Paard met stofallergie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarritdeG

Paard met stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 09:59

Mijn paard heeft een stofallergie. Heb het hele stalmanagement (hij staat vooral buiten) al omgegooid en het gaat eigenlijk heel goed. Alleen in Groningen heeft het al tijden niet meer geregend en het is erg warm en stoffig. Het gaat voorlopig ook niet regenen, hierdoor zijn de ruiterpaden bij ons in de buurt erg stoffig en hier heeft hij last van. Gister twee hoestjes op het meest stoffige deel na het eerste stukje draf en galop. In de bak rijden doen we al niet, we vinden het allebei niet leuk en het is nu ook veel te stoffig.

Nu heeft mijn dierenarts gezegd dat ik een hoestje op zijn tijd voor lief moet nemen en dat dit ook wel zo zal blijven. Toch zit het me behoorlijk dwars en maak ik me zorgen.

Ik probeer paden te zoeken waar ik in het gras kan rijden maar de brug naar de polder is nu gestremd en daardoor kan ik tijdelijk alleen op de zandpaden in het bos rijden. Het is wel belangrijk dat ik hem blijf rijden en goed op conditie hou volgens de dierenarts.

Zijn er meer mensen met paarden die ook last hebben van stoffige paden/bakken? Hij hoest ongeveer 1 keer in de 1 a 2 maanden 2 keer na het eerste stuk draf of galop en er is altijd een duidelijke aanleiding (stof).

8nnemiek

Re: Paard met stofallergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:45

Mijn paard is ook enorm gevoelig voor stof. Hij heeft een keer een flinke reactie gehad op een baal voordroog waar schimmel in bleek te zitten, toen stond hij te pompen en heeft op prednison en ventipulmin gestaan. Sindsdien moet ik het hooi bijna altijd goed weken. Die van mij staat 24/7 buiten, maar ze zullen er altijd gevoelig voor blijven.
Bij mij staat hij achter het huis, en daardoor hoor ik 's nachts wel eens dat hij een hoestbui heeft. Om een enkel hoestje zou ik me niet te druk maken. Inderdaad gewoon proberen om niet te veel stoffige routes te rijden, vaak is het 's ochtends wat minder stoffig door de dauw.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 10:58

Ja dat dacht ik ook al, dat ik dan gewoon vroeg in de ochtend moet gaan :) Ik geef hem voordroog en daar doet hij het erg goed op. Ik hoor hem verder nooit, niet s nachts, niet overdag in de weide dus dat stemt me wel enigszins gerust. Ben zondag naar een evenement geweest waar de piste erg stoffig was en geen van de paarden heeft gehoest, maar dan ben ik toch weer ongerust als die van mij het dan wel doet op een stoffige buitenroute...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 10:59

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:03

genja schreef:
Die van mij heeft er afgelopen winter behoorlijk last van gehad. Wat erg goed geholpen heeft is dit:
https://www.dierapotheker.nl/Paard/667- ... evard-1-kg

Heb haar al tijden niet meer horen hoesten

Bedankt voor je reactie :) Is dit een poedertje? Die van mij doet niet aan poeders... Ook niet als ik het met van alles meng. Ik ga eind deze week beginnen met dit:

https://degroeneos.nl/product/scutellar ... aard-pony/

Moet nog binnen komen maar heb er veel goeie dingen over gelezen, hij heeft namelijk ook een pollenallergie die voor gevoeligheid op de luchtwegen kan zorgen...

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:12

Maar waar ik ook mee zit: mag ik verwachten dat hij nooit meer hoest? Of moet ik dat hoestje echt voor lief nemen? En hoe erg is dat dan?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:41

Mijn haflinger heeft al een jaar of 9 een stofallergie en kucht ook af en toe. Inderdaad in een stoffige bak of met stoffige paden. 1 of 2 kuchjes en het is klaar. Ik rijd dan wat rustiger, hij mag dat zelf aangeven. En soms wil hij gewoon wel flink doorlopen.
Het kuchje neem ik voor lief, het is niet erg. Zolang het is bij aandraven/-galopperen en 1 of 2 kuchjes en hij er niet in blijft hangen en het niet elke dag is.
Zorg dat de omstandigheden zo optimaal mogelijk zijn, maar het kan niet altijd en dan is een kuchje of 2 een logisch gevolg. Niet te ongerust over maken :)

