Manen en staart uitvallen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Melanietje_

Manen en staart uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:19

Hoi,

Vorige maand is mijn paard ziek geweest met hoge koorts. Sindsdien vallen zijn manen en staart uit. Bij zijn manen echt soms met bossen tegelijkertijd. Staart wat minder.

Eerst dacht ik dat het kwam vanwege het ziek zijn maar nu zijn we een maand verder. Voor de rest is hij helemaal in orde.

Heeft iemand dit wel eens meegemaakt?

Hij schuurt niet, is echt met wortel en al zegmaar dat het eruit valt.

_Melanietje_

Re: Manen en staart uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 15:41

Niemand?

Laurievc

Re: Manen en staart uitvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:42

Een paard dat ik ken had hetzelfde en bleek een leverprobleem te hebben. Ken er het fijne niet van maar toen dat aangepakt werd groeide zijn manen/staart wel terug

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:59

Sommige paarden houden tijdens ziekte ook langer hun manen vast. Waardoor het lijkt dat er nu veel uitkomt omdat het ineens uitvalt.

Vergelijk het eens met een foto van mei vorig jaar..
Groot verschil?

_Melanietje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 23:39

Knert schreef:
Sommige paarden houden tijdens ziekte ook langer hun manen vast. Waardoor het lijkt dat er nu veel uitkomt omdat het ineens uitvalt.

Vergelijk het eens met een foto van mei vorig jaar..
Groot verschil?

Dat valt mee maar dat komt omdat hij hele dikke manenbos heeft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-18 23:27

Mijn paard is een tijd ziek geweest en in die tijd had hij kortere manen. Het viel niet opvallend uit, maar het leek meer alsof z'n manen gekrompen waren. Blijkbaar had zijn lichaam de energie nodig om beter te worden en waren de manen even bijzaak. Inmiddels is het weer op volle lengte.

Dat de energie van het lijf daar naartoe gaat waar hij het meeste nodig is vond ik destijds een heel plausibele uitleg. Denk dat 't bij jouw paard ook zomaar zoiets zou kunnen zijn. Daarnaast is dit ook de periode dat de manen verharen. Wie weet is het wel een combinatie van die twee dingen bij jouw paard?