Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 16:02

ik dreig er soms mee als hij vervelend doet maar er zijn geen effectieve verkoopplannen haha.

Zie dat ik wat vergeten was maar been is niet dik, gezwollen of warm trouwens, zitten ook verder geen korstjes of plooien op, en verder voelt het been gewoon glad aan net als de andere benen.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:13

Wat naar zeg dat je nog steeds geen oplossing hebt. Bah! Hopelijk vindt je nav dit topic de ultieme oplossing. Sterkte ermee. Arme Dukeje.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:19

Ik heb een pony met een oud litteken van een beenwond, het is en blijft een zwakke plek die ze soms wil openwrijven dus er hoeven niet perse mijten te zitten maar ik zou wel een afkrabsel laten nemen om het zeker te zijn.

Frontline werkt ook hier goed tegen mijt. Deze winter wat jeuk en hier en daar een plekje en daarna alles weg.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 16:58

Ik zat nog even naar je fotos te kijken, en toen schoot me iets te binnen..De hond van mijn stiefvader had ook zoiets wat er net zo uit zag, maar dus ook niet dicht wou gaan. En die hond had daar inderdaad een wondje maar had tegelijkertijd ook mijten. En nu werd mij verteld dat mijten er voor zorgen dat de wond open blijft (correct me if i'm wrong). Maar hem hebben we toen met spul van de dierenarts ingespoten, en nu heeft hij nergens meer last van.

Misschien zou je ook nog de haren die er omheen zitten weg scheren, dat als hij mijten heeft die beestjes niet bij de wond kunnen komen?

Room_Soesje
Berichten: 62
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:26

Voor de sebacil is het misschien een idee om voor dat ene been een plantenspuit ermee te vullen. Je kan dan van te voren de wond insmeren met een dikke laag uiercreme (of een andere vette zalf) en dan de rest van het been spuiten met de sebacil. Zo kan je het been behandelen tegen mijten en de wond vrij houden van sebacil.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:33

Vetericyn *\o/*

Vandaag vanuit de leverancier de 'veelgestelde vragen' mogen ontvangen. In de winkel waar ik werk verkopen we dit. Al veel met eigen ogen mogen meemaken hoe snel dit werkt, maar nu stond het op papier. De exacte woorden kan ik niet herhalen maar er stond dat het de huid van binnenuit sneller hersteld. Het zorgt er ook voor dat de wond sneller hersteld dan bij andere 'producten'. Tevens gaat het de aanmaak van een stof tegen die voor ontstekingen kan zorgen.

Vetericyn is een ontzettend mooi product. De hydrogel blijft goed op een wond liggen die bijvoorbeeld op een staart, been of buik zit. Mijn hond had een hotspot en dankzij dit product onder controle en over gegaan. De oogzorg is ook fantastisch snel werkend. Gebruikt bij zowel hond als hamster(s). Hele heftige wonden heb ik zien genezen dankzij Vetericyn.

Eerlijk waar ... gewoon een top product. Ik hoop dat dit iets voor jouw paard mag betekenen.
https://www.vetericyn-benelux.com/

Geen verkooppraatje overigens. Gewoon iemand die erg enthousiast is door de behaalde resultaten.

oldambt
Berichten: 11
Geregistreerd: 11-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:49

zwavelbloem (poeder)is het enige wat zou kunnen helpen , zelf heb ik er hele goede ervaringen mee.
droog en onverdund ( ruim) aanbrengen op de wond ( 2 keer in de week) . en verwijderen van de zwilwratten op beide achterbenen zou ik aanraden.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 20:55

Ik heb het inderdaad zo gedaan zoals romy_janse het schrijft.

Hier hele slechte ervaring met vetericyn dus dat komt er echt niet in

Zwavelpoeder heb ik, droog en ook aangelengd met olie maar durfde ik ook niet goed op die wonde te doen..

Foto van na het scheren, ik schrok wel dat je nog steeds de streep ziet van waar hij vast had gezeten


Afbeelding

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:02

Tessebes schreef:
Nee nee nee, geen sebacil, geen betadine! Allemaal veel te agressief, je houdt het zo zelf in stand. Omliggende haren wegscheren, 2x daags met uitsluitend water de korsten verwijderen. Vraag je dierenarts om dermagel, dat zorgt voor een gezond wond klimaat, zonder af te dekken. Verder absoluut uit de zon houden. Mocht hij er toch jeuk aan houden, dan kun je wassen met defencare.


