Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:15

Hier krijg je ze echt niet meer mee. Probeer het iedere keer weer maar nope. Pony heeft nu weer wormen volgens onderzoek en dan krijg ik de allergoedkoopste spuit mee... :?

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:18

Bestel ze dan gewoon in Engeland.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:57

TS hou je paard na het ontwormen nog wel een paar dagen goed in de gaten, het komt wel eens voor dat een paard zo vol wormen zit en als die allemaal ineens loslaten kan dat koliek veroorzaken.

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 07:59

Monique1963 schreef:
Lees ik nou goed uit meerdere van jullie antwoorden dat je bij dierenartsen in NL niet preventief wormkuren meekrijgt? Of interpreteer ik dat nou anders? Ik ontworm sowieso in febr en okt en vaak nog een keer er tussendoor. Hoeven ze geen wormen voor te hebben, ik ga gewoon naar de praktijk en koop een stel van die spuiten. Ik woon in Frankrijk, weet niet of dat uitmaakt.


Mo ik denk dat het verschil zit in verkooppunt.
In Frankrijk kun je ze natuurlijk enkel bij de dierenarts of apotheek krijgen.

Monique1963

Berichten: 8643
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:27

Patt schreef:
Nee in Nederland kun je inderdaad niet preventief meer ontwormingskuren meekrijgen. Erg vervelend.


Wat is Nederland toch een regellandje. Mijn dierenarts vraagt niet eens of ik wormen heb gezien. Het is hier gewoon normaal om preventief te ontwormen. Zij raden zelfs 4x pj aan, maar ik doe twee keer en soms nog eens tussendoor, omdat ik 2 keer eigenlijk genoeg vind en zij 4x willen, doe ik het gemiddelde, LOL.

En ik neem iedere keer een ander merk zodat ze niet resistent worden tegen de werkzame bestanddelen.

En uiteraard veel verweiden.

Maar voor de topic starter, als ik dit in poep zou zien en een DA zou nav een filmpje of foto geen actie ondernemen, dan zou ik die DA meteen zeggen dat hij gestoord is en zeggen dat ik naar een andere DA ga voortaan. Komop!

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 08:45

Ze wilde me de meest simpele wormenkuur met ivermectine meegeven. Volgens haar zou dit de aarsmaden aan moeten pakken en moest ik dan maar kijken of het werkte of dat het toch wat anders is..
Zit toch te overwegen gewoon zelf die pramox te gaan bestellen. Is 1 dosis dan gewoon voldoende of moet ik dan dubbel oid? Wormenkuur wordt bij ons altijd op stal geregeld dus nooit zelf hoeven doen. Hier wordt in het voorjaar gewerkt met mestonderzoek en de positieve paarden worden dan ontwormd.. In het najaar krijgt alles een wormenkuur. Maar de DA waar stal dat altijd doet, is wel altijd moeilijk aan het doen.. Zelfs als 2 paarden bij elkaar in de wei staan en 1 daarvan heeft in het voorjaar wormen, is het lastig om een extra wormenkuur mee te krijgen voor het andere paard.. Terwijl we in het najaar gewoon aan kunnen geven hoeveel en welke wormenkuur we willen hebben...
Hij is trouwens voor het laatst ontwormd in het najaar met equest.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:53

En een andere DA benaderen? Als mijn DA zo moeilijk zou doen, dan was ik al weg geweest hoor.

Wij krijgen op stal van onze DA 1 keer per jaar Pramox, zonder testen of wat dan ook, die kan ik dan gewoon bestellen via de stalhouder die het bij de DA koopt. Dus 1 keer per jaar krijgt mijn paard sowieso pramox, de andere keer doen we een mestonderzoek met de hele stal, maar zoals gebleken is dat dus ook niet voldoende eigenlijk.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 08:55

Zelf zit ik al bij een andere DA alleen wordt vanuit stal het mestonderzoek en de wormenkuren nog bij deze DA gedaan.. Vandaar ook dat ik daarheen ben gegaan.. En mijn eigen DA is op vakantie tot 11 juni (thuisdierenarts, geen praktijk komt alleen aan huis)..

RosaLisa

Berichten: 120
Geregistreerd: 01-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:19

Monique1963 schreef:
Patt schreef:
Nee in Nederland kun je inderdaad niet preventief meer ontwormingskuren meekrijgen. Erg vervelend.


Wat is Nederland toch een regellandje. Mijn dierenarts vraagt niet eens of ik wormen heb gezien. Het is hier gewoon normaal om preventief te ontwormen. Zij raden zelfs 4x pj aan, maar ik doe twee keer en soms nog eens tussendoor, omdat ik 2 keer eigenlijk genoeg vind en zij 4x willen, doe ik het gemiddelde, LOL.

En ik neem iedere keer een ander merk zodat ze niet resistent worden tegen de werkzame bestanddelen.

En uiteraard veel verweiden.

Maar voor de topic starter, als ik dit in poep zou zien en een DA zou nav een filmpje of foto geen actie ondernemen, dan zou ik die DA meteen zeggen dat hij gestoord is en zeggen dat ik naar een andere DA ga voortaan. Komop!


