Paard onder de teken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 16:32

(ik heb ongeveer alles wat ik hierboven lees getest inclusief butox, etherische olieen mix, bugshield, frontline echter... hopeloos, nu net iets nieuws mogen testen maar vandaag minimaal 30 stuks gevonden... en dat na een buitenrit van 1,5 uur op donderdag, na het rijden afgespoeld en benen met zweetmes gedaan, vandaag dus allemaal korstjes en daarin .. .teken...)

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:06

Mijn paard heeft op het randje van Lyme gezeten en sinds zijn antibioticakuur heeft hij een injectie tegen teken gekregen die eigelijk voor honden bedoelt is, hij heeft nog steeds teken... Van Lyme niks meer gezien, maar weet de naam niet meer van het product aangezien het maar een injectie om de 2 jaar is en deze DA een tijd terug op pensioen is gegaan... :(

Gordy18

Berichten: 680
Geregistreerd: 10-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:15

Hier ook last van gehad! Wij hebben toen op aanraden van de veearts luizenpoeder van excellent gebruikt, in de manen, staart en op de benen 1 x in de 3 dagen smeren/poederen, werkte heel erg goed! Sinds dat spul geen last meer gehad van teken, die van ons zaten ook helemaal onder...

Afbeelding

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 17:58

Die ken ik nog niet... VL Poeder... kast vol ondertussen met middelen die NIET werken :(

LiindseyV

Berichten: 548
Geregistreerd: 06-08-13
Woonplaats: Leopoldsburg

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:14

Die ga ik ook proberen! Bedankt voor de tip!!
Bij mij staan er 4 paarden en enkel mijn Fries heeft er last van ...

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 18:17

Bij mij allebei, gelukkig niet thuis, dat ze er last van hebben maar wel tijdens buitenrit. Weinig teekvrije uitrijmogelijkheden :(

Lienboon

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 19:14

Als ik met mijn tinker in het bos was geweest kropen er honderden in zijn sokken en op zijn benen. Met die witte sokken krijg je hetzelfde effect als het vangen van teken met een wit laken langs de struiken...
Hij had ook altijd extreem meer last van vliegen als je het vergeleek met andere paarden, of dat dan lichaamsgeur is? Met geen enkel middeltje tegen te houden, terwijl mijn kwpn merrie nauwelijks ergens last van had...

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 20:35

Lienboon schreef:
Als ik met mijn tinker in het bos was geweest kropen er honderden in zijn sokken en op zijn benen. Met die witte sokken krijg je hetzelfde effect als het vangen van teken met een wit laken langs de struiken...
Hij had ook altijd extreem meer last van vliegen als je het vergeleek met andere paarden, of dat dan lichaamsgeur is? Met geen enkel middeltje tegen te houden, terwijl mijn kwpn merrie nauwelijks ergens last van had...


Hier gaan de vliegen juist op de bonte vlekken van mijn merrie zitten.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 09:09

Ik zal jullie even updaten :P Heb kokosolie gebruikt op haar gehele lijf en een aantal dagen afgewacht, nu heeft mevrouw geen teken meer! Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:28

Dat is goed nieuws, maar ben je niet bang voor brandplekken? En mijn ervaring met kokosolie in de manen is dat er allerlei vuiligheid in blijft hangen? Hoe is dat als je het overal smeert?

Lienboon

Berichten: 478
Geregistreerd: 23-10-12
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:28

O wat goed! Die ga ik onthouden +:)+

carika
Berichten: 1590
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 09:32

sunny43 schreef:
Dat is goed nieuws, maar ben je niet bang voor brandplekken? En mijn ervaring met kokosolie in de manen is dat er allerlei vuiligheid in blijft hangen? Hoe is dat als je het overal smeert?


Voor de neus kun je altijd nog een vliegenmasker met neusnet gebruiken tegen de zon mocht dat nodig zijn.

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:04

sunny43 schreef:
Dat is goed nieuws, maar ben je niet bang voor brandplekken? En mijn ervaring met kokosolie in de manen is dat er allerlei vuiligheid in blijft hangen? Hoe is dat als je het overal smeert?


