blessure kruisband sesambeen, cruciate ligament sesamoidean

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lique68

blessure kruisband sesambeen, cruciate ligament sesamoidean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 21:41

hoi heeft er iemand ervaring met een blessure aan de kruisbandjes die bij de sesambeentjes lopen? bij mijn paard is na een kreupelheidsonderzoek op de kliniek na uitverdoven gebleken dat de blessure in de kogel zit. Na rust en bute terug naar de kliniek gegaan, was verbetering, maar er was vooral op het harde op de volte te zien dat het niet geblesseerde been een kortere pas maakt om het geblesseerde been te ontlasten, echo gemaakt, daar kwam dus deze blessure uit, aan de kogel is niets te zien of te voelen

heb er veel naar gezocht (google) maar kan er bijna tot niets over vinden, pair cruciate ligament sesamoidean

lique68

Re: blessure kruisband sesambeen, cruciate ligament sesamoidean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-18 23:39

Niemand ?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 17:16

ervaring met een blessure aan een van de andere ligamenten bij de sesambeentjes ? er is bijna niets te vinden via google helaas.

Sunnevalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 17:29

Wat vervelend! :(

Mijn pony had een blessure aan een van de ligamenten bij de sesambeentjes (weet niet meer precies welke). Helaas was er bij haar niks meer aan te doen, omdat de ligamenten constant onder druk stonden als ze op haar been stond (en je kan een paard natuurlijk niet volledig ontlasten van 1 been). Bij haar waren er ook al stukjes van de sesambeentjes afgebroken, doordat het ligament tussen en aan de sesambeentjes zat. We hebben toen de keuze gemaakt om haar in te laten slapen, omdat er echt niks meer aan te doen was.

Mijn pony was wel echt heel erg kreupel en kon bijna niet meer op haar been staan. Wat zegt de dierenarts over de prognose?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 19:48

hoi Sunnevalover, bedankt voor je reactie, wat vreselijk voor je van je pony!
de dierenarts was aanvankelijk positief, over het algemeen komt het 100% goed zei hy, de rontgenfoto's van de kogel/sesambeentjes zijn goed, maar, ik moest omdat het nog niet goed was nog, 5 weken opbouwen onder het zadel, minuut draven rechtuit en dat uitbouwen naar 20 min draf in totaal. die vijf weken had ik nog niet volgemaakt ivm een hoefzweer die hij kreeg.
dat ik belde met de DA en filmpjes had gestuurd van de stap en draf was het nog niet goed, het is niet heel erg opvallend die kortere pas die hij maakt. Ik had er ook een filmpje bijgedaan van aan de longe toen hij nog niet zadelmak was en een filmpje van dat hij voor de derde keer onder het zadel was, had de DA ook naar gekeken, hij zei dus dat het toen ook al zichtbaar was, wat niet zulk best nieuws was.
hij is met 4.5 jaar zadelmak gemaakt. door de vorst een pauze gehad en daarna weer opgepakt, na een maand of 3 was hij achter kreupel en begon dit traject. Ik heb via google gevonden dat het voor de echo apparaten die ze nu hebben, de hele goede, deze blessures niet te zien waren met een echo, alleen met MRI, vond wel wetenschappelijke onderzoeken en testcases van een aantal paarden met blessure aan de ligamenten van de sesambeentjes die gevolgd werden tijdens het herstel. maar geen was daarbij met een blessure aan de kruisbanden, dan heb je nl geen dikke kogel of iets omdat het diepliggend ligament is. Die van mij is nooit erg kreupel geweest ook.
DA maakte nog de opmerking, van bouw m op en als het dan nog zichtbaar is, dan is het zn loopje waarschijnlijk geworden. Moet je niet aan denken, dan kan ik m dus nooit starten of noem maar op! hij is net zes

julhan99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:08

Mijn paard had zijn sesambeen gebroken en daardoor de banden geïrriteerd. Veel heel veel rust en heel heel langzaam opbouwen. En laseren. Dat heeft echt wonderen gedaan.

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:13

Hoi dank je voor je reactie
Hoelang heeft de jouwe rust gehad..en boxrust ook?
Die van mij heeft vandaag weer voor ht eerst even aan de longe gelopen na weer 6 maanden rust. Loopt wel 24/7 los gebruikt box als schuilplek.
Zag je by die van jouw ook een kortere pas met 1 been? Was ht voor of achter?
Wat voor laser? Ben daar niet bekend mee. Wel wat gelezen over high nogwat laser...die?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 20:28

heb de dierenarts nog een keer gebeld, voor oa de wetenschappelijke naam, blijkt dus de laterale oblique band/ligament van de sesambeentjes te zijn en dan de buitenste, via internet is er weinig te vinden helaas, wat het gemeen heeft dat het erg langdurige blessures zijn, zes maanden minimaal.
met DA besproken overnieuw de vijf weken te gaan opbouwen onder het zadel. Hierna weer filmpjes aan hem sturen en dan eventueel nogmaals inspuiten in de hoop dat het lichaam actie onderneemt tot herstel, moet geprikkeld worden om te gaan herstellen, hopelijk gaat dat gebeuren met de opbouw

nu te warm voor neem ik aan, maar denk zelf aan een stalbeschermer van Back on Track, dat afwisselen met koelen misschien.

ik vroeg of bv Shockwave of laseren zou kunnen helpen maar Da gaf aan dat de werking ervan niet bewezen is en dat het bij deze blessure geen nut heeft en dat nomaals inspuiten een optie zou zijn.

iemand ervaring met bv laseren of wat anders bij oudere/niet acute blessure?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 20:30

hoe kan ik de topic titel aanpassen? kon het in de help niet vinden.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-20 22:11

Ben even benieuwd hoe het ondertussen met je paard is?

