Verzekering; overname na afkeuring

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mooblie

Verzekering; overname na afkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 23:56

Ik heb met het gebruik van de zoekfunctie en google aardig wat topics terug gevonden die ingaan op de meerwaarde van het verzekeren van je paard. De meeste topics zijn al verouderd en de meest recente die ik heb gevonden gaat specifiek over de kosten van de premie en of deze dat wel waard is.

Nu ben ik zelf ook aan het oriënteren op een verzekering en kom ik het volgende tegen in de algemene voorwaarde:

Citaat:
Als u een schadevergoeding verzoekt, hebben wij het recht het paard in eigendom van u over te nemen. De opbrengst van het paard of de restanten zijn voor ons. Levende paarden die totaal blijvend ongeschikt zijn en die wij hebben overgenomen, worden in Nederland op humane wijze geslacht, tenzij anders met u is overeengekomen.

Ik schrik hier eigenlijk best wel van. Bij andere aanbieders van een vergelijkbare verzekering lees ik ook vergelijkbare stukken. Zoals ik bovenstaande lees zou deze verzekeringsmaatschappij dus zomaar bij een (iedere?) schadeclaim het paard kunnen overnemen en verlies ik daarmee als eigenaar mijn rechten.

Heb ik bovenstaand citaat juist geïnterpreteerd? En zijn er toevallig bokkers die hier ervaring mee hebben?

Palmera

Re: Verzekering; overname na afkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:03

Ik heb hier geen ervaring mee. Maar zeker gezien de vele haken en ogen aan verzekeringen met levende wezens, het eeuwige bewijzen 'of hij dat niet toevallig al had', het uitsluiten van de meest voor de hand liggende dingen, is mijn enige tip om gewoon zelf maandelijks te sparen voor een ziektepotje voor het paard.

Dan weet je precies hoe ver je kunt en wilt gaan en mag je dat allemaal zelf beslissen. ;)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:08

Wat ik er van begrijp is dat inderdaad het geval en kun je hem dan eventueel weer terug kopen van de verzekering, maar dan mag het dier niet meer in de sport uitgebracht worden.

Het zal wel afhankelijk zijn van de waarde waarvoor het dier verzekerd is en als hij "total loss" is voor hun gevoel zullen ze hem over willen nemen.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:11

Ik heb hier ervaring mee. Mijn paard moest een operatie ondergaan om eventueel nog als recreatie paard door het leven te kunnen. De verzekering zag geen heil in deze operatie en wilde overgaan tot overname. Ik heb hem toen van de verzekering terug gekocht voor een fors bedrag.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:23

Doe ook even bokker moyra bericht. Die heeft volgens mij ook heel wat te stellen gehad met de verzekering na een beenbreuk van paardlief.

Mooblie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 00:27

Puppetje schreef:
Ik heb hier ervaring mee. Mijn paard moest een operatie ondergaan om eventueel nog als recreatie paard door het leven te kunnen. De verzekering zag geen heil in deze operatie en wilde overgaan tot overname. Ik heb hem toen van de verzekering terug gekocht voor een fors bedrag.

Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik vind het oprecht bizar dat dit zomaar mag in Nederland.

Als jij het paard mocht terug kopen, betekent dit dan ook dat de verzekering het paard ook aan anderen mag verkopen? En daarmee dus de handel in gaat?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:37

Mooblie schreef:
Puppetje schreef:

Bedankt voor het delen van je ervaring! Ik vind het oprecht bizar dat dit zomaar mag in Nederland.

Als jij het paard mocht terug kopen, betekent dit dan ook dat de verzekering het paard ook aan anderen mag verkopen? En daarmee dus de handel in gaat?

Nee dit mag niet, het paard zal dan naar de slager gaan.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:50

Kaitlyn schreef:
Mooblie schreef:

Nee dit mag niet, het paard zal dan naar de slager gaan.

Echter is dat wel eens gebeurd...doorverkopen...staan verhalen van hier op Bokt.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 01:01

Mooblie schreef:
Puppetje schreef:

Goede vraag :?

