Elke keer koliek

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

charlotte1

Elke keer koliek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 17:51

Sinds het weideseizoen begonnen is heeft mijn pony (inmiddels 30) geregeld koliek. De ene keer heeft ze gaskoliek, de andere keer krampen. In 1 week is de da 4x geweest, heeft ze een spuit gehad om de darmen te laten ontspannen en was ze weer de vrolijke pony. Ze is op alles nagekeken en zelfs bloed geprikt en alles is goed. Uiteindelijk een grasmasker om gedaan en dat leek te helpen. Nu sinds een paar dagen zijn we er achter gekomen dat ze niet meer wil eten met het grasmasker en heeft ze sinds gisteren weer 2x koliek gehad. Heb Colosan gegeven en meteen erna zijn de klachten weer verdwenen. Omdat ze niet op een volle wei kan kennelijk en een grasmasker niet (meer) lijkt te helpen omdat ze dan niet eet wordt ze morgen op een stukje wei gezet wat al behoorlijk kaal is zodat ze zich niet vol kan eten. Heeft iemand dit al eens mee gemaakt? Het lijkt wel of niets helpt of maar van korte duur, vraag me echt af wat je nog meer kan doen.

Bowo

Re: Elke keer koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:56

Hoe heb je de weidegang opgebouwd?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 17:59

Is je pony niet gewoon op?
Bij meer dan 30 keer koliek heb ik het idee dat er van binnen het een en ander niet meer goed gaat.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:00

Onali schreef:
Bij meer dan 30 keer koliek heb ik het idee dat er van binnen het een en ander niet meer goed gaat.

Pony is 30 :')

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 18:02

Bowo schreef:
Hoe heb je de weidegang opgebouwd?

Beginnend met een uur en zo elke week uitgebouwd. Ze staat sinds half april buiten en vandaag de dag ongeveer 3 uurtjes. Ik haal ze sowieso eerder naar binnen dan de anderen.
Elk jaar wordt het zo opgebouwd en nooit last gehad, dit is voor het eerst. Ze is overigen wel ontwormd.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:04

Onali schreef:

volgens mij is de pony 30 en heeft ie meerdere keren koliek gehad, maar ik kan het verkeerd lezen 8-)

Mijn koudbloed van 20 heeft vanaf januari al 5 x koliek gehad, ongeveer zelfde verhaal zonder de weidegang.
Voer aangepast van voordroog naar goede kwaliteit hooi, ander krachtvoer en juist 's nachts ook weidegang aangeboden, want hij wordt verdacht van maagzweren.

De afgelopen 17 jaar (zo lang heb ik hem) werkte Colosan altijd prima, maar nu ineens niet meer, nu geef ik hem Iberogast (voor mensen) als hij koliekerig is en dat werkt nu weer prima.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:04

Wanneer is het moment dat ze precies koliek krijgt, op het weiland zelf of daarna? En wat krijgt ze naast het gras? Is ze mager?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:08

:') oeps, ik had er 2 keer 30 van gemaakt. Pony is 30 en het arme dier had 30 koliekaanvallen.

Excuses.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:09

Is er al een keer gecontroleerd op zand? Door middel van bv een röntgenfoto? Een zandtest op mest zegt dan eigenlijk niet zoveel. Maar steeds terugkerende koliek kan ook prima door zand komen.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 18:10

OneAndOnlyx schreef:
Wanneer is het moment dat ze precies koliek krijgt, op het weiland zelf of daarna? En wat krijgt ze naast het gras? Is ze mager?

Ze krijgt koliek in het weiland zelf. Soms gaat het wel goed. Naast gras krijgt ze 3x per dag hooi en een kwart schep slobber. Ook dit is altijd zo geweest, geen verandering van voeding verder. Ze eet verder wel goed, alleen als ze dus koliek heeft eet ze haar hooi ook niet meer, de slobber wel.
Sinds het weideseizoen begonnen is hebben ze tussendoor een paar dagen binnen gestaan door teveel regen waardoor het land te nat was. In die dagen was er niks aan de hand, geen enkele keer koliek gehad

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:17

Wij hadden afgelopen najaar een schimmel in het gras. Alle paarden gingen vreselijk kwijlen.

Aangezien ze zonder gras het prima doet, lijkt mij dat er iets mis is met het gras. Geen idee of je daar een analyse van kan doen (of waar)

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:18

Is er iets veranderd aan de wei? Opnieuw ingezaaid of iets dergelijks?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 18:20

Zou zomaar kunnen dat op deze leeftijd de darmen dat overrijke gras niet meer verteerd krijgen.
Als de dunne darm de suikers onvoldoende kan afbreken, krijg je gasvorming en krampen.
Ooit begint de molen hier of daar te sputteren bij de oudjes.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 18:22

Onali schreef:
Wij hadden afgelopen najaar een schimmel in het gras. Alle paarden gingen vreselijk kwijlen.

