Paard onder de teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Otti1977

Berichten: 3046
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: in een hutje op de hei!

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:44

Doet het ook iets als ze sowieso met deken staan? Durf de gok niet te nemen om die af te doen.

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:46

Otti1977 schreef:
Doet het ook iets als ze sowieso met deken staan? Durf de gok niet te nemen om die af te doen.


Ja het houdt de knutten op afstand

peetje82
Berichten: 3515
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:19

Ik heb alles even snel doorgenomen;
mijn zevenjarige merrie had begin juni een teek, zo'n vieze grote( kun je daaruit opmaken dat hij er al langer inzat?)
mijn paard loopt ZZ-Z en begon steeds minder te lopen, ik kon de vinger er niet op leggen maar het beviel me niet, tandarts erbij, osteopaat erbij maar alles ok.
Afgelopen vrijdag zag ik weer een teek, toen landde ineens het kwartje en bedacht ik me dat het na die teek begin juni het eigenlijk minder is gegaan.
Een vriendin werkt bij de dierenkliniek, ik appte en op verzoek van de DA daar even temp opnemen.
Toen ik dat ging doen vond ik een teek naast d'r poepgat, een grote witte!

DA is dezelfde middag bloed komen prikken dus ik wacht het maar af.Mestonderzoek was goed.
Ze eet een drinkt goed, ze is gewoon loom! Zaterdag ineens een dikke kogel, en de mest is steeds wat aan de platte kant, zijn nog wel mestballen maar donker en wat nat. Temp om en nabij de 38.

Komt dit bekend voor bij iemand van jullie?

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:19

Ze kunnen besmettingen niet altijd detecteren, als je vast loopt is het zinvol om Eric Laarakker te benaderen.

Hannanas
Berichten: 13031
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:04

Gewrichtsontsekingen kunnen bij een borrelia besmetting horen, goed dat je het stevig laat nakijken peetje.

Morpheus81
Berichten: 571
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 13:24

Helaas hier ook geen goede ervaring met de (chronische) ziekte van Lyme bij mijn paard. Wie meer info wil, kan me een PB sturen. Bij verdenking zou ik in ieder geval Holistisch praktijk den Hoek (= Eric Laarakker) in de Bilt contacteren.

xTammyy

Berichten: 4411
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 00:52

Even een schopje voor dit topic.

Ik heb de afgelopen tijd helaas ook meerdere teken bij mijn paard gevonden. Hij heeft een gevoelige huid en de plekken waar ze zaten veranderden daardoor meteen in grote ontstekingen, zogenaamde hotspots.
Ik wil sowieso mijn dierenarts raadplegen, maar zijn er toevallig al nieuwe middelen op de markt?
Elke dag mijn paard onder de kokosolie smeren zie ik niet echt zitten, ik weet niet wat het risico is mbt verbranding in de zon daar mee.

Goed om te weten: we gebruiken al Endure tegen de vliegen. Daarnaast af en toe ook een zelf gemaakte spray met oa hertzhoornolie.

Kaatje_S

Berichten: 1009
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 01:41

Knoflook zou ik trouwens afraden. Om het effectief iets te laten doen moet je er zo veel van voeren dat het schadelijk is voor je paard (oa bloedarmoede). Die beetjes die in supplementen ed zitten zijn niet schadelijk, maar doet ook niks tegen beestjes...

smit_ilse

Berichten: 2140
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: benningbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 01:42

Van de week vertelde vriendin van mij over de tedax spray. Ze had er zeer goede ervaringen mee.

Weet niet zeker of ze ook tegen teken zijn maar je zou ook is kunnen kijken voor boviclips. Zijn eigenlijk voor koeien maar weet dat het ook veel gebruikt wordt bij paarden. Deze clips kan je in de manen zetten of aan halster.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 06:49

De werking van boviclips is gebaseerd op dat de koe haar hoofd heen en weer gooit en dan de oorclips tegen flank en rug wrijft. Zou je m dan met borstelen in de borstel moeten verstoppen? Alleen in de manen hangen lijkt me niet voldoende, of wel? Het is wel permethrine, dat werkt tegen teken.

Icaridine, uit tedax, is mugwerend, valt in dezelfde categorie als DEET. Zeer schadelijk voor bodemleven, oa salamanders. Laat je niet foppen door reclameteksten als “natuurlijk”.

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:56

Teken ja mijn paarden zitten er weer erg onder, elke dag controle. Als ik ga rijden smeer ik de koten, liezen, billen, staart en kaak in met een mengsel van Helmosan (petrolium met venkel) en tekenspray van Erik Laarakker. Ik heb het idee dat ik daardoor minder last heb. Maar blijf er wel vinden. Het zijn er steeds meer, ik vrees dat ze ondertussen ook op eigen terrein zitten. Iets wat afdoende werkt? Graag! Teken geven veel jeuk, daardoor zijn ze wel makkelijker te vinden. Tegenwoordig zitten ze vooral weer op nieuwe plekken, waar ze eerder niet zaten en ik dus mijn paarden niet heb ingesmeerd. Het is ook gewoon het hele jaar door, in de koude maanden die grote teek Dermacentor - die je zo ziet lopen c.q. kan voelen maar vreselijk lelijke wondplekken geeft. Nu die schapen teek en de kleine (teek) die vooral korstjes geeft waar ze dan zelf in verstikt zitten... Bah!