Ik zou denken dat het wel mag, zie niet in waarom niet, als iemand belang bij het dier heeft....
Ik bedoel als de eigenaar hem niet meer wil, en iemand anders wel, hoeft hij denk ik niet perse naar de slager te gaan.
De verzekering ziet het paard als gebruiksdoel, net als een auto die mag bij totall loss ook verkocht worden aan iedereen die er belang bij heeft en hem op wil lappen, enig verschil is dat een auto herkeurt word en bij goedkeuring de weg weer op mag, vraag me nu wel af of een opkoper van een paard dat dan eventueel ook zou mogen, paard op eigen kosten laten opereren dan wel behandelen en dan weer goed laten keuren???

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 01:07

Ik weet ook zeker dat paarden die geclaimd zijn door de verzekering doorverkocht zijn. Ik zit dus ook een beetje met hetzelfde, feitelijk heb je niets meer over jou paard te zeggen als je het verzekerde bedrag claimt.

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 01:41

Inderdaad je hebt niks meer te vertellen over je paard als hij overgenomen is door de verzekering.
Ik heb een hoop ellende gehad omdat je na het terug kopen een formulier moet ondertekenen waarin staat dat het paard niet meer verkocht mag worden en niet meer in de sport uitgebracht mag worden.
Soms vraag ik me af of dat wel stand kan houden.... sorry ik kan mijn hypotheek niet meer betalen, want ik ben mijn werk kwijt en ik mag mijn paard niet verkopen van de verzekering. Dus heb ik dure lasten.

Ik heb mijn paard na het terug kopen laten opereren, omdat de kliniek ook vond dat hij absoluut die kans verdiende en de operatie is zeer goed geslaagd. Dusdanig goed dat hij weer is goedgekeurd voor de sport.
Het heeft me een hoop ellende en frustratie gekost om met de verzekering weer te regelen dat het ondertekende formulier vernietigd werd.
Uiteindelijk is het goed opgelost door de verzekering, maar ik ga een eventueel nieuw paard niet meer verzekeren. Je bent in principe niet meer de baas over je paard en in theorie zou hij gewoon doorverkocht kunnen worden.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 03:12

Jeetje wat verschrikkelijk dat dat j

Kan. Hoe zit het als je een pony koopt die verzekerd was maar jij neemt de verzekering als nieuwe eigenaar niet over. Is de regel op mij dan nog van kracht als nieuwe eigenaar ?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 05:53

RosaLisa schreef:

Kan. Hoe zit het als je een pony koopt die verzekerd was maar jij neemt de verzekering als nieuwe eigenaar niet over. Is de regel op mij dan nog van kracht als nieuwe eigenaar ?

Nee het geld natuurlijk enkel als er premie voor heb betaald wordt.

Hier ook ervaring mee, paard afgekeurd, verzekering stelt dan 2 optie's voor. Paard wordt opgehaald voor de slacht of werd tegen bedrag x (slachtprijs) terug gekocht en dan kon ik hem zelf thuis laten inslapen op eigen kosten.

Heel eerlijk wat verwacht je dan? Het is een verzekering waar ze geld aan willen verdienen geen fonds. Je moet naar zo verzekering zakelijk kijken. Als ze alles wat afgekeurd werd niet ophaalde en zo laten voor wat het is was er veel fraude geweest en stonden er nog meer afgekeurde dieren in de handel. Want wij denken er in goede zin over maar waar geld is doen mensen rare dingen..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:48

Ik heb er ook ervaring mee, liefst 3 x.
Alle keren keurig afgehandeld door de verzekering. Ik heb 1 x mijn paard zelf naar de slacht gebracht en 2 x een paard teruggekocht. 1 heb ik er zelf in laten slapen na jaren rentenieren, een ander heb ik naar de slacht laten brengen, ook na rentenieren.
Bij mijn verzekering waren er 3 opties: terugkopen om te rentenieren, terugkopen om direct in te laten slapen of naar de slacht en dan werd er geen geld afgetrokken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 06:58

Jeetje ben blij dat ik dit zo lees, was me zelf ook rustig aan het inlezen maar denk dat ik nu helemaal afstap van het idee verzekeren. Of is er iemand die ondanks dit zegt dat ze er toch blij mee zijn?

