Voeding 4-jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NikietS

Voeding 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 21:43

Hallo allemaal!

Binnenkort komt een 4-jarige draversruin naar mijn huisje.
Hij is al eens bereden maar al een tijdje niks meer mee gedaan, dus dat moet opnieuw opgepakt worden.

Hij heeft niet echt spiermassa.

Ik vraag me af wat ik hem het beste kan voeren, hoeveel en hoe vaak?

Ik heb wat over het internet gezocht maar misschien kunnen jullie mij beter advies geven!

Groetjes *\o/*

Eight

Re: Voeding 4-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:21

Onze 4 jarige NRPS krijgt onbeperkt hooi, iedere dag een kilo muesli/vitaminen en mineralen mix en de dagen dat ik rijdt (ongeveer 2x per week) een halve kilo krachtvoer na het rijden :) ze ziet er goed uit vind ik zelf maar spieren mag zeker nog wel meer. Heel veel plezier met je nieuwe paard!

Individu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:57

Gefeliciteerd met je paard TS! Ik volg dit topic even omdat ik het interessant vind :)

Eight schreef:
Onze 4 jarige NRPS krijgt onbeperkt hooi, iedere dag een kilo muesli/vitaminen en mineralen mix en de dagen dat ik rijdt (ongeveer 2x per week) een halve kilo krachtvoer na het rijden :) ze ziet er goed uit vind ik zelf maar spieren mag zeker nog wel meer. Heel veel plezier met je nieuwe paard!

Krijgt ze in de winter meer van jou of blijft dat hetzelfde?

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 00:21

Dat blijft hetzelfde, ze eten dan wel meer ruwvoer (ik merk dan dat de ruif sneller leeg raakt dan in de zomer) dus dat regelt zichzelf. Verder hebben ze naast de mix ook nog een vitaminen/mineralen blok maar daar maken ze zelden gebruik van. :)

Individu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:20

Oke, bedankt voor je uitleg :) Kun je niet vitaminekorrel bijvoeren en het blok weglaten?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 14:29

Hoe vaak:
Ruwvoer: onbeperkt of continu
Krachtvoer: het liefst in zo veel mogelijk porties, de maag van het paard kan geen grote porties krachtvoer aan.

Wat is geheel afhankelijk van het paard en het management. Het ene paard heeft van nature meer nodig dan de ander. Staan ze op de gras, hebben ze minder/geen krachtvoer nodig (vaak wel vitaminen). Krijgen zd enkel hooi, hebben we meer krachtvoer nodig.
Ik denk dat je vooral goed moet kijken naar je paard.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:35

Wat bowo zegt, goed kijken naar je paard :j dat vitaminenblok blok hangt er, maar wordt nagenoeg niet gebruikt omdat ze uit de vitaminen mix genoeg halen. Maar ik heb er eigenlijk nooit over gedacht hem weg te halen omdat het niet in de weg hangt en ze er sporadisch wel eens aan likken :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 15:51

Hoe ziet hij er nu uit en wat krijgt hij nu aan voer?

Individu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 17:21

Eight schreef:
Wat bowo zegt, goed kijken naar je paard :j dat vitaminenblok blok hangt er, maar wordt nagenoeg niet gebruikt omdat ze uit de vitaminen mix genoeg halen. Maar ik heb er eigenlijk nooit over gedacht hem weg te halen omdat het niet in de weg hangt en ze er sporadisch wel eens aan likken :)

Dan kun je hem inderdaad net zo goed laten hangen, toch leuk voor ze af en toe om mee te spelen :)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:36

Ruwvoer, ruwvoer, ruwvoer :)
De rest ligt sterk aan je paard. Het ruwvoer zelf ook wel eigenlijk.
Hiervoor had ik een paint die moeilijk op gewicht te houden was: die kreeg rijk hooi naar behoefte, en een vitaminekorrel. Krachtvoer gaf ik ivm zijn temperament en de minimale hoeveelheid werk die hij verrichtte niet.
Nu heb ik een haf merrie, ook een jonkie. Die krijgt naast weidegang nu in de zomer graszaadhooi, ook onbeperkt (nou ja, 'naar behoefte', 1 plakje s nachts, meer eet ze écht niet) en 3x 150gram olierijke muesli. In de winter natuurlijk meer ruwvoer en iets meer muesli om de behoeftes te dekken. Nu in het grasseizoen staat ze hiermee in topconditie.

NikietS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:49

Gillbo schreef:
Hoe ziet hij er nu uit en wat krijgt hij nu aan voer?

Hij is 1.64 groot en niet dik of smal, we hebben zijn voer van de vorige eigenaar overgenomen, dat is een soort muesli zonder haver.

NikietS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:50

Super bedankt voor alle reacties! Ruwvoer is geen probleem want hij heeft beschikking tot wei. Vrijdag komt de dierenarts hem nog eens keuren en dan hebben het meteen even over wat het beste bij hem past.

Dankjewel!