Eens. Geen sebacil of iets anders gebruiken wat gewassen moet worden. Dat is veel te agressief in wonden. Ik zou pipetten tegen vlooien (hond/frontline oid) gebruiken, die kunnen op ruime afstand van de wond op de huid gedruppeld worden in de sokken en trekken in de opperhuid waar de mijt zit. De wond zelf met vetramil of een andere honingzalf insmeren en wel verbinden totdat het dichttrekt. Hij blijft er waarschijnlijk wel aanzitten zonder verband.

Vajramani

Berichten: 3934
Geregistreerd: 04-07-04
Woonplaats: Bakkeveen

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 21:14

Ik zou ook zeggen Vetericyn utility gel of spray en anders honingzalf/ mesitran.
Nu is er in de humane wereld ook een middel wat enorm goed schijnt te werken tegen wonden. Is volgens mij alleen niet particulier te verkrijgen.

Room_Soesje
Berichten: 62
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:06

Fijn dat het gelukt is Granoek. Ik moet zeggen dat hij zo wel een sjiek damespootje heeft :+

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 10:45

Ik vind het echt heel lelijk :P
Dit is vanmorgen, ik vind het precies wel al een stuk beter...
Afbeelding

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 10:52

Ik zou er geen vaseline of uierzalf meer op doen, alleen alleen behandelen tegen mijten en proberen het droog te houden. Maar wat zegt de DA hier eigenlijk van?

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 10:54

CharmingS schreef:
Ik zou er geen vaseline of uierzalf meer op doen, alleen alleen behandelen tegen mijten en proberen het droog te houden. Maar wat zegt de DA hier eigenlijk van?

Van de laatste foto? Die heb ik gestuurd maar heeft ze nog niet gezien

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:05

Wat helpt incl. Alle mensenwomdjes, dierenwondjes open of ontstoken....

Pure manuka honing met hoge factor bv de pure gold premium select manuka honing uit nieuw zeeland. 18+, 650+ mg/kg. Is niet goedkoop, maar je doet er erg lang mee....keelpijn? Neem een half theelepeltje en laat het zachtjes puur door je keel glijden....

Altijd standaard in huis....nooit met je vingers in het potje, altijd een schoon klein lepeltje gebruiken om er wat uit te halen...puur op de wond smeren en eventueel de dag er na herhalen....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:09

Het ziet er echt niet goed uit. Het moet goed schoongemaakt worden. De omliggende huid moet kaal geschoren worden. Korsten zijn broeinesten van bacteriën en die wil je er niet bij hebben. Als je dierenarts vindt dat het er ok uitziet, dan zou ik een ander zoeken.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:23

Geen idee of het al genoemd of geprobeerd is maar heb je sudocreme in combinatie met tea tree olie al geprobeerd? Dit droogt uit en beschermd tegen de zon en heeft een antibacteriële werking, het kan ook de jeuk wat stillen zodat ze het zelf minder open schuren. Ik gebruik dit mengsel altijd bij mok en hotspots (paard met allergie) en dan is het een hotspot van toch wel een aardige doorsnede binnen een dag droog en helende.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 11:23

Een injectie tegen mijten kan ook geen kwaad denk ik.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:31

Heel jammer dat de DA tegen dectomax is. Ik ken alle vooroordelen maar met dit been moet je niet met sebacil willen werken. Persoonlijk ben ik er ook groot voorstander van om het van binnenuit te bestrijden met zoiets dan lokaal, met lokaal kan je heel gemakkelijk een plekje missen. Sebacil is wel goed te gebruiken als de huid alleen geirriteerd is door mijten maar zodra er een wond is zou ik er niet meer aanzitten met die zeep.
Een wonde met mijten zouden we hier behandelen met dectomax, jeukstillers en de wond helemaal goed schoonmaken en dan prontocaregel meegeven.
Dectomax dan in 1 week of 10 dagen herhalen afhankelijk van het beval ook 2 keer herhalen. Maar als je zegt dat de huid mooi glad is vraag ik me wel af of het dan nog mijten zijn zeker omdat hij er al vanaf februari mee staat. Als een paard 3 maanden lang mijten heeft dan zouden er al niet zo veel haren meer op dat been staan en er zouden heel veel schilfers zijn.
Als dit al door mijten veroorzaakt is dan liever 2/3 keer behandelen met dectomax én tot de wond dicht is jeukremmers geven. Een helende wond jeukt als een gek en mensen kunnen denken ohja moet ik vanaf blijven maar als een paard jeukt heeft krabt ie.

