, maar misschien is er hier wel iemand die dit beeld herkent of nog een andere invalshoek heeft over wat het zou kunnen zijn. Alle ideeën zijn welkom. :j

Anoniem

Re: Grote bult op been en vocht; schiefel, pees of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 21:28

Als beweging haar been goed doet, zounik haar eens 24/7 vrije beweging geven een paar weken en zien wat dat voor het been doet..

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-18 21:43

Dat had ik er nog niet bijgezet, maar ze staat overdag wel gewoon op de wei. :j Boxrust vond ik geen optie als de rest wel allemaal naar buiten zou gaan en heb ook goede ervaring met rust op de wei. Been ziet er bij het binnenhalen vaak redelijk goed uit (zoals op de laatste foto's), maar zodra ze dan weer even stilstaat, komt er toch weer wat vocht in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 11:30

Ja precies, overdag op de wei en snachts dan? Want ik las dat ze er vooral last van heeft als je haar sochtends uit de stal is? Misschien eens proberen haar 24/7 buiten te zitten voor een tijdje?

Annenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 18:56

Ik heb op dit moment precies hetzelfde met mijn paardje. Ze heeft een dikke bult op haar been wat waarschijnlijk door een trap van een ander paard komt. Loopt niet kreupel, is niet warm, en de vee arts vertelde mij dat het weefsel rondom de pees iets aangetast is maar de pees zelf niet.

Ben nu ook compagel aan het smeren, komende maand rust (staat wel 24/7 buiten omdat ze niet alleen op stal kan vanwege verlatingsangst) en ik mag wel wandelen met haar op het harde of in de bak. Verder is mijn paardje al een oma, dus het herstel duurt sowieso iets langer bij haar.

Mijn paardje heeft al eens eerder een peesblessure gehad aan haar andere been en toen heeft ze een jaar rust gehad maar wel 24/7 buiten, dit heeft haar echt erg goed gedaan. Dus inderdaad misschien gewoon lekker buiten laten lopen, de zwelling zal dan misschien ook wat minder zijn, was bij mijn merrie wel vaak zo.

Sterkte ermee!