Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kobuss1

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Colijnsplaat

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:33

En misschien neemt die niet geënte pony wel een ziekte mee naar ons mooie zeeland.... |(

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:35

kobuss1 schreef:
En misschien neemt die niet geënte pony wel een ziekte mee naar ons mooie zeeland....


Misschien bij de grens met Zeeland een da neerzetten en alles wat binnenkomt laten checken? :')


Maar zelfs als je de hele stal ent betekend dat niet dat ze geen rhino kunnen krijgen en tegen de gevaarlijkste variant geeft enten sowieso geen bescherming dus kan je het net zo goed laten.

Wat is nou het probleem? Bel de eigenaar van het vakantie adres of een niet volledig geënte pony welkom is en maak er leuke dagen van.

stefje

Berichten: 1898
Geregistreerd: 20-05-04

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:37

Ik zou, als je je afvraagt of het rijden daar niet te zwaar is voor de pony, van tevoren overleggen wat voor ritten jullie gaan maken. Want wat als je een lange rit maakt en het blijkt voor de pony onderweg te zwaar? Ga je dan je rit aanpassen of inkorten? Gaat zij daarna niet meer mee met volgende ritten? Dat soort dingen.

Mizora

Berichten: 18111
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:41

Tegen rhino is hij niet beschermd, maar tetanus en influenza werken over het algemeen flink langer door dan dat ene jaar en hoeven eigenlijk niet geboosterd te worden als het binnen een paar jaar opnieuw gezet wordt; dat is al de booster. Het is alleen verplicht voor de wedstrijden.

Was het paardje voor het laatst toen hij 4 was geënt, dan was het mogelijk een ander verhaal geweest, maar nu? Nee hoor. Alleen dus rhino, maar dat wordt in Nederland sowieso niet standaard voor geënt, dat moet je op de vakantiestalling navragen maar verwacht ik geen problemen mee.

nanoukkie

Berichten: 1845
Geregistreerd: 08-12-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:46

ik ga ook vaak op buitenrit met andere paarden?
Mijn paard heeft enkel influenza gehad, en ik denk niet dat ze dit allemaal krijgen op stal

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:49

Ik lees in de OP niks over rhino entingen trouwens hoor

Coca2018
Berichten: 160
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:49

Een pony van 28 heeft in zn leven genoeg resistentie opgebouwd tegen influenza.

Ik zou mij dus totaal niet druk maken dat die pony al 3 jaar niet meer is geent.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:31

Ik zou me er niet zo druk om maken. Risico van eigenaresse en niet jouw verantwoording dus.
Hier enten we alle dieren omdat het moet voor wedstrijden of andere organisaties die iets organiseren. Jarenlang wat Shetlanders niet laten enten. Die zijn vroeger een aantal x geënt en daarna niet meer. Die hebben echt wel voldoende resistentie dan.
En die rhino enting zal weinig zin hebben, ik verwacht namelijk niet dat de gehele stal waar jullie naartoe gaan daartegen geënt heeft. Dus dat die pony die enting niet heeft, maakt imo dus niet zoveel uit.

Utixo

Berichten: 6599
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:37

Ik vind je eerlijk gezegd ook wel erg overbezorgd. Ik ent alleen de wedstrijdpaarden, rest 1 x per 3/5 jaar tegen tetanus, of bij verwondingen. En hij is al 28? Wie weet heeft hij nog een bereconditie. Snap ook niet waarom je erbij moet melden dat hij een tumor heeft en niet gechipt is. Paard van die leeftijd heeft misschien wel een tatoeage.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:13

Polly schreef:
Ik lees in de OP niks over rhino entingen trouwens hoor

rhino werd door mij aangehaald ivm de recente uitbraken en het nut/belang van een vaccin voor bijvoorbeld rhino, de rest ging daar eigenlijk gewoon verder op in maar ik had even goed influenza kunnen zeggen :+

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:26

nine1987 schreef:
Wellicht de knuppel in t hoenderhok, maar mij zou t niet zo jeuken..

