hoi Sunnevalover, bedankt voor je reactie, wat vreselijk voor je van je pony!
de dierenarts was aanvankelijk positief, over het algemeen komt het 100% goed zei hy, de rontgenfoto's van de kogel/sesambeentjes zijn goed, maar, ik moest omdat het nog niet goed was nog, 5 weken opbouwen onder het zadel, minuut draven rechtuit en dat uitbouwen naar 20 min draf in totaal. die vijf weken had ik nog niet volgemaakt ivm een hoefzweer die hij kreeg.
dat ik belde met de DA en filmpjes had gestuurd van de stap en draf was het nog niet goed, het is niet heel erg opvallend die kortere pas die hij maakt. Ik had er ook een filmpje bijgedaan van aan de longe toen hij nog niet zadelmak was en een filmpje van dat hij voor de derde keer onder het zadel was, had de DA ook naar gekeken, hij zei dus dat het toen ook al zichtbaar was, wat niet zulk best nieuws was.
hij is met 4.5 jaar zadelmak gemaakt. door de vorst een pauze gehad en daarna weer opgepakt, na een maand of 3 was hij achter kreupel en begon dit traject. Ik heb via google gevonden dat het voor de echo apparaten die ze nu hebben, de hele goede, deze blessures niet te zien waren met een echo, alleen met MRI, vond wel wetenschappelijke onderzoeken en testcases van een aantal paarden met blessure aan de ligamenten van de sesambeentjes die gevolgd werden tijdens het herstel. maar geen was daarbij met een blessure aan de kruisbanden, dan heb je nl geen dikke kogel of iets omdat het diepliggend ligament is. Die van mij is nooit erg kreupel geweest ook.
DA maakte nog de opmerking, van bouw m op en als het dan nog zichtbaar is, dan is het zn loopje waarschijnlijk geworden. Moet je niet aan denken, dan kan ik m dus nooit starten of noem maar op! hij is net zes