Voor nu zou ik de wond een keer weer goed schoonmaken met korsten eraf ontsmetten met betadine, prontocare of honingzalf erop en eventueel afdekken met verband. Prontocare ook rustig 2 keer per dag. En heel belangrijk een afstrijkje maken van het midden van de wond en controleren laten op bacterieën en alles wat de wond kan verstoren. Misschien toch met een andere DA overleggen als je toch tegen mijten wilt behandelen om het dan met dectomax te doen. En ook heel belangrijk, laat iets voorbij brengen wat je kunt geven tegen de jeuk.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 12:40

Tessebes schreef:
Het ziet er echt niet goed uit. Het moet goed schoongemaakt worden. De omliggende huid moet kaal geschoren worden. Korsten zijn broeinesten van bacteriën en die wil je er niet bij hebben. Als je dierenarts vindt dat het er ok uitziet, dan zou ik een ander zoeken.


Huh wacht waar las jij dat? Mijn dierenarts heeft de foto nog niet gezien, dat zei ik dus daarnet..

Ik denk dat sommigen mogelijks niet heel goed lezen...
Hij hééft al Dectomax gehad

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:43

Saranghea schreef:
Heel jammer dat de DA tegen dectomax is. Ik ken alle vooroordelen maar met dit been moet je niet met sebacil willen werken. Persoonlijk ben ik er ook groot voorstander van om het van binnenuit te bestrijden met zoiets dan lokaal, met lokaal kan je heel gemakkelijk een plekje missen. Sebacil is wel goed te gebruiken als de huid alleen geirriteerd is door mijten maar zodra er een wond is zou ik er niet meer aanzitten met die zeep.
Een wonde met mijten zouden we hier behandelen met dectomax, jeukstillers en de wond helemaal goed schoonmaken en dan prontocaregel meegeven.
Dectomax dan in 1 week of 10 dagen herhalen afhankelijk van het beval ook 2 keer herhalen. Maar als je zegt dat de huid mooi glad is vraag ik me wel af of het dan nog mijten zijn zeker omdat hij er al vanaf februari mee staat. Als een paard 3 maanden lang mijten heeft dan zouden er al niet zo veel haren meer op dat been staan en er zouden heel veel schilfers zijn.
Als dit al door mijten veroorzaakt is dan liever 2/3 keer behandelen met dectomax én tot de wond dicht is jeukremmers geven. Een helende wond jeukt als een gek en mensen kunnen denken ohja moet ik vanaf blijven maar als een paard jeukt heeft krabt ie.

Voor nu zou ik de wond een keer weer goed schoonmaken met korsten eraf ontsmetten met betadine, prontocare of honingzalf erop en eventueel afdekken met verband. Prontocare ook rustig 2 keer per dag. En heel belangrijk een afstrijkje maken van het midden van de wond en controleren laten op bacterieën en alles wat de wond kan verstoren. Misschien toch met een andere DA overleggen als je toch tegen mijten wilt behandelen om het dan met dectomax te doen. En ook heel belangrijk, laat iets voorbij brengen wat je kunt geven tegen de jeuk.


Waarom is de DA tegen? Mijne er vorig jaar ook mee behandeld 2 keer inderdaad en binnen een paar uur zag ik al verbetering.

MarritdeG

Berichten: 433
Geregistreerd: 03-11-09

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:43

Oh, ik zie net dat hij het al gehad heeft. Excuus! Jammer dat dat niet werkt zeg!! Dan weet ik het ook niet zo goed meer. Los van wat ik al eerder zei.

Saranghea

Berichten: 284
Geregistreerd: 11-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 12:56

Granoek schreef:
Tessebes schreef:
Het ziet er echt niet goed uit. Het moet goed schoongemaakt worden. De omliggende huid moet kaal geschoren worden. Korsten zijn broeinesten van bacteriën en die wil je er niet bij hebben. Als je dierenarts vindt dat het er ok uitziet, dan zou ik een ander zoeken.


Huh wacht waar las jij dat? Mijn dierenarts heeft de foto nog niet gezien, dat zei ik dus daarnet..

Ik denk dat sommigen mogelijks niet heel goed lezen...
Hij hééft al Dectomax gehad

In februari toch? Hoevaak is hij toen gespoten?
Sorry als ik eroverheen heb gelezen zit op mn mobiel.

@MarritdeG
Ts geeft aan dat haar huidige DA tegen dectomax is als ik alles goed begrijp.

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tips gezocht voor hardnekkige wonde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 13:03

Huidige is er tegen dus hij heeft het in februari van een andere gekregen. Eenmalig toen maar krijgt dit twee keer per jaar samen met de andere paarden van stal.

Van mij ook sorry als ik dingen vergeet maar ook mobiel hier haha

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 13:16

Oh en ik heb pure honing van de imker maar daar zal dan het verband rond moeten? Anders komen daar super veel vliegen op af lijkt mij.

DA kwam zelf terug om te verbinden omdat ik het nooit heb gedaan