Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Rizette schreef:Eiwitten zal je merrie zeer veel nodig hebben. Om het veulen te kunnen zogen en te kunnen laten groeien. Normaal gesproken heeft een zogende merrie niet zo snel te veel eiwitten. Hoe ziet je merrie er uit? Zit ze goed in het vlees of kun je nu al soms de ribben zien?
deess schreef:Vraag me af of het schuren van de merriebrok komt, zijn ook enorm veel mugjes al en die veroorzaken het eerder denk ik. Niet zomaar aannemen zou ik zeggen, eerst testen
LinSa schreef:Ik voer mijn merrie Breed en Grow van Feral Horse Care omdat deze laag is in suiker en zetmeel. Het ziet eruit als een soort muesli. Mijn merrie doet het er goed op!
deess schreef:Vraag me af of het schuren van de merriebrok komt, zijn ook enorm veel mugjes al en die veroorzaken het eerder denk ik. Niet zomaar aannemen zou ik zeggen, eerst testen
Koper schreef:In gras zit ook veel suiker.
Je veulen heeft niet alleen eiwitten nodig. Maar ook veel silicium, calcium, fluor enz enz enz. "Veel" in de zin van: meer dan een volwassen dier. De weefsels groeien nog erg en die wil je zo sterk mogelijk hebben. Veel beweging draagt daar aan bij (spelen met een kameraadje) maar goede gehaltes aan dit soort bouwstoffen in het voer natuurlijk ook. Als je ruwvoer in orde is: top. Alleen is Nederlands ruwvoer helaas nogal eenzijdig en niet altijd in evenwicht. Merrie- en veulenkorrel bestaat niet voor niets.
jansje73 schreef:Dank je wel dames , ga mijn merrie van de merrie brokken af zetten . Ik weet wel als straks het veulentje er is dat ze wel veel eiwitten nodig zal hebben. Mijn merrie heeft eerst merrie brokken van Subli gehad en nu van Havens . Maar bij brokken met teveel aan suikers en zetmeel gaan ze schuren.
Nu krijgt ze ook veel hooi bij gevoerd en staat op gras.deess schreef:Vraag me af of het schuren van de merriebrok komt, zijn ook enorm veel mugjes al en die veroorzaken het eerder denk ik. Niet zomaar aannemen zou ik zeggen, eerst testen
het ligt echt aan de (merrie) brokken , bij andere brokken ook als daar veel suikers en zetmeel in zit gaat ze schuren. Ook lopen ze met een Bucas zebra vliegendeken op buiten daar komen echt geen mugeen doorheen.
jansje73 schreef:LinSa schreef:Ik voer mijn merrie Breed en Grow van Feral Horse Care omdat deze laag is in suiker en zetmeel. Het ziet eruit als een soort muesli. Mijn merrie doet het er goed op!
Dat is toch ook van Vitalbix ? Daarin zit echt laag suikers en zetmeel gehalte en ik weet ook ik het kan halen.