Felien_Kyra

Berichten: 2090
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 07:59

Ik heb 2 weken terug de dierenarts gebeld of er iets voor was. Alleen dit is er nog niet.

Hier ben ik ook 2 keer per dag aan het kijken bij mijn paardje

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 08:13

Ik heb vorig jaar pippetjes voor de hond gekregen van m'n DA. Dit omdat het jaar ervoor mijn paarden tijdens een vakantie meer dan 200 teken hadden (daarna ben ik gestopt met tellen) en daardoor een ziekte hadden opgelopen (geen Lyme gelukkig). Het product dat ik heb gekregen is niet bekend om gebruikt te worden bij paarden en was met de fabrikant besproken. Of het werkte geen idee. Ze heeft iig geen teken gehad. Maaar we zaten ook op een stuk minder tegenrijk plekje.

Het is zo jammer dat er niet iets op de markt is dat echt helpt en voor paarden geschikt is...

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:06

Zelf eeb spray maken?
Ik gebruik deze voor de honden en heb absoluut minder teken!
(Zonder de spray, hier na een wandeling soms 20 teken per hond :( van die hele kleintjes dan nog)

Doe in een plantenspuit 1 liter lauwwarm water en de volgende etherische oliën:
10 druppels theeboom
10 druppels eucalyptus
10 druppels lavendel
5 druppels citroengras
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 04-05-20 09:23, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:09

Ik heb er met een professor uit Utrecht over gesproken die specifiek onderzoek naar teken doet, een gecoordineerd Europees onderzoek. Die gaf aan dat die pipetjes niet echt werken omdat de vetverdeling over de huid van paarden anders is dan bij honden of bijv. koeien. En dat er nog geen middelen op de Nederlandse markt zijn goedgekeurd die werken. Ik heb ook al heel veel middeltjes natuurlijk en niet natuurlijk geprobeerd, redelijk hopeloos dus...

Ook die zelf sprays zoals BillyJ - gedaan - geprobeerd... ook pure mix van teatree, lavendel, citroenmelisse, neemolie - done it, is gewoon niet afdoende...

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:14

Bij het weidemaatje van mijn paard worden de benen ingesprayed met frontline. Niet geregistreerd voor paarden maar de eigenaar is de wanhoop nabij.
Ik moet ergens in de kast nog van die vamoose beenkappen hebben liggen, misschien toch eens proberen in de wei.
Ellende is het :(

XxDiandraxX

Berichten: 4000
Geregistreerd: 07-05-07

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:18

Ik heb soms wel meer dan 50 teken per paard per dag (staan in een stukje natuurgebied).

Ook al regelmatig contact gehad met de dierenarts maar idd geen geregistreerd middel tegen teken bij paarden.

Ik gebruik nu butox (geregistreerd voor schapen en runderen) maar dat werkt super!

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:24

Frontline ja ook geprobeerd, werkt beperkt, zo ook butox, heb nog staan maar ook mee gestopt wegens niet afdoende. En dit soort "sterk giftige" middelen wil je niet blijven spuiten - vriendin heeft een tijd neocidal gebruikt - schapenmiddel - werkte best goed totdat het paard allemaal vage klachten kreeg... wat zich oploste toen het een aantal maanden niet meer is gebruikt. Moeilijke dilemma's.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 09:56

Worm en Co heeft een 'tip' op Facebook geplaatst tegen teken:


Citaat:
Vorig jaar kregen we deze tip:

Hellen Van De Graaf: Er zijn wel degelijk middelen op de markt hoor die perfect werken. Ik werk voor defensie en daar geven wij middelen mee met permetrine vroeger DEET. Ik zelf gebruikte dat ook voor mijn paard en vooral op warme plekken gaan teken liefste zitten dus schaamstreek/ liezen/oksels dus als je die er mee inspuit/smeert heb je minder last. Ikzelf heb nu voor mijn paard Biokill wat je in een wat grotere verpakking kan krijgen. Ideaal tegen heel veel ongedierte ook tegen luis etc. Je kan zelfs de omgeving er mee inspuiten waardoor je bv een stal kan vrij maken van ongedierte, vele kippenhouders kennen het vanwege bloedluis het is een veilig middel OOK voor op je dier. Nog een ps ik gebruik het al 5 jaar op mijn paard en we leven allebei nog ;o)

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:03

Wow, dat zijn veel teken.