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:30

Hier ook goede ervaring met de verzekering in het verleden en ik was blij dat ik de verzekering had. Heb een periode van 2 a 3 jaar gehad met huidig paard dat ik een abonnement bij de veearts had. Huidig paard is later uit de verzekering gegooid door zijn leeftijd. Vorig paard hebben we zelf weggebracht naar de slacht in overleg met de verzekering, dus niet terug hoeven kopen en het volledige bedrag uitgekeerd gekregen. Het paard daarvoor mocht van de kliniek niet meer vervoerd worden en is daar ingeslapen.
Ik weet inderdaad dat ze met de uitkeringen/vergoedingen ook kijken naar de verzekerde waarde van het paard en als je daar op jaar basis overheen gaat krijg je het voorstel om het dier terug te kopen (Of te wel: afkeuren, verzekering keert verzekerde bedrag uit minus de slachtwaarde).
Dit vind ik niet zo gek hoor, het blijft een verzekering en geen liefdadigheidsinstelling.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:01

Amber_anne schreef:
Jeetje ben blij dat ik dit zo lees, was me zelf ook rustig aan het inlezen maar denk dat ik nu helemaal afstap van het idee verzekeren. Of is er iemand die ondanks dit zegt dat ze er toch blij mee zijn?

Hoezo je verzekerd toch tegen ziektekosten? Wat had je dan verwacht als ie afgekeurd werd?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:07

Ik heb een aantal jaren geleden een voor de sport afgekeurd paard terug gekocht van de verzekering. Dat gaat tegen slachtprijs.
Ik heb daarvoor wel een overeenkomst moeten tekenen, waarin o.a. staat dat ik het paard niet mag weggeven of verkopen. Het paard blijft dus tot de dood mijn eigendom.
Deze paarden worden ook geregistreerd op een lijst om te voorkomen dat ze bij een andere verzekeraar weer worden aangeboden. En ze mogen niet meer deelnemen aan wedstrijden.

Verhalen over (door) verkochte afgekeurde paarden kan 2 dingen betekenen:
- iemand heeft zich niet aan de overeenkomst met de verzekering gehouden
- paard is ongeschikt bevonden maar was niet verzekerd en daardoor niet officieel afgekeurd

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:17

Amber_anne schreef:

Ja, zeker met het in mijn bovenstaande post genoemde paard. Dat was bij aankoop een duur paard (>10 k).
Daar heb ik 1 jaar heel fijn mee kunnen rijden. Daarna 1 jaar ellende, onderzoeken, foto's, echo's, behandelingen. Lees: een paar duizend euro. Met als eindresultaat een afgekeurd paard.
Zonder verzekering die grotendeels de ziektekosten heeft betaald en de uitkering bij de afkeuring had ik niet op korte termijn weer een paard kunnen kopen.

En dat is ook gelijk mijn boodschap als je overweegt zelf te sparen versus te verzekeren. Je weet niet of onheil je treft, wanneer het je treft, en behandeling is niet altijd succesvol. Voor zelf sparen adviseer ik altijd 1,5 - 2x de vervangingswaarde aan te houden. Een deel is dan voor de ziektekosten. Het andere deel om een nieuw paard te kunnen kopen als behandeling niet succesvol (of opportuun) is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:21

ondanks dat ik echt oorlog heb gehad met mijn verzekering betreft het uitbetalen van zijn levensverzekering na zijn dood.
Ben ik altijd erg blij geweest dat ik Uni aka Stef stuntpiloot verzekerd had.... mijn premies waren echt peanuts in vergelijking met de kosten die hij gemaakt heeft.

