paard krijgt bultjes onder eczeemdeken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fieah

paard krijgt bultjes onder eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:01

Hallo allemaal,

ik heb gisteren gemerkt dat Yatzee harde bultjes heeft op zijn schouder onder zijn eczeemdeken. Met het blote ook zie je ze niet dus ik denk dat het geen insectenbeten zijn (op de haflinger van mijn mama zie ik bultjes waar ze gebeten is door insecten)

Ik kan het niet heel goed zien tussen zijn vacht maar zou het kunnen dat dat opgehoopte huidschilfers en zand zijn? Hij heeft er geen jeuk aan en ik kan ze ook weg krabben en hij geeft geen kik. Op die plek (het voorste stuk van de schouder) zit de deken het strakste en schuurt het ook het meeste denk ik (als hij stapt is dat het stuk wat beweegt).

Ok ik hoop dat jullie er iets van snappen haha.

(ps ik doe afhankelijk van het weer 1-2 keer per week het deken af om hem te borstelen)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:06

Zou het schimmel kunnen zijn?
Is er toevallig een nieuw paard gekomen, heb je spullen uitgeleend, heb je zelf spullen geleend?

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:09

Bowo schreef:
Is er toevallig een nieuw paard gekomen, heb je spullen uitgeleend, heb je zelf spullen geleend?

Nee geen nieuw paard erbij, ze staan al meer dan 2 jaar samen op dezelfde weides, en de spullen die ik gebruik heb ik niet geleend of uitgeleend... er is eigenlijk de laatste 2 jaar niks meer veranderd aan zijn levensstijl...

Zou hij er dan ook geen jeuk aan hebben?

Zilfstar

Re: paard krijgt bultjes onder eczeemdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:10

eiwitbultjes?

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:16

Zilfstar schreef:
eiwitbultjes?

heb ff moeten googelen... die zien er veel groter uit (op de foto's)...
zijn bultjes zijn echt maar een speldenkopje groot en je ziet ze niet zitten in de vacht, je kan ze enkel voelen.

qua voer krijgt hij bietenpulp en een beetje graanmengeling 's avonds en ze knabbelen met hun 2 een pak hooi op.
Hij staat 24/7 op de wei dus kan wel gras eten, maar momenteel is de wei wel zo goed als kaal (worden binnenkort overgezet op de andere wei)

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:20

Is je deken geimpregneerd met anti-vliegenspul (bijvoorbeeld dat vamoose of zo van Horseware)? Misschien kan hij daar niet tegen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:23

Misschien door de warmte (warmtebultjes). Onder zo'n deken wil het nog wel eens broeien.

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:24

__Suzanne__ schreef:
Is je deken geimpregneerd met anti-vliegenspul (bijvoorbeeld dat vamoose of zo van Horseware)? Misschien kan hij daar niet tegen

Nee het is een gewone eczeemdeken... geen anti-vliegenspul erin...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 14:25

Fieah schreef:
Bowo schreef:

Nee geen nieuw paard erbij, ze staan al meer dan 2 jaar samen op dezelfde weides, en de spullen die ik gebruik heb ik niet geleend of uitgeleend... er is eigenlijk de laatste 2 jaar niks meer veranderd aan zijn levensstijl...

Zou hij er dan ook geen jeuk aan hebben?

Schimmel hoeft jeuken, maar kan wel bultjes, korstjes en kale plekken geven.
Maar dan zou ik ook niet goed weten hoe hij het zou moeten hebben gekregen als het inderdaad schimmel is

Fieah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 14:27

senna21 schreef:
Misschien door de warmte (warmtebultjes). Onder zo'n deken wil het nog wel eens broeien.

oh wist niet dat dat bestond