masker voor pony die geen gras mogen.. wie o wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SantaCruz

masker voor pony die geen gras mogen.. wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:16

Heeft er hier iemand ervaring met het gebruiken van een masker voor pony's?
Dit om te voorkomen dat er gras gegeten wordt.

Heeft er iemand suggesties?

Dank je wel alvast.

Anoniem

Re: masker voor pony die geen gras mogen.. wie o wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:18

Helemaal geen gras? Ik denk dat een paard daar heel gefrustreerd van raakt, als hij op gras staat maar er niet bij kan...

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:20

Danique schreef:
Helemaal geen gras? Ik denk dat een paard daar heel gefrustreerd van raakt, als hij op gras staat maar er niet bij kan...

Ja precies. Mijn idee ook. Ik zelf wil dat helemaal niet maar dit was een suggestie van de staleigenaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:21

Kan hij niet in de bak of in een paddock?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:23

Volgens mij bestaat dat (godzijdank) niet. Ik zou dan toch echt kiezen voor een paddock, het is nogal sneu om het dier op de wei te zetten terwijl hij niks kan eten. Dan staat hij toch ook uren zonder ruwvoer? Lijkt me niet heel wenselijk....

Waarom mag de pony geen gras? is een gewoon graasmasker als de green guard geen oplossing?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-05-18 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:24

Dat zou ik niet doen, je pony zal toch wel iets moeten eten en drinken? Hooi bijvoorbeeld. Dan kun je hem inderdaad beter in een zandbak houden met een hooinet. Er zijn wel graasmaskers maar dan kunnen ze beperkt nog wel grazen. Het heeft geen zin om hem op het land te zetten als hij niks kan eten, dat is gewoon zielig.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:33

Paardenfann4 schreef:
Dat zou ik niet doen, je pony zal toch wel iets moeten eten en drinken? Hooi bijvoorbeeld. Dan kun je hem inderdaad beter in een zandbak houden met een hooinet. Er zijn wel graasmaskers maar dan kunnen ze beperkt nog wel grazen. Het heeft geen zin om hem op het land te zetten als hij niks kan eten, dat is gewoon zielig.

Ja dan krijgt de pony in de ochtend en in de avond zijn eten zowieso. Maar omdat de staleigenaar geen bak of paddock heeft kan de pony daar dan niet in. De staleigenaar vindt het zielig dat hij dan niet op de wei loopt zegt hij bij de andere paarden.Ik had juist een speciaal stukje afgezet wat kaal is door het lopen (op aanraden van de dierenarts).
Laatst bijgewerkt door SantaCruz op 30-05-18 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:45

Aangezien een paard niet langer dan 6 uur zonder eten mag (en bij voorkeur 3 uur), is alleen 's ochtends en 's avonds voeren sowieso ruimschoots onvoldoende.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:45

Ik zou in overleg gaan met je staleigenaar en anders opzoek gaan naar een andere stal waar ze een zand paddock hebben waar hij op kan staan. Want een graasmasker waardoor ze geen gras kunnen eten, bestaat naar mijn weten niet!

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:48

eclair98 schreef:
Ik zou in overleg gaan met je staleigenaar en anders opzoek gaan naar een andere stal waar ze een zand paddock hebben waar hij op kan staan. Want een graasmasker waardoor ze geen gras kunnen eten, bestaat naar mijn weten niet!

Ik heb er ook nooit eerder van gehoord van zo'n grasmasker. probleem is dat we meer paarden hebben op hetzelfde adres. Maar ik ga toch eens informeren.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:49

Nee maar dat moet je ook echt niet willen. Het is veel zieliger om hem op het land te houden zonder dat hij kan eten. Je kan hem dan beter alleen op dat kale stuk houden.

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 18:50

Mizora schreef:
Aangezien een paard niet langer dan 6 uur zonder eten mag (en bij voorkeur 3 uur), is alleen 's ochtends en 's avonds voeren sowieso ruimschoots onvoldoende.