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 11:26

Hoi...dankje! Leuk dat je ht vraagt!
Hij is een tijdje goed geweest, heb hem heel voorzichtig opgebouwd. Volgens de Da blijft hy omdat ze bij mij altijd vrij kunnen bewegen voldoende in bespiering.

Hy werd na een half jaartje weer minder, is nooit echt kreupel, maar je ziet dat hy niet helemaal zuiver dan is. Het gaat op en af helaas.
Hy loopt nu al een jaar rond zonder aan ht werk te zijn. Stuur mn Da filmpjes met hoe hy loopt aan de longe, kreeg groen licht en wilde hem weer oppakken. Maar toen brak ik mn enkel op meerdere plaatsen.
Als ik hersteld ben wil ik hem nog een keer oppakken. Laat ik m eerst nog een keer inspuiten.

Denk niet dat ik m ooit kan gaan uitbrengen...het blijft helaas toch steeds opspelen. Hy is inmiddels 8. Dit speelt al vanaf dat hy bijna 5 was. Misschien dat laseren helpt of iets anders.

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 19:59

Wat een rotblessure hè. Dan is er nog zoveel goed aan ze en door zoiets uit de roulatie! Misschien vermoedde je het al maar mijn paard heeft iets soortgelijks. Nu al 2 jr aan het kwakkelen en door een valpartij van 2 wkn geleden, niet eens onder het zadel, volledig terug bij af. Bij ons bezoek aan de kliniek werd chronische en acuut trauma aan de pees geconstateerd. Tsja, vroeg me af of laseren, inspuiten of stamcel dan nog zin heeft. Vandaar ook een beetje op zoek naar vergelijkbare situaties. Nu begonnen met oa duivelsklauw in de hoop dat het wat doet voor de pijn. Loopt niet echt kreupel maar onregelmatig en ik zie gewoon dat ze niet 100% is!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-20 12:20

wat balen voor je! maar bij de jouwe is het een peesblessure begrijp ik eruit? of was die eerder ook aan het ligament/bandje geblesseerd?

bij die van mij is het een blessure aan het sesambeen ligament /bandje
waarschijnlijk al als veulen opgelopen, is de enige keer dat hij een wat dik onderbeen/kogel heeft gehad. Nu bij werk wordt het na een paar weken wat doen, wel eens wat dikker weer.
heb toen ook gevraagd of stamcel zin heeft bijvoorbeeld, maar volgens mijn kliniek (Bodegraven) staat dat nog zo in de kinderschoenen, hij zou dan onder de kogel eigenlijk staand ingespoten moeten, dit gaat nooit lukken volgens de kliniek, zou op tafel dan moeten gedaan worden en dan nog is het bijna niet te doen zeiden ze. het geblesseerde bandje ligt onder pezen en andere banden en is niet zo aan te prikken.

bij acuut een peesblessure bij die van jou, kunnen ze geen bloedplaatjes PPR of iets, weet de juiste benaming niet, maar dat geeft vaak goede resultaten toch?

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 13:08

dat zoiets kleins toch zoveel gevolgen kan hebben hè! Verhaal bij mijn paard is dat de sesambeentjes eigenlijk te laag (verzakt) zijn. Hoe dat komt, geen idee, kan genetisch zijn, pure pech, of overmatig belast. Alleen van dat laatste kan is zeggen dat dat zeker niet het geval is. Dus daardoor staat er chronisch teveel spanning op de pees en is er weinig meer aan te doen. Staat dan ook als weidemaatje, grasmaaier, kiest haar eigen beweging, soms een wangelingetje. Maar of ik dit nog 10 jaar ga laten duren, lastig.Gelukkig ga het met die van jou een stuk beter en heeft hij er sowieso weinig of geen pijn aan . Dat is fijn!

lique68

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 23:43

jee..had er nog nooit van gehoord dat sesambeentjes kunnen verzakken, wat balen zeg, hoe oud is je paard? is je paard zoals deze nu is pijnvrij?
ik heb er ook een paard die nu 19 is is ook al vanaf 11 jaar met pensioen de andere is dan 8 jaar, hier geboren, maar nog nooit veel mee kunnen doen helaas. zo lastig te beslissen wanneer het genoeg is, beiden zijn pijnvrij met het rondlopen en grazen gelukkig. Ze staan bij huis gelukkig.