Laatbloeier

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charly11

Laatbloeier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-18 18:20

Dag iedereen ,

Ik heb een jonge Quarter ruin die net 4j geworden is .
Hij gaat momenteel 2x per week boswandeling doen van ongeveer een uur en 1maal licht piste werk.
Het valt mij op dat hij nog niet zoveel bespiering heeft .
Ook lijkt het me dat hij nog stevig groeit .
Ineens staat zijn achterhand weer wat hoger , dan trekt het stilletjes bij om paar weken later terug hoger te staan .
Kan ik zeggen dat ik een laatbloeier heb ?
Heeft iemand dit nog aan de hand ?
Welk voer kan ik hem het beste geven ?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 10:36

Een paard groeit tot z’n 7e jaar, dus dat je paard nog verandert kan goed kloppen.
Het ene paard ontwikkelt zich sneller en stabieler dan het andere.
De ene heeft meer tijd nodig dan de andere.
Het een is een kwestie van kijken naar wat je paard aan kan en nodig heeft.
Ik zou het werk rustig opbouwen en verder veel vrijheid geven met maatjes, zodat hij zich qua vrije beweging en sociale omgang ook goed kan ontwikkelen.

Aan voer kun je het beste goed ruwvoer geven met een vitaminebrokje en niet teveel krachtvoer.

superpony

Re: Laatbloeier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 01:38

Weet je wat over de eerste 4 jaar van zijn leven? Quarters zien er normaliter al heel jong erg bespierd en dus ook volwassen uit. Maar ook met ups and downs tijdens de groei.

Als hij bijv wormen heeft gehad, of veel op stal heeft gestaan kan hij erg achter lopen. Dan zou ik hem echt veel naar buiten doen in een groep, liefst op een grote oppervlakte en zorgen dat hij heel veel ruwvoer krijgt/gras en een vitaminebrok in eerste instantie.

Laat een keer zijn mest nakijken, zijn tanden en eventueel ook een keer bloed. Bloed is lastig, maar bij duidelijke tekorten kun je misschien tijdelijk iets aan moeten vullen zoals vitE. Bij quarters zijn de spieren wel een dingetje waar je voorzichtig mee om gaat, dus vaak krijgen ze wel wat extra.

Naast dat zou je ook wat info kunnen geven over de bloedlijnen....Je hebt enorme kleine, dikbillen en wat grotere, slankere modellen. En alles daar tegenover en tussen. Dat heeft ook te maken met welke richting hij in is gefokt. Van sommige weet je ook wel dat ze laat nog erg de breedte in gaan. Maar bij een hele grote achterstand door slechte jeugd of ziekte, is dat wel iets lastiger.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 01:56

Een paard groeit sowieso nog op die leeftijd. Alleen wordt er vaak al flink op gereden, zeker bij de qpa's, dan valt dat niet zo op. Geef hem dus genoeg tijd, zet hem niet (te veel) aan het werk. Zorg voor veel ruwvoer en evt. vitamine. Verder eens met superpony.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:30

Mijn vorige paard - een paint ruin - kreeg ik met 3 jaar op 1,50m en erg schraal.
Hij is uiteindelijk tussen zijn 3e en 6e nog 10 cm gegroeid. Niet vreemd dus, dat jouw vierjarige nog flink groeit hoor.
Bouw het werk rustig op, niet overvragen, niet overbelasten en lekker laten groeien en veel buiten houden :)