Het gaat er in dit geval om dat de pony op een dieet staat geadviseerd door de dierenarts. Dus voorlopig gaat dit niet op.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:51

Je hebt wel graasmmaskers waarmee ze minder gras kunnen eten. Heeft mijn oude tinker en flinke tijd opgehad. Wel met de rest mee maar minder kunnen eten. Alleen niks eten die zijn er ook wel maar absoluut ongewenst ivm niet kunnen eten en maagproblemen en geestelijk. Zelfde als jij zelf honger hebt overal eten ziet anderen mogen eten maar jij kunt er niet bijkomen

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:51

Het bestaat wel, maar of je het moet willen is een tweede. Bij het masker van Das Pferd im Blick kan je een bodemplaat bestellen die helemaal gesloten is, voor als het paard bijvoorbeeld verdoofd is geweest, en even niet mag eten. Ik zou dan liever voor een bodemplaat gaan met heel kleine gaatjes, en wat minder hooi voeren. Want op het gras staan en geen hap kunnen nemen is in mijn mening echt niet paardvriendelijk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 18:54

Het bestaat overigens wel, het wordt namelijk ingezet bij paarden met ernstige (verstoppings)koliek die daarom niets mogen eten. Onze shet heeft het omgekregen op de kliniek namelijk. Het wordt ook wel een bloempot of muilkorf genoemd (oorzaak was trouwens waarschijnlijk een virus gecombineerd met een verzorgmeisje dat opeens heel ruim merriebrok aan hem had gevoerd).

https://www.onlineruitershop.nl/stal-we ... lkorf.html

Afbeelding

SantaCruz schreef:
Mizora schreef:

Het gaat er in dit geval om dat de pony op een dieet staat geadviseerd door de dierenarts. Dus voorlopig gaat dit niet op.

Jawel, dan gaat het nog steeds op. Alleen dan moeten er kleine porties gevoerd worden uit fijnmazige netten (en eventueel stro bijvoeren, mits dat bij dat paard geen problemen geeft). De shetten krijgen hier 6x per dag een klein beetje voer vanwege hun dieet.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 19:26

Ik zou op zoek gaan naar een gewoon grasmasker. Helemaal dicht is heel paardonvriendelijk, niet enkel op mentaal vlak maar ook zeker op fysiek vlak. Een paard mag echt niet lang vasten, daar is de anatomie van het spijsverterkngssysteem van een paard absoluut niet gemaakt. Ze dienen vaak kleine beetjes te kunnen eten om speeksel aan te maken die de pH in de maag verhoogd. Dit zorgt er voor dat het maagsap minder zuur is en het non-glandulaire (zonder klieren) deel niet beschadigd wordt. Indien dit wel gebeurt zit je dus met maagzweren..

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 08:38

Helemaal niks eten voor zo’n lange tijd is echt mishandeling! Niet doen hoor. Doordrukken dat je een kaal landje en hooi krijgt. Desnoods, als de stalbaas eigenwijs is, vragen of de dierenarts een woordje voor je wil doen. Als die wat hart voor zijn /haar vak heeft wil die wel 5 minuten bellen met de stalbaas voor je.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:51

Een stalbaas die zoiets voorstelt heeft naar mijn idee dan al erg weinig kennis over paarden en hun voeding. Misschien beter even kijken naar een andere plek?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 13:58

Wacht even/ Weet je zeker dat je de dierenarts goed heb begrepen? Een te dikke pony laten afvallen door te vasten is LEVENSGEVAARLIJK

Ik ga er voor het gemak nu even vanuit dat het hier nu gaat om een hoefbevangen/ bijna hoefbevangen pony?

Dan toch op een paddock, of zoals nu op het zandstuk, en dan WEL even vragen wat je wel mag en ook MOET voeren...

SantaCruz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 18:10

Punz schreef:
Wacht even/ Weet je zeker dat je de dierenarts goed heb begrepen? Een te dikke pony laten afvallen door te vasten is LEVENSGEVAARLIJK

Ik ga er voor het gemak nu even vanuit dat het hier nu gaat om een hoefbevangen/ bijna hoefbevangen pony?

Dan toch op een paddock, of zoals nu op het zandstuk, en dan WEL even vragen wat je wel mag en ook MOET voeren...

Ik weet zeker dat ik de dierenarts goed heb begrepen en heb er ook een verslag van. De pony staat nu op een zandstuk en kan gewoon lopen en heeft een overkapt stalletje. Ik weet precies wat hij wel/niet mag.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 01:24

Ik zou EN een andere stal EN een andere veearts zoeken, want dit is gewoon heel slecht. Een paard moet eigenlijk 24uur kunnen eten. Langer dan 4 uur is echt al snel schadelijk voor de maag en zoals wordt verteld, krijg je echt problemen door het afvallen door vasten.

