Rare stap 3 jarige ruin

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jjuni

Rare stap 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 22:54

Hoi hoi

Mijn ruin van 3 jaar is recent gecastreerd, dit is niet bij mij gedaan maar doordat ik de wond nog iets kan zien denk ik dat het nog geen 2 maanden geleden is gebeurd. Ik mocht er niet aankomen om beter te bekijken.

hij loopt enkel bij stal alsof hij moet kakken, zoals ze dus lopen na de castratie.

Is het mogelijk dat hij hier nog last van heeft?
Of is het eerder hanetred of krampig? Nu heeft hij wel heeel heel lichtjes krampig bij de 1e stap.

Maar het kakkend wandelen ziet er anders uit.

Jullie een idee?

eilleen333

Re: Rare stap 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:55

En dat had hij voor de castratie niet?
Zou hem even na laten kijken door de behandelend arts.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:56

Misschien heeft de DA een idee? Klinkt alsof hij ergens pijn heeft. Een pas gecastreerd paard hoort veel vrije beweging te hebben. En goed in de gaten gehouden te worden. Dus die DA laten komen, das geen luxe.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:29

Jetta schreef:
Misschien heeft de DA een idee? Klinkt alsof hij ergens pijn heeft. Een pas gecastreerd paard hoort veel vrije beweging te hebben. En goed in de gaten gehouden te worden. Dus die DA laten komen, das geen luxe.

Of een pas gecastreerd paard vrije beweging mag hebben hangt af van het type castratie. Als ze het op de kliniek doen, en hechten, mag hij juist twee weken niet op de wei.
Maar deze castratie is vermoedelijk een maand of 2 oud? Dus eventuele hechtingen zouden al weg moeten zijn, en het paard zou nu wel normaal moeten functioneren.

Jjuni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 07:45

Of hij het ervoor deed weet ik niet.
Hoe hij gecastreerd is weet ik ook niet.

Zou het kunnen dat het nog tussen zn oren zit?

Da komt morgen kijken.

eilleen333

Re: Rare stap 3 jarige ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:22

Heb je het paard niet gezien voor castratie? Dan is het wel een beetje lastig om de link met de castratie te leggen. Onze hengst loopt soms alsof hij poep in zijn broek heeft, maar die heeft dat bv al vanaf veulen (is gewoon niet helemaal oke in de achterhand). Maar die zal dat na castratie dus blijven doen.
Daarom is het op zich wel handig om een paard gezien te hebben voordat ze geopereerd worden ;) .
Ook is het best handig om te weten hoe en wanneer een paard gecastreerd is ivm eventuele nazorg. Het is toch raadzaam om het wondgebied goed te blijven checken tot het helemaal genezen is, maar daarvoor is het wel handig om te weten wat voor ingreep er precies gedaan is.
De ene castratie is de andere niet. Is er gehecht of niet? Staan of liggend gecastreerd? Is allemaal best wel handig om te weten. Heb je nu niets meer aan, maar voor een volgende keer ;) .