Ze kunnen elkaar besmetten door neuscontact, vooral als er pus aan te pas komt is het erg besmettelijk. Ook kun jij het via spullen, aanraking en kleding overbrengen. Als isoleren geen optie is kun je vrij weinig doen om verspreiding te voorkomen vrees ik...
In principe kun je niets tegen droes doen, alleen maar afwachten. Mocht het paard te veel last krijgen van zijn abcessen kun je de hulp van een dierenarts inschakelen, deze kan dan mogelijk pijnstillers geven. Verder goed de temperatuur en de hoeveelheid die de paarden drinken in de gaten houden, bij koorts is er een verhoogd risico op uitdroging als de paarden niet voldoende drinken.
Verder moet je voorzichtig zijn met contact met andere mensen/stallen, zolang er paarden ziek zijn én minimaal 8 weken nadat het laatste geval is genezen mogen er in principe geen paarden van het terrein af, dit om verdere besmetting in de omgeving te voorkomen. Helaas wordt deze termijn lang niet altijd aangehouden.
Verder natuurlijk bij enige twijfel contact opnemen met een dierenarts, al is het alleen maar telefonisch om te overleggen. Droes is een hele nare ziekte, mijn paard staat nu al een maand met droes (zie topic op VvdD).
Ik hoop dat je er iets aan hebt, veel sterkte in ieder geval.