Er staat bij ons veel schaduw gelukkig maar ik let wel goed op haar gezicht! En er bleef inderdaad wel wat gras zaad enzo in plakken, heb het goed uitgekamd en alles een aantal dagen ingevlochten gehouden :)
de rest van haar lijf viel eigenlijk reuze mee, ik dacht ook dat het een vieze boel zou worden maar zelfs na het rollen plakt er amper zand aan haar vacht!

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 10:08

Ik had deze trouwens besteld van de body en fit shop Afbeelding

SuzieQ

Berichten: 1837
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 10:38

Ik volg even... Mijn paard staat ook aan een bosrand. Tot nu toe geen vastgezogen teken op haar lijf gezien, maar zag er gisteren wel eentje lopen op haar lichaam.
Wil eventuele ziektes voorkomen bij haar, dus preventief insmeren.

Kokosolie wil ik zeker gaan proberen.
Ultra shield ben ik huiverig voor ivm waarschuwingen niet te gebruiken op een paardenlijf. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

lindar1985

Berichten: 573
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: enschede

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-18 11:49

Whow wat super! Die ga ik ook onthouden. Heb je dan dus met kokos geur?

Sen_char

Berichten: 64
Geregistreerd: 19-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-18 12:05

lindar1985 schreef:
Whow wat super! Die ga ik ook onthouden. Heb je dan dus met kokos geur?


Ja hij ruikt heel sterk naar kokos :D

WiskyBokjes
Berichten: 9755
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:19

Interessant topic, ik heb zeer bruikbare tips gelezen!

Afgelopen week heb ik op donderdag 7 teken weggehaald bij mijn pony. Dat waren eigenlijk allemaal van die kleine grijze teken en zaten vooral tussen haar voorbenen (en 1 bij haar kaak). Op zondag heb ik er weer 7 uitgehaald. 5 kleine grijze teken (die nu ook lager op haar voorbenen zaten) en 2 grotere bruine teken (waarvan 1 bij haar keel). De rest van stal heeft nergens last van (soms 1 teek per week). Ik ga in ieder geval een aantal tips proberen!

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:01

Werkt dit nog steeds goed ts?
En smeer je dan een laag over het gehele been?

Werkt dit ook bij een buitenrit? Ik vermoed minder of niet? Dan strijk je ook langs takken en dergelijke en kunnen ze zo op je over stappen.

Ik ben een beetje huiverig voor die bestrijdingsmiddelen. Maar wordt helemaal gek van de teken hier. Iedere buitenrit weer een nieuwe.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:14

ik geef mijn paard Finecto en heb nog geen teek gezien

en ook heeft hij veel minder last van vliegen als ik dat vergelijk met de andere paarden op de wei

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 19:56

Kippen op de wei helpt ook! Die eten de teken op.
Op buitenrit gebruik ik altijd zo`n tekenspray op basis van etherische olie, ik ruik voornamelijk lavendel. Dat heeft goed geholpen, maar het lijkt mij juist op een wei waarin ze heel de dag stilstaan een lastiger probleem is.

tanjaatjuhh
Berichten: 2420
Geregistreerd: 18-02-06
Woonplaats: Emmen

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 20:17


sunny43
Berichten: 1069
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 21:06


Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 00:24

Iemand ook tips om ze te verwijderen? Ik ben op vakantie met mijn paard en de hoeveelheid teken is echt niet normaal. Ik kan daar niet tegenop en daarnaast mis je er ook een hoop die op de donkere huid zitten. Het zijn zeer kleine teken (niet die ik bij mijn kat gewend ben). Ik wil ze eigenlijk teekvrij mijn land thuis straks opgooien maat dat wordt nog een beste klus. Heeft iemand tips? Het gaat idd ook om hoeveelheden als paar foto's eerder in dit topic van al die teekjes op de neus.

CaPrIoLe`79
Berichten: 5542
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: ♫ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ ♫

Re: Paard onder de teken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:59

Luizenkammetje? Voor de teken die je ziet vind ik die die haakjes met een V-vorm uitsnijding het makkelijkst.