Pony lust geen enkele vitaminebrok/krachtvoer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Pony lust geen enkele vitaminebrok/krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 22:26

Hallo allemaal,

Hopelijk hebben jullie tips voor mij wat betreft het voeren van krachtvoer of liever nog een vitamine supplement bij mijn pony.

Ik ben begonnen metverschillende vitamine supplementen;
Vitalbix daily complete, marstall force en pavo vital complete trekt ze allemaal haar neus voor op.

Daarna heb ik muesli geprobeert in de hoop uiteindelijk het vitaminesupplement daar mee te kunnen mengen.
Ben begonnen met pavo Care4Life, dit heeft ze vanaf begin af aan heel slecht gegeten. Af en toe een hapje maar meestal bleef het liggen.
Daarna de Havens Green Vet geprobeert, kruidenmuesli met olie extracten, heeft ze één keer een paar hapjes van gegeten en bleef vanaf toen ook liggen.

Het enige wat ze tot nu toe redelijk eet is een basisbrok, maar daar hoef ik ook echt niks anders bij te doen want dan eet ze het niet meer (lijnzaadolie of vitaminebrok)

Tandarts is erbij geweest, alles prima in orde. Ze eet graag wortels en heeft onbeperkt hooi.

Hebben jullie tips wat ik nog kan proberen? Het gaat mij niet zo zeer om het krachtvoer maar meer om de vitamine/mineralen. Echter heb ik de hoop opgegeven dat ze een andere vitaminebrok wel gaat eten.

dioni

Re: Pony lust geen enkele vitaminebrok/krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:28

Pavo summerfit koek?

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 22:32

dioni schreef:
Pavo summerfit koek?

Die zal ze misschien inderdaad wel lekker vinden, zitten veel suikers in, dat zou ik dan weer liever willen vermijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:33

Mineralen liksteen en een x aantal keer per jaar een vitanime boost pasta (zoals een wormenspuit injector)

Aangezien ze wel hooi eet; heb je al eens mijten optiform geprobeerd? Of een andere gehakselde ruwvoer? Zelf voegt het niet veel toe maar als ze het wel goed eten leent het zich toch om een vitamine korrel of poeder doorheen te mengen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:34

lexa winter weide cob.Die zijn in de vorm van snoepjes.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 22:35

Gloa schreef:
Mineralen liksteen en een x aantal keer per jaar een vitanime boost pasta (zoals een wormenspuit injector)

Aangezien ze wel hooi eet; heb je al eens mijten optiform geprobeerd? Of een andere gehakselde ruwvoer? Zelf voegt het niet veel toe maar als ze het wel goed eten leent het zich toch om een vitamine korrel of poeder doorheen te mengen.

Thanks voor je tips. Luzerne eet ze ook niet, ander gehakseld ruwvoer heb ik nog niet geprobeerd mede omdat ze wanneer ze de pavo care4life eens at altijd het ruwvoer overliet.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:36

De nieuwe Pavo vital? Is anders dan de Pavo vital complete. Edit: je kunt een proefzakje aanvragen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 22:46

Slobber eet ze dat?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:03

Gewoon af en toe een Summerfit er in... er zijn veel misverstanden over de suikers. Zo'n koek bevat 6% suiker. Dat is niet veel, als je je supplement door de brok mengt, krijgt je pony al meer suiker binnen uit de brok.
Je kuntook eens kijken naar Liquihorse, dat zijn vloeibare supplementen. Wordt goed opgenomen, ik ken mensen die gewoon een scheutje over het hooi doen....

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:19

Misschien kun je iets proberen met munt, dit schijnt eetlust op te wekken, of misschien honing? En wat doet ze als ne wortels door de brok/muesli doet?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:31

Mijn verschrikkelijke vieze merrie eet enkel care4life, die pavo summerfit koeken moet ze absoluut niet hebben -O-. Voor supplementen is het ook een drama, wat beetje helpt is appelsap erover doen :+.
Frustrerend hé zo een vies paard |o