Wat word er gelijk over heel Nederland slecht gepraat xD. Het ligt echt niet aan het land. Maar aan de dierenklinieken zelf. Ik heb meerdere dierenartsen/paardenarts meegemaakt woon zelf in Rotterdam. Nu momenteel in Barendrecht. Capelle. Hilligersberg ommoord. Nog nooit heeft een dierenarts mij een ontwormingskuut afgepraat! Kijk even naar een andere vee/paardenarts kijk eventueel via internet om je merk te bestellen. Ik wil ook wel vragen aan mijn dierenarts voor je te kijken aankomende maandag wat zij van de filmpjes vind.

Anoniem

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 09:46

Het ligt idd niet aan Nederland maar aan de veearts zelf
Overigens raden veeartsen aan minimaal 1 x per jaar preventief tegen lintworm te ontwormen omdat die slecht naar voren komen bij mestonderzoek
Een equest pramox of equimax halen bij de dichtstbijzijnde kliniek en een dubbele pyrantel voor over een maand dan is het als het goed is klaar
Een gewone equest pakt lintworm niet

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 10:32

Monique1963 schreef:
Patt schreef:
Nee in Nederland kun je inderdaad niet preventief meer ontwormingskuren meekrijgen. Erg vervelend.


Wat is Nederland toch een regellandje. Mijn dierenarts vraagt niet eens of ik wormen heb gezien. Het is hier gewoon normaal om preventief te ontwormen. Zij raden zelfs 4x pj aan, maar ik doe twee keer en soms nog eens tussendoor, omdat ik 2 keer eigenlijk genoeg vind en zij 4x willen, doe ik het gemiddelde, LOL.

En ik neem iedere keer een ander merk zodat ze niet resistent worden tegen de werkzame bestanddelen.

En uiteraard veel verweiden.

Maar voor de topic starter, als ik dit in poep zou zien en een DA zou nav een filmpje of foto geen actie ondernemen, dan zou ik die DA meteen zeggen dat hij gestoord is en zeggen dat ik naar een andere DA ga voortaan. Komop!


Mo officieel mag in Frankrijk jouw dierenarts je ook alleen een wormenkuur geven als hij het stal/weide beleid kent of anders als hij op visite is.

cindyy_1993

Berichten: 437
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-18 14:35

Even een update.. Ik heb naar 3 klinieken/dierenartsen de filmpjes gemaild met de vraag of ze mij konden vertellen wat het is. En moet zeggen dat ze alledrie onwijs snel hebben gereageerd! (Waaronder ook Wormenco). En zoals iedereen hier ook al aangaf en waar ik inmiddels ook al van overtuigd was zeiden ze alledrie hetzelfde; dit zijn lintworm segmenten. Advies is om te ontwormen met een middel waar praziquantel in zit. Ik ga dus vanmiddag uit mijn werk gelijk een wormenkuur ophalen bij 1 van de klinieken die ik heb gemaild. Eerlijk; ben nu nog meer overtuigd dat ze bij die andere kliniek een stelletje prutsers zijn. O:)

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:03

Fijn dat je gaat ontwormen. Succes.

Anoniem

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 19:07

Fijn dat je wat kunt ophalen! Succes!

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 23:42

Jet schreef:
Patt, Equimax is Ivermectine en Praziquantel. De Praziquantel pakt de lintwormen aan, de Ivermectine andere wormsoorten. Je geeft de spuit en het werkt ( als het goed is), maar het werkt niet lang door.
Equest Pramox is Moxidectine en Praziquantel. Ook hier pakt de Praziquantel de lintwormen aan, maar Moxidectine werkt nog een paar weken door met doden van de andere wormsoorten in het lichaam. Daarbij is Equest ( en Equest Pramox ook) de enige wormenkuur die ingekapselde bloedwormen aanpakt.


@Jet: Super bedankt voor de duidelijke uitleg, weer een stuk wijzer +:)+

Banyu
Berichten: 12471
Geregistreerd: 28-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:21

Patt schreef:
Nee in Nederland kun je inderdaad niet preventief meer ontwormingskuren meekrijgen. Erg vervelend.


Tegenwoordig zijn ze daar stuk makkelijker in. Tenminste, bij mij wel. Ze vragen nooit eerst voor mestonderzoek. En ik denk dat wij dezelfde Kliniek hebben.

Rocamor

Berichten: 10870
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 20:37

Banyu schreef:
Patt schreef:
Nee in Nederland kun je inderdaad niet preventief meer ontwormingskuren meekrijgen. Erg vervelend.


Tegenwoordig zijn ze daar stuk makkelijker in. Tenminste, bij mij wel. Ze vragen nooit eerst voor mestonderzoek. En ik denk dat wij dezelfde Kliniek hebben.


Klopt, mijn paardenarts gaf ook al aan dat veel artsen er van terugkomen van het mestonderzoek icm ontwormen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 22:16

Het advies van de gerenommeerde paardenklinieken is tegenwoordig twee keer blind ontwormen, na de eerste nachtvorst met iets tegen lintworm en horzels en voor de weidegang met Ivermectine. Tussendoor kan er mestonderzoek gedaan worden en aan de hand daarvan ontwormd worden.
Bij ons op stal staan zoveel paarden en komen er nieuwe en gaan anderen weer weg, worden het land/ paddocks niet leeggehaald qua mest en gaat de mesthoop over het land, dus wij ontwormen gewoon de hele stal standaard vier keer per jaar en nieuwe paarden worden ontwormd als ze op stal komen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8808
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Wat kan dit zijn? Wormen? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-18 07:39

Ik kan ook nog altijd niet begrijpen wat er mis is met preventief minimaal 2 keer per jaar ontwormen .
Najaar na de 1e vorst en voorjaar.