Aangezien ze zonder gras het prima doet, lijkt mij dat er iets mis is met het gras. Geen idee of je daar een analyse van kan doen (of waar)

Dat idee had ik ook maar verder is er geen paard die problemen heeft (staat in een wei met 7 anderen) Verder is er nog een aparte wei voor de ruinen en ook daar verder geen problemen. De da snapt het ook niet.

charlotte1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 18:24

Pandora2 schreef:
Zou zomaar kunnen dat op deze leeftijd de darmen dat overrijke gras niet meer verteerd krijgen.
Als de dunne darm de suikers onvoldoende kan afbreken, krijg je gasvorming en krampen.
Ooit begint de molen hier of daar te sputteren bij de oudjes.

Dat is zeker zo en ik hou er ook rekening mee dat leeftijd nu echt gaat tellen. Hoop echt dat de andere wei een oplossing is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:10

Is de pony gecontroleerd op ppid?
Waarschijnlijk door de leeftijd nu last van insuline resistentie, ems. Het teveel aan suiker in die paar uurtjes gras, veroorzaken problemen in de darmen.
Als hij niet op de wei komt, zal hij waarschijnlijk geen last van koliek hebben

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:14

Waar stond ze voordat ze op het gras stond? In een zandpaddock of op stal? En hoe ziet haar mest eruit? Altijd hetzelfde of heeft ze af en toe dunne mest tussendoor? Krijgt ze nu alleen gras of ook nog wat krachtvoer/vitaminen-mineralen?

Het kan de leeftijd zijn, maar ik zou teveel zand in haar dikke darm zeker niet uitsluiten. Of dat nog op te lossen is met een kuur zandweg of zoiets kan ik natuurlijk niet zeggen, je kan een dag of 4-5 achter elkaar haar mest op zand te testen om te zien of dat erin zit. Wat krijgt ze verder aan ruwvoer als ze niet op het gras staat? Hoe zijn haar tanden en nog belangrijker, hoe zijn haar kiezen als ze die nog heeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 07:41

De darmen van oudere paarden weken wat anders.
Inderdaad op een kortere weide ztten,of stripbegrazing doen

Oudjes bij on houden we ook niet vol in het gras hoor,mijn merrie krijgt er ook buikpijn van als ze teveel gras eet.

Hoe ziet je pony haar mest er uit tijdens de koliek ?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:04

eilleen333 schreef:
Is er al een keer gecontroleerd op zand? Door middel van bv een röntgenfoto? Een zandtest op mest zegt dan eigenlijk niet zoveel. Maar steeds terugkerende koliek kan ook prima door zand komen.

Dit!
Mijn vorige merrie had ook elke x koliek

Kwam elke x weer terug, ging een paar dagen goed en dan was het weer zover.
Mest onderzoek was telkens schoon.
Toen het voor de 5de x terug kwam in een paar weken was ik het zat en heb ik haar op de trailer geladen en ben naar een paardenkliniek gereden.
Naar breder onderzoek kwamen we er toen achter dat er toch zand in de darmen zat.

Toen zandclear gegeven en toen bleef het weg en heeft ze het nooit weer gehad.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:16

Krijgt de pony wel hooi voordat ze het land ingaat? Ik zou goed hooi laten eten vooraf.
Daarnaast zou je kunnen denken om een uur gras te laten eten, daarna het masker om. Eens kijken of het zo gaat. Hoe lang heb je het graasmasker geprobeerd? Ik zou zeker een dag of 5 laten wennen. Kan me niet voorstellen dat, zeker een pony, niet gaat eten met masker. Gaat het om de fjord die je eerder had/reed? Je kan ook het gat in het masker iets groter maken. En wat begeleiden, ernaast zitten en grasjes door het gat voeren.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:25

charlotte1 schreef:
OneAndOnlyx schreef:

Ze krijgt koliek in het weiland zelf. Soms gaat het wel goed. Naast gras krijgt ze 3x per dag hooi en een kwart schep slobber. Ook dit is altijd zo geweest, geen verandering van voeding verder. Ze eet verder wel goed, alleen als ze dus koliek heeft eet ze haar hooi ook niet meer, de slobber wel.
Sinds het weideseizoen begonnen is hebben ze tussendoor een paar dagen binnen gestaan door teveel regen waardoor het land te nat was. In die dagen was er niks aan de hand, geen enkele keer koliek gehad

De darmflora is niet goed genoeg om het gras te kunnen verteren. Je kunt een paar dingen doen, waarvan eentje is; altijd hooi aanbieden (slowfeeder vol) of haar stripbegrazing geven (een paar m2 is genoeg) of helemaal van het gras houden en met een maatje apart zetten op hooi. Misschien dat het later in het de zomer wel goed gaat als het gras goed stengelig is.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:40

Ik zou ze sowieso op kale weides blijven zetten. Ik heb laatst een artikel gelezen waaruit blijkt dat zelfs in kale weilanden nog veel eiwitten zitten!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:45

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 11:35

nanoukkie schreef:
Ik zou ze sowieso op kale weides blijven zetten. Ik heb laatst een artikel gelezen waaruit blijkt dat zelfs in kale weilanden nog veel eiwitten zitten!

Kale wei geeft ook meer kans op zand en zandkoliek.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 13:23

Kale weide is ook niet ideaal maar bij voldoende aanbod van hooi gaat dat meestal beter dan op een volle wei in dit specifieke geval. Bij onvoldoende hooiaanbod gaan ze inderdaad de te korte sprietjes nóg korter afgrazen, en dat is niet goed.