Succes ermee!!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 23:43

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:10

Voor zo’n exemplaar zou ik een zak seniores priores halen en vitaminekorrel. :+
Waarschijnlijk is hooguit een plastic koffiebekertje zat om haar de vitaminebrokjes te laten opeten en het suiker/zetmeel is goed te doen.
Ik heb echt een vervelende pony met poedertjes voeren, maar dat bekertje slobber werkt voor 95% van de dingen perfect.
Met water erbij heb je 3-4 bekertjes vol waar je goed dingen in kunt mengen en de meeste paarden doen er een moord voor.
En dan de vitaminekorrel uiteraard tegelijk met de slobber weken, en vooraf nog even goed doorroeren.
Van je paard gezond en fit is er granulaat, dat valt goed snel uit elkaar in slobber en anders zijn het ukkefrut stukjes waar ze slecht omheen kan eten.
Mijn pony hoef ik ook geen suikerarme dingen voor te zetten, dat eet hij 2 maanden hooguit en dan is het klaar.
Luzerne lust mijn pony ook niet meer.
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen, ik weet dat hij uit krachtvoer ca 100 gram suiker/zetmeel kan hebben zonder jeuk.
Dus ik kijk nu naar zijn max grammen suiker/zetmeel per dag, en welk voer ik ook geef ik bereken de hoeveelheid op die grammen suiker/zetmeel.
Ofwel meneer eet nu havens natural balance, stampvol suiker en zetmeel maar dus maar 2x daags 100 gram en daarbij zijn vitaminebrokje en poedertjes gemengd.
Ik heb nu een dolgelukkige pony die altijd zijn bak entousiast leeg eet, en de baas hoeft geen voer onnodig weg te gooien wegens lussiknie.
Mijn pony van 300 kilo doet het qua looplust trouwens beter op 250 gram natural balance als op 500 gram cavalor strucomix sensitive.
Met de strucomix kreeg ik hem lastig scherp aan de hulpen, te weinig fut.
Toen natural balance gehaald en dat werkt perfect.
Mijn pony krijgt versuffende pilletjes tegen zijn hooikoorts, op enkel vitaminekorrel is hij in gedrag suffig hierdoor, met dat de muesli hef ik dat op.
Ik vind trouwens de balancer van je paard gezond en fit best lekker ruiken, dat ruimt naar appelpulp, lust ze appels?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:21

Ik zou dan ook in eerste instantie aan de Summerfit koeken denken. Of anders die Metazoa met timothee, is dat niet wat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 00:46

ANOUKIEE schreef:
dioni schreef:
Pavo summerfit koek?

Die zal ze misschien inderdaad wel lekker vinden, zitten veel suikers in, dat zou ik dan weer liever willen vermijden.

In de summerfit-koek zit 6% suiker en 16% zetmeel. Ja, het is meer dan de meeste mineralenbrokken, maar minder dan de meeste basisbrokken (pavo is basic+ 7+22%, condition 6+22%; havens is basis-sport 6+25%, draversbrok is 7+27.5%) en je hoeft er toch maar weinig van te geven (50g/100kg paard) om alle mineralen voldoende te geven (vergeleken met metazoa 100g/100kg paard en vitalbix dc 75g/100kg paard als je dezelfde onderwaarden gebruikt). Ja, het is meer dan pavo vital en marstall force, maar een kwart voerschep basisbrok is al snel 300g.

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:20

Je kunt de agrobs alpen grun mash eens proberen. Deze wordt over het algemeen heel goed gegeten door paarden. Als ze dit goed eet kun je daar van alles door doen en zo krijgt ze het toch binnen. De mash kan zowel koud als warm bereid worden.

Het kan ook zijn dat ze wat last heeft van haar maag (maagzweren), is dat al uitgesloten?

WietskeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:24

Als ze wortel lekker vindt, kan je het proberen te mengen met ander voer. Ik weet niet of het lukt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:26

Equilin Balancer wordt over het algemeen heel goed gegeten :-)

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:27

Is het toevallig een import-pony? Die moeten vaak echt krachtvoer léren eten. Als ze slobber wel pakt, dan zou ik daar gewoon de vitaminekorrel in mengen, of eventueel de korrel tot slobber laten worden (melassevrij geperst voer valt over het algemeen snel uit elkaar in water).

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:57

Vitalbix slobber en daar de brokken in laten weken? ik voer zelf aan mijn jeukerige pony (geen eczeem wel gevoelig voor suikers) de normale metazoa en af en toe een handje vitalbix slobber of mueslie. hij eet het allemaal prima. heb op stal ook een eczemer staan die na een paar weken inderdaad was uitgekeken op de vitalbix biks

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:03

Diana_Mabel schreef:
Je kunt de agrobs alpen grun mash eens proberen. Deze wordt over het algemeen heel goed gegeten door paarden. Als ze dit goed eet kun je daar van alles door doen en zo krijgt ze het toch binnen. De mash kan zowel koud als warm bereid worden.

Als ze slobber wel eet, zou ik zeker deze eens proberen om te mengen. Zit verder niks in aan granen of toegevoegde suikers.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:16

Zoveel heb je toch nog niet geprobeerd?

Mijn enorm kieskeurige merrie eet "je paard gezond en fit" enorm goed.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:33

Ik kan goed begrijpen dat iedere weg gegooide zak voer, er weer 1 teveel is.
Mijn merrie haalt voor alles behalve wortels en appels haar neus op. Per toeval eet ze wel de Marstall Vito, niet direct, maar de volgende ochtend is alles op. Dit is heel gezond graanvrij en melassevrij voer! Ik meng er een beetje force doorheen

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:34

Zeker waar. Zou proefzakjes halen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:12

Mijn vorige pony was ook een drammerd.
Die gaf ik op t laatst hayster/ voergezond.
Maar daarvoor moest ik vitamine brokjes ook altijd mixen met vanalles.. oa slobber werkte wel.