Als je pony moet afvallen, moet hij op zand met arm hooi i slowfeeder netten. Wel met vriendjes en voldoende ruimte om veel te bewegen.

Bewegen is echt van essentieel belang bij het afvallen.

Als hij al bevangen is, moet hij op een stukje nat zand staan. Wel arm hooi in net met stro aangeboden krijgen en het bewegen iets op gaan opbouwen weer. Dan krijgt hij vast ook pijnstillers en moet de hoefsmid/bekapper hem goed bekappen om de pijn te laten afnemen.

Op zand zonder eten, op een klein stukje en zonder vriendje(s) is echt heel slecht en mensen die dat adviseren, zou ik niet betrouwbaar vinden.

Uiteraard moet er ook drinkwater aanwezig zijn. Het beste is ook dat hij nu 24/7 in beweging blijft en zeker niet!!!! 2x per dag nog voer zoals biks/muesli. Meerdere kleine porties arm hooi en stro is ook prima. Als hij maar wel in beweging kan zijn. Ook niet opeens een rit van 6uur als hij nu pijn heeft, geen conditie or whatever, maar vooral veel stappen.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 06:50

Een graasmasker die je geheel af kunt sluiten is er niet voor langdurig gebruik, omdat ze immers dan ook niet meer kunnen drinken.

Ik ga er dan ook vanuit dat je staleigenaar een normaal graasmasker heeft bedoeld.
Hiermee kunnen ze nog maar hele kleine hoeveelheden eten.

En een pony op het gras zetten en vervolgens niet laten eten is natuurlijk te sneu voor woorden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 06:58

Een dierenarts die aanraadt om een paard maar twee keer per dag te voeren kon bij mij ook vertrekken :n
Paarden hebben gewoon om de zoveel uur wat ruwvoer nodig zodat hun darmen blijven werken. Als de darmen eenmaal stil liggen dan is een paard ten dode opgeschreven.
Een paard dat op dieet staat zou bijvoorbeeld elke 3 uur een kilo hooi moeten krijgen ipv elke 12 uur 4 kilo.
Krijgt het paard überhaupt wel ruwvoer?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 07:43

8nnemiek schreef:
Een dierenarts die aanraadt om een paard maar twee keer per dag te voeren kon bij mij ook vertrekken :n
Paarden hebben gewoon om de zoveel uur wat ruwvoer nodig zodat hun darmen blijven werken. Als de darmen eenmaal stil liggen dan is een paard ten dode opgeschreven.
Een paard dat op dieet staat zou bijvoorbeeld elke 3 uur een kilo hooi moeten krijgen ipv elke 12 uur 4 kilo.
Krijgt het paard überhaupt wel ruwvoer?

Paardendarmen zijn niet zoals caviadarmen en konijnendarmen, als ze stil komen te liggen zijn Ze op zich prima weer op gang te brengen, onze shet heeft het door een virus gehad (samen met nog een paar oorzaken) en mocht toen (op de kliniek) meerdere dagen niets eten door de daarop volgende verstoppingskoliek (Hij kreeg alleen liters paraffine). Daarna zijn de darmen weer gestart door iedere keer een klein beetje ruwvoer te geven. Binnen 3 dagen kreeg hij zonder problemen weer onbeperkt ruwvoer.

Voor de darmwand en de maagwand is het wel zeer schadelijk.
We zijn nu 4 maanden verder en pas sinds een krappe maand is hij min of meer de oude. En dat dus op, na even onbeperkt, 6x per dag ruwvoer ('s nachts dubbele portie, waarvan 1 soort minder lekker hooi). Ik ben het dus met je tweede opmerking zeer eens.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 09:41

Maar kun je niet die 2 porties opdelen in meerdere porties verdeeld over de dag?
Dus het aan kg wat je in 2x voert gewoon opdelen. Dan staat je pony niet zo lang zonder ruwvoer maar krijgt hij ook niet teveel.
Dan apart op dat zandstukje naast se andere paarden.

Zo deed een weidegenoot dat met haar pony toen die tegen hoefbevangenheid aan stond. Staan ze toch niet alleen en heb je in de hand wat hij eet :)