En het overnemen is slechts een formaliteit.
Je mag het paard houden, alleen dan nooit meer de sport in (wat logisch is bij afkeur).
Bij inslapen hetzelfde... het hoeft niet naar de slacht, je mag zelf kiezen voor inslapen.
In het laatste geval zal vrijwel altijd er een aftrek van de slachtprijs van de eventuele uitbetaling levensverzekering afgetrokken worden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:33

Dankjewel voor de verschillende verhalen. Nee ik denk zeker niet dat het een liefdadigheids instelling is, maar het is nogal wat dat het paard eigendom wordt van de verzekering. Neem aan dat niet iedereen daar achter staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:38

Ik heb altijd mijn paarden verzekerd gehad bij Equipe en altijd goede ervaringen mee.
Ik heb ook een paar x een paard moeten laten afkeuren. Nooit problemen mee gehad.
Ook altijd terug gekocht want ik koos voor inslapen en als de verzekering overneemt gaan ze altijd naar de slacht.

Ben ook altijd blij geweest met de verzekering want ik heb toch wel een paar pech gevallen gehad. Zeker bij een jong of nieuw paard zou ik verzekeren. Je kunt daarna altijd besluiten om hem uit de verzekering te halen als je het paard beter kent en weet dat er geen verborgen gebreken zitten of andere interne problemen.

Ik heb mijn paarden ook nooit hoog in de verzekering gehad (verzekerde waarde). Het ging mij puur om de ziektekosten. Maakt misschien wel verschil.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:46

Maar je kiest daar zelf dan voor Amber_Anne, het is niet zo dat het paard automatisch eigendom wordt van de verzekering.
Het is alleen zo dat als je het verzekerde bedrag wilt hebben, je hem als het ware verkoopt aan de verzekering voor dat bedrag.
Mijn 3 jarige heeft veel onderzoeken gehad, die allemaal vergoed werden. Op zijn 4de bleek hij weer een aandoening te hebben, waardoor het beste was hem in te slapen. Ik heb er toen voor gekozen om hem zelf in te laten slapen, zonder de verzekering in te lichten. Het enige wat er dan gebeurt is dat je recht op vergoeding vervalt.
Uiteindelijk heeft mijn aardige veearts later nog een brief naar de verzekering gestuurd en heb ik alsnog een bedrag uitgekeerd gekregen.
Ik wil hiermee zeggen dat jij zelf altijd degene bent die beslist wat er met je paard gebeurt, alleen heeft het wel invloed op de uitkering.

RosaLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:34

mvdbijl schreef:
RosaLisa schreef:

Nee het geld natuurlijk enkel als er premie voor heb betaald wordt.

Hier ook ervaring mee, paard afgekeurd, verzekering stelt dan 2 optie's voor. Paard wordt opgehaald voor de slacht of werd tegen bedrag x (slachtprijs) terug gekocht en dan kon ik hem zelf thuis laten inslapen op eigen kosten.

Heel eerlijk wat verwacht je dan? Het is een verzekering waar ze geld aan willen verdienen geen fonds. Je moet naar zo verzekering zakelijk kijken. Als ze alles wat afgekeurd werd niet ophaalde en zo laten voor wat het is was er veel fraude geweest en stonden er nog meer afgekeurde dieren in de handel. Want wij denken er in goede zin over maar waar geld is doen mensen rare dingen..

Ze stonden erop dat ik het overnam maar dan heb ik liever dat ik voor me zelf verder spaar we hebben al grote pot voor we de pony kochten voor als er later eventueel wat gebeurd zeker na dit verhaal vind ik het te eng om nog te verzekeren xD

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:28

Daphara schreef:
Ik weet ook zeker dat paarden die geclaimd zijn door de verzekering doorverkocht zijn. Ik zit dus ook een beetje met hetzelfde, feitelijk heb je niets meer over jou paard te zeggen als je het verzekerde bedrag claimt.

Ze kunnen inderdaad doorverkocht worden.In feite heb je je paard dan nl. verkocht aan de verzekering,en die zal er nog zo veel mogelijk geld van terug willen zien.Het is wel mogelijk dat de voorwaarden bij diverse verzekeringsmaatschappijen anders zijn.Ik heb geen eigen ervaring omdat ik mijn ponies nooit verzekerde,maar verhalen over allerlei toestanden hoorde ik natuurlijk wel aan de bar van de manege! Dus laat je vantevoren goed informeren.