Jeuk achterbeen paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laarvv

Jeuk achterbeen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-18 20:40

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje is mijn paard begonnen met het "schuren" van zijn ene achterbeen tegen zijn andere achterbeen. Dit begon onschuldig tegen een pion in de paddock maar later bereidde dit zich uit tot het schuren tegen de mestbak. Ik dacht hierbij gelijk aan een soort mijt bij mijn warmbloed.

Doordat hij achter ook op hoefijzers staat heeft hij nu ook wat galbulten op zijn achterbeen gekregen.
Afgelopen week heb ik de plaatselijke dierenarts laten komen. Ze heeft wat huidschraapsel afgenomen maar daaruit is dus verder niets opvallends gekomen, geen mijt geen zomer mok etc.
Als advies heb ik nu gekregen om hem te wassen met hypoallergene shampoo, maar tot nu toe heeft dit geen enkel resultaat.

Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn of wat dit kan zijn? Uiteraard gebeurt dit in overleg met de dierenarts!

cynthiar

Re: Jeuk achterbeen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-18 21:05

Heeft ie ook schilvers?

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 06:08

Nee. Eigenlijk is er niets te zien of te voelen.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 06:48

Misschien door de warmte?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:19

Ik denk toch gewoon mijt hoor. Dat stampen soort is toch echt zon typisch mijt dingetje bij mijn Fries (en nog vele anderen) zou gwn wassen met bite mite ofso iets xd en na 10 dagen herhalen. Denk dat het dan wel stopt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:28

Ik herken het een beetje van mijn merrie, al geeft het iets ander beeld dan bij jou, ook onderzoek laten doen, en daar kwam "allergie" uit, tja, ja, ik heb tot nu toe de trigger nog niet kunnen vinden, het is ook niet dat ze er constant last van heeft..
Wat ik veel gedaan heb is aloe vera gel erop, wassen met speciale(zachte/huidvriendelijk) shampoo, ik heb toevallig teershampoo maar hypoallergeen klinkt ook prima!
Te vaak wassen was voor haar niet handig, want dat triggert juist meer...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:35

Heb je wat in de voeding veranderd?
Staat je paard ook op de wei?

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-18 07:38

Ik heb een half jaar geleden zijn voer veranderd inderdaad maar dit speelt zich pas een maand of 3 af. Hij staat inderdaad ook op de wei maar achteraf is het al begonnen voordat ze de wei op gingen.
De dierenarts had het inderdaad ook over een allergie maar vind inderdaad maar eens uit waarvoor dan... Lastig! :(

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-18 07:49

Het kan het begin zijn van ESPA. Dat begint met schuren van de onderbenen tegen dingen aan, verergering van gallen (deze worden op een later tijdstip raar lang van vorm, niet zoals de gewone gallen). Afijn, ik kan hier alle symptomen gaan opsommen, maar google eens op ESPA horses. En laat je niet tegenhouden door het feit dat -voornamelijk Amerikaanse sites- noemen dat het meestal voorkomt bij Paso Fino's. Het komt helaas ook gewoon voor alle andere paarden. Veeartsen in Nederland hebben erg weinig kennis van deze ziekte en zullen het meestal niet herkennen als zodanig.

http://matildebrandt.no/blogg/2017/01/dsld-espa/

Laarvv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 07:36

Op advies van mijn kliniek toch besloten om te behandelen voor mijt, ookal zijn deze nog niet geconstateerd.