legger gaat niet weg

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

melbourne

legger gaat niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 19:17

ik heb een (zelfgefokt) paard nrpser merrie die al jaren last heeft ve legger, meestal in de zomer wat minder (eerst had ze het aan 2 kanten, maar de rechter is al paar jr vanzelf weggegaan). paard heeft tijd op rust gestaan vd winter, maar nu loopt ze volop in de wei, dus beweging en snachts op een buitenpaddock, echter mss door de eiwitten oid (?) is hij weer vol gelopen. het heeft niets te maken met het liggen, maar alles met haar lymfedrainage in de benen. iemand nog tips ?

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:19

Ik heb al veel gehoord, maar een legger? Wat is dat?

Anoniem

Re: legger gaat niet weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:24

Legger
Een legger komt voor aan de voorbenen van het paard en is een zwelling op de achterkant van de elleboog. Een legger komt door het liggen op een hele harde ondergrond of doordat het ijzer tijdens het liggen tegen de elleboog drukt. Als reactie op deze drukt vormt onder de huid een slijmbeurs waarvan de wand steeds dikker gaat worden en de holte daarin wordt juist steeds kleiner. Uiteindelijk wordt het een harde bindweefselknobbel die met huid bedekt is. Deze huid kan op den duur ook hard en stug aan gaan voelen. Wanneer een paard een legger heeft zal het niet kreupel lopen, tenzij de slijmbeurs ontstoken raakt maar dit komt nauwelijks voor.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:33

Misschien een keer een therapeut die manuele lymfedrainage kan uitvoeren laten langskomen? Ik heb daar al ongelooflijke resultaten van gezien bij ondere andere paarden met CPL. Het is echt een goeie techniek en als hij goed uitgevoerd wordt zie je al snel resultaat! Je kan het dan eventueel combineren met tapen, zodat de werking van de MLD langer kan aanhouden.

melbourne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 22:27

oke, dat is een goede tip; weet je toevallig of ken je mensen die dit doen bij paarden ? (en in nh ?)

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:25

Ik ken een heel goeie therapeut ja, die ook veel bijscholingen doet ivm met sportmassages en equine body work. Maar wij zitten een de kant van Roosendaal (halfuurtje van Breda), net over de grens... Maar je kan natuurlijk altijd eens een kijkje nemen op haar facebook pagina. Dit is haar website: http://www.uniques.be maar ze heeft ook gewoon een facebookpagina (Equine Massages, Because they are Uniques). Ze is wel heel gemotiveerd en wil echt heel graag steeds bijleren en bijscholen als ze een voor haar onbekende casus moet behandelen. Dus misschien is ze wel bereid om met jou even contact te hebben. Je kan haar gewoon een berichtje sturen via de pagina, ze is bij mijn paard ook al geweest voor een shiatsu behandeling en deed dat fantastisch!

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:46

Welke regio zit je. Dat geeft wat makkelijker aan wie er in jou regio zit.

melbourne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 12:53

noordholland

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:18

Ik ben 'bijna' lymfedrainage therapeut. Ik mag in juni examen doen, maar ik behandel op dit moment al paarden. Ik weet niet waar je woont in Noord Holland?

melbourne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 23:16

Boven hoorn , kun je me svp pb sturen ,?? Ik ben graag proef/oefen konijn

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 23:18

Ik wist niet dat er wat te doen was aan een legger. Nooit te oud om te leren.