Hier super resultaat met de zilveren versie van Endure, de Tri-tec van Farnam, werkt wél tegen teken!

Afbeelding

Citaat:
In Amerika is dit al jaren de meest verkochte vliegenspray. Het dood vliegen, muggen, teken en zelfs luizen. Het vliegenmiddel heeft het keurmerk HSE #9215. Door de combinatie van cypermethrin, pyrethrinen en sterke polymeren kan dit middel werkzaam zijn tot 2 weken. Dat maakt dit middel de meest betaalbare en effectieve in zijn klasse.
Bijzonder geschikt voor paarden met een overgevoeligheid voor muggen of voor wie zijn paard in een gebied met veel teken heeft staan. Helpt beschermen tegen ziektes als lyme.

Het middel kan aangebracht worden met de handige sprayflacon, maar kan ook aangebracht worden met een doekje.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:08

Ethelate schreef:
Wow, dat zijn veel teken.

Hier super resultaat met de zilveren versie van Endure, de Tri-tec van Farnam, werkt wél tegen teken!

[ Afbeelding ]

Citaat:
In Amerika is dit al jaren de meest verkochte vliegenspray. Het dood vliegen, muggen, teken en zelfs luizen. Het vliegenmiddel heeft het keurmerk HSE #9215. Door de combinatie van cypermethrin, pyrethrinen en sterke polymeren kan dit middel werkzaam zijn tot 2 weken. Dat maakt dit middel de meest betaalbare en effectieve in zijn klasse.
Bijzonder geschikt voor paarden met een overgevoeligheid voor muggen of voor wie zijn paard in een gebied met veel teken heeft staan. Helpt beschermen tegen ziektes als lyme.

Het middel kan aangebracht worden met de handige sprayflacon, maar kan ook aangebracht worden met een doekje.


Meelezer :) waar bestel jij die?

tienus63

Berichten: 12156
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:11

Horsehealth in Engeland verzendt tri tec naar Nederland.
Endure is precies het zelfde als ie deze olieachtig en daardoor waterbestendiger.

In droge omstandigheden en als je je paard niet afspoelt, werken beide gelijk.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:17

Eerst waren er nog wel webshops in Nederland die het verkochten, maar laatste keer een paar gallions bij horse.com besteld en zelf meegenomen vanuit US.
Betaal je rond de €67 voor een Gallion.
Als je er 4 besteld (€270) is het €113 verzendkosten, heb je voor €95 een gallion. ;)

Verschil tussen Endure en Tri-tec is dat Tri-tec ook teken weert.
Beide werken super tegen de vliegen/dazen/muggen.

Melvern
Berichten: 4416
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:19

Voor mijn honden heb ik middeltjes met tea tree en dat gebruik ik bij mijn paarden ook. 3 van de 4 staan op het moment 24/7 buiten en ik heb eigenlijk nooit teken bij ze. Ze staan midden in de bossen, maar teken heb ik bij de paarden gelukkig heel zelden.

Mijn kleine hond heeft na elke wandeling in het bos minstens 5 teken. Vreselijk. Hij lijkt er ook last van te hebben want kan het zodra we thuis zijn direct merken. Zeuren en draaien dat hij dan doet.

Dit spul heb ik nu. Stinkt vreselijk de eerste minuten, maar sinds ik dit gebruik heeft de kleine hond zelden een teek. Het is natuurlijk spul en ivm de epilepsie van mijn oude hond is dit heel fijn want hij reageert hier niet op. Het is niet echt voor paarden maar ik gebruik het wel bij de oren en oksels. Wat ik al wel zei, ik heb al nauwelijks teken dus bij de paarden dus of dat echt werkt daarvoor weet ik natuurlijk niet zeker. Bij de hond werkt het en mijn paarden hebben geen dazen of andere rot beesten op zich. Mijn paard wordt wel helemaal gek van insecten.

Tedax werkt ook onwijs goed. Die had ik vorig jaar mee op wedstrijd en keuring en ik was 1 van de weinigen met een paard zonder zwerm beestjes eromheen. Het is alleen wel super snel op :(

Afbeelding

xTammyy

Berichten: 4411
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 10:22

Ethelate schreef:
Eerst waren er nog wel webshops in Nederland die het verkochten, maar laatste keer een paar gallions bij horse.com besteld en zelf meegenomen vanuit US.
Betaal je rond de €67 voor een Gallion.
Als je er 4 besteld (€270) is het €113 verzendkosten, heb je voor €95 een gallion. ;)

Verschil tussen Endure en Tri-tec is dat Tri-tec ook teken weert.
Beide werken super tegen de vliegen/dazen/muggen.

We hebben echt letterlijk gisteren endure besteld op stal, jammer dat ik dit nu pas lees!
Ik denk dat we het niet meer kunnen wijzigen. Jammer dat het allemaal zo duur is.