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:52

Wat ik bij die van mij doe als ik weet dat ik op een stoffig stuk/bak/etc moet rijden, dan smeer ik een beetje vaseline rondom in de neus. Voor mij scheelt het een hele hoop, blijft er weer een deel stof buiten de neus plakken.
Maar het blijven rijden/bewegen van paarden met luchtwegproblemen is heel erg belangrijk! Dan krijgt het lichaam ook de kans om de boel af te voeren. En op het moment dat het afgevoerd moet worden uit de luchtwegen is er een hoestje nodig, goed in de gaten houden en je best doen om het te voorkomen maar als het gebeurt niet direct zorgen maken.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:56

Die van mij wil dus alleen maar heel hard, altijd, en ook door door door, hij kan zo kilometers achter elkaar alleen maar draven en stukken galop tussendoor. Ik moet dan echt behoorlijk mijn best doen om hem aan het stappen te krijgen maar dit doe ik wel om hem een beetje te beschermen. Zelf geeft hij dus niks aan.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 11:57

M_Vainqueur schreef:
Wat ik bij die van mij doe als ik weet dat ik op een stoffig stuk/bak/etc moet rijden, dan smeer ik een beetje vaseline rondom in de neus. Voor mij scheelt het een hele hoop, blijft er weer een deel stof buiten de neus plakken.
Maar het blijven rijden/bewegen van paarden met luchtwegproblemen is heel erg belangrijk! Dan krijgt het lichaam ook de kans om de boel af te voeren. En op het moment dat het afgevoerd moet worden uit de luchtwegen is er een hoestje nodig, goed in de gaten houden en je best doen om het te voorkomen maar als het gebeurt niet direct zorgen maken.

Bedankt voor de tip! Dat ga ik ook proberen :)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 13:34

Nog meer ervaringen?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:39

Mijn paard heeft ook een stofallergie, die Balsamic control die hierboven in dat linkje staat is hier ook echt de oplossing!

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 13:42

xMalibu schreef:
Mijn paard heeft ook een stofallergie, die Balsamic control die hierboven in dat linkje staat is hier ook echt de oplossing!

Bedankt voor de reactie! Is het in poedervorm?

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:21

Het zijn een soort korrels, nier echt een poeder

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 14:37

Ik heb een paard met pollenallergie i.p.v. stofallergie, dus niet helemaal hetzelfde. Maar wij wonen we in hetzelfde gebied.

Voor de pollenallergie heb ik een neusnetje om met het rijden. Door de druk op zijn neus, samen met het een klein beetje tegenhouden van de pollen heeft hij geen last. Zonder neusnetje heeft hij heel veel neusuitvloeiing en loopt heel veel te schudden met zijn hoofd.

Misschien helpt het neusnetje ook wel met de stofallergie, het is in ieder geval niet duur om te proberen.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 16:01

xMalibu schreef:
Het zijn een soort korrels, nier echt een poeder

Ah dat is fijn! Ik kan alleen nergens een ingrediëntenlijst vinden. Ik zou graag toch eerst weten wat er precies in zit.
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 22-05-18 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 16:02

sanne1992 schreef:
Ik heb een paard met pollenallergie i.p.v. stofallergie, dus niet helemaal hetzelfde. Maar wij wonen we in hetzelfde gebied.

Voor de pollenallergie heb ik een neusnetje om met het rijden. Door de druk op zijn neus, samen met het een klein beetje tegenhouden van de pollen heeft hij geen last. Zonder neusnetje heeft hij heel veel neusuitvloeiing en loopt heel veel te schudden met zijn hoofd.

Misschien helpt het neusnetje ook wel met de stofallergie, het is in ieder geval niet duur om te proberen.

Ik rij al met een neusnetje omdat hij ook een pollenallergie heeft. Maar bedankt voor je reactie :)

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:08

Ik kan morgen anders wel even een foto maken van wat er precies in zit!

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 16:10

xMalibu schreef:

Heel graag! Dankjewel! :)

Geef jij het iedere dag, twee keer per dag? En hoestte jou paard ook op stoffige ondergrond en verder niet? En is dat nu helemaal over? Zo ja hoe lang al? Sorry voor alle vragen maar ben heel benieuwd maar heb al zoveel dingen geprobeerd en hij eet het vaak niet of het werkt gewoon niet echt...