Mijn paarden zijn wel netjes geënt.. En mij is nooit gevraagd naar de papieren van mijn paarden als ik ergens met ze heen ga..

Maar ik zou er geen probleem mee hebben als paard van een ander niet geënt is..

Dit is mijn mening ook inderdaad :j
Leeftijd en dat die een tumor heeft doet er toch eigenlijk niet toe?
Kunnen nog zoveel verschillende tumoren zijn en t beestje kan nog helemaal prima in dr vel zitten.

MarliesV

Berichten: 15214
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:28

Heleennn schreef:
Polly schreef:
Ik lees in de OP niks over rhino entingen trouwens hoor

rhino werd door mij aangehaald ivm de recente uitbraken en het nut/belang van een vaccin voor bijvoorbeld rhino, de rest ging daar eigenlijk gewoon verder op in maar ik had even goed influenza kunnen zeggen :+


Maar er zit een flink verschil in het enten tegen influenza (waarmee je je paard beschermd, ook als niet iedereen op stal dit doet) en Rhino (wat alleen in keten/hele stal enten) werkt.

TS, vraag eens na bij de stal waar je naar toe gaat wat en hoe het beleid is.

Voor hetzelfde geldt staan daar ongeënte paarden tussen. Voor influenza en tetanus maakt het dus niet uit voor jullie (ook die 28 jarige niet), voor Rhino is het jullie keuze.

Voor de pony die mee gaat, risico voor de eigenaar. Voor jullie maakt het niet uit.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Vreemd paard mee op vakantie met entingen niet compleet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:32

Ja, uiteraard Marlies. Ik leg enkel even uit waarom er over rhino gesproken wordt :)

Charaz

Berichten: 24327
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 15:34

Utixo schreef:
Ik vind je eerlijk gezegd ook wel erg overbezorgd. Ik ent alleen de wedstrijdpaarden, rest 1 x per 3/5 jaar tegen tetanus, of bij verwondingen. En hij is al 28? Wie weet heeft hij nog een bereconditie. Snap ook niet waarom je erbij moet melden dat hij een tumor heeft en niet gechipt is. Paard van die leeftijd heeft misschien wel een tatoeage.


Mee eens

witenbruin
Berichten: 86
Geregistreerd: 12-09-12
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:09

3 jaar geen entingen gehad,ik zie het probleem niet zo...
ik zou me meer zorgen om de tumor maken en dan nog weg met zo`n oudje....
of heeft hij cushing?
denk maar net als met mensen,iedereen elk jaar de griepprik in mijn omgeving en rara wie zijn er ziek :o

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23477
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:13

Heleennn schreef:
Ja, uiteraard Marlies. Ik leg enkel even uit waarom er over rhino gesproken wordt :)


Eigenijk compleet overbodig dus om het in deze casus over rhino te hebben, nvt.

Koper

Berichten: 30303
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:24

Coca2018 schreef:
Een pony van 28 heeft in zn leven genoeg resistentie opgebouwd tegen influenza.

Áls hij in de eerste 25 jaar steeds netjes geënt is wel ja. Voor het zelfde geld heeft hij als 24-jarige voor het eerst een basisenting gehad.

Omwille van de pony zou ik 'm niet laten enten. Ze kunnen best last hebben van de enting. En dan ook nog kort erna mee naar vreemd terrein slepen. Lijkt me niet heel bevorderlijk voor een paard, ongeacht leeftijd en entingsgeschiedenis. Overigens is enten niet wettelijk verplicht. Het is alleen verplicht bij wedstrijden en bij veel pensionstallen die een entbeleid hebben. Dus het handigste is om even bij de stal waar de paarden zullen verblijven na te vragen of een ongeënt paard daar wel naartoe mag.

Als de paarden van TS & co elk jaar gewoon ingeënt worden tegen tetanus en influenza zou ik me geen zorgen maken om die pony.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 16:53

Dank voor alle reacties.
We gaan het met de groep bespreken