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 16:18

MarritdeG schreef:
xMalibu schreef:

Heel graag! Dankjewel! :)

Geef jij het iedere dag, twee keer per dag? En hoestte jou paard ook op stoffige ondergrond en verder niet? En is dat nu helemaal over? Zo ja hoe lang al? Sorry voor alle vragen maar ben heel benieuwd maar heb al zoveel dingen geprobeerd en hij eet het vaak niet of het werkt gewoon niet echt...

Mijn paard krijgt ‘s morgens en ‘s avonds een schepje over het eten, hij is normaal heel kieskeurig maar hij eet dit echt goed! Ik heb dit ook via de dierenarts gekregen toen, dus is niet zomaar een middeltje denk ik dan maar! Hij hoestte toen af en toe op stoffige ondergrond, na 1 of 2 maanden ging dat over en het is nu nog steeds helemaal over! Denk dat het nu al zo’n 1,5 jaar geleden is dat hij begon met hoesten en na 1 of 2 maanden toen hij dit kreeg is het helemaal gestopt. Hij mocht geen stro en hooi meer voor die stofallergie en bleef met stoffige ondergrond de eerste 2 maanden wel hoesten, toen dus dit gaan voeren en na 1 of 2 maanden was het helemaal klaar

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 17:49

Thanks!! Ik zie graag nog de ingrediënten en ik ga morgen even met mijn dierenarts bellen over dit supplement.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:16

MarritdeG schreef:
Thanks!! Ik zie graag nog de ingrediënten en ik ga morgen even met mijn dierenarts bellen over dit supplement.

Zijn inderdaad soort korrels/brokjes die van mij is ook een lastig portret met eten en dingen door het eten maar dit ging er goed in. ik gaf het 1x per dag

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:37

genja schreef:
MarritdeG schreef:

Zijn inderdaad soort korrels/brokjes die van mij is ook een lastig portret met eten en dingen door het eten maar dit ging er goed in. ik gaf het 1x per dag

Ah top! En wat waren de resultaten bij jou?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:09

Ik heb een paardje met stof allergie. Je moet er mee leren leven dat hoe goed je je best ook doet in management je toch niet kan voorkomen ze geheel stofvrij te houden. En inderdaad, af en toe een hoest periode voor lief moet nemen.

Als je supplementen. Gaat geven geef dan iets wat slijm los maakt en absoluut geen hoest dempende middelen. Ze moeten juist door te hoesten dat slijm kwijt kunnen raken.
Ik heb voor mijn paard een hooistomer aangeschaft en een masker om medicijnen of zoutoplossing in te kunnen vernevelen. Paardje loopt nog gewoon op hoog niveau in de sport. Buiten de wedstrijden om is het zaak het dier goed op conditie te houden.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-18 19:41

Afbeelding

Het was een tijdje rustig ivm de hitte ook niks met hem gedaan, vandaag wel weer lekker op buitenrit geweest en weer na het eerste stukje draf en galop 2 hoestjes achter elkaar. Onderweg ook vrij vaak briezen en hij was veel aan het kauwen beetje smakken onderweg. Toen ik afstapte zag ik dat hij aan 1 kant een snotneus had. Komt dit vaker voor bij paarden met stof en/of pollenallergie?

Afgelopen week nog contact gehad met de DA en die zei dat hij het niet heel erg vond als hij nu af en toe eens hoest omdat het toch erg stoffig is geweest (het had hier 3 weken niet geregend, pas de laatste dagen regen gehad) en er nu veel pollen zijn (paard heeft ook een pollenallergie). Zolang hij er geen last van heeft en het niet iedere dag de hele dag hoesten werd hoefde ik me niet echt zorgen te maken. Maar hij heeft niks gezegd over snot...

Paard is verder super actief, eet en drinkt goed, is vrolijk en alert. Hij heeft aan 1 kant een snotneus en diezelfde kant ook een oog wat er niet ontstoken uit ziet dus niet dik maar wel lichtgeel prut uit zijn oog. Niet plakkerig vind het niet echt op pus lijken..

Ik bel maandag direct de DA weer maar tot die tijd zit ik ongerust het weekend uit...