Geen snijtanden meer /vroeger HB/ hoe nu op de wei?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lightmorebh

Geen snijtanden meer /vroeger HB/ hoe nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 07:37

Mijn merrie is in januarie geopereerd waarbij al haar snijtanden eruit zijn gehaald. Ze is daar goed van hersteld.
Omdat ze in het verleden hoefbevangen is geweest liep ze altijd op de wei met een graasmasker. Daardoor bleef het onder controle en kon ze genieten op de wei. Ik heb haar dit jaar zonder masker op de wei staan ivm geen snijtanden meer.
Ik doe nu op strookbegrazing en zet ong elke 2 dagen een stukje lang gras erbij.
Het weiland is niet bemest en heb het rustig met haar opgebouwd. Ze staat er ongeveer 4 a 5 uurtjes per dag op. Nou merkte ik gister dat ze een harde manenkam had. Normaal zet ik haar dan op een korter stuk maar dat gaat niet omdat ze dan nu amper kan eten. Wat is wijs om te doen? Ik houd dagelijks de fructaan app in de gaten en op stal staat ze op arm hooi. Regelmatig beweging is ook aan de orde. Een masker nu ze geen tanden meer heeft lijkt me geen optie. Maar haar helemaal van de wei afhalen wil ik liever ook niet.
Langer gras is beter voor haar te eten maar schraler stuk beter miss voor de vroeger hoefbevangenheid.
Ik verminder iig het aantal uur wat ze erop staat.
Ze is afgelopen woensdag nog ingeënt en de dag erna was ze niet lekker ervan. Sloom en koortsig. 2 dagen later de wat hardere manenkam. Zou dat met elkaar te maken kunnen hebben?
Laatst bijgewerkt door lightmorebh op 13-05-18 07:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 07:41

De mijne heeft wegens ouderdom ook geen voortanden meer en hele slechte kiezen. De pony van een vriendin van mij, zelfde verhaal.

Wij ondervinden dat zowel lang als kort gras, wonderbaarlijk genoeg, gewoon helemaal geen probleem is.

Als ik jou was zou ik haar gewoon op het korte gras zetten en eventueel voor je eigen gemoedsrust een plakje hooi erbij leggen. Dan kun je het even aankijken.

lightmorebh

Re: Geen snijtanden meer /vroeger HB/ hoe nu op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 07:46

Ik heb gister het weiland kleiner gemaakt en nu helft lang gras en helft kort gras. Kort gras is vaak gestrest en maakt meer fructaan aan en zit meer suikers in is mij verteld. Bij t korte gras zie ik dat ze meer moeite heeft (logisch).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:16

Mijn merrie heeft geen boven voor tanden.
Zij pakt het gras met de lippen, valt me altijd op dat zelfs heel kort gras er goed in gaat :j

Zou met het gras even terug naar een uurtje.
en kijk even aan of de manekam afzakt?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:18

Ik zou de graastijd ook flink inkorten, zorgen dat ze flink hooi heeft kunnen eten voordat ze de wei op gaat en dan zou ik toch voor langer gras kiezen, denk ik.
Evt kun je ook glucobalance bijgeven, als je dat nog niet deed (is nu flink in de aanbieding bij de paardendrogist).

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 08:21

Hilary schreef:
Ik zou de graastijd ook flink inkorten, zorgen dat ze flink hooi heeft kunnen eten voordat ze de wei op gaat en dan zou ik toch voor langer gras kiezen, denk ik.
Evt kun je ook glucobalance bijgeven, als je dat nog niet deed (is nu flink in de aanbieding bij de paardendrogist).

Dank je wel ik ga het gelijk bestellen!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 08:22

Korter op het gras? Hier ook een oude merrie met cushing en hb verleden. Maar hoe blij ze ook van gras wordt hier hanteren we heele strikte graastijden. Harde manenkam? Ik had r mooi een aantal dagen op hooi gezet en daarna korter op hetgras tot het wat later in het seizoen is.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 08:58

Eliine schreef:
Korter op het gras? Hier ook een oude merrie met cushing en hb verleden. Maar hoe blij ze ook van gras wordt hier hanteren we heele strikte graastijden. Harde manenkam? Ik had r mooi een aantal dagen op hooi gezet en daarna korter op hetgras tot het wat later in het seizoen is.

Korter gaat ze nu ook. Moet er nog wel bij zeggen dat ze in haar hals geprikt is met de inenting . Aan de kant waar ze geprikt is is het ook dikker.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:02

Juist onbemest kort gras is gevaarlijk voor paarden! Dat gras zit in de stress en maakt meer glucose (suikers) aan... dus eerst even inlezen over hoe hb werkt en hoe gras werkt. Daarop je weidebeleid aanpassen.

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 09:06

MarjanB schreef:
Juist onbemest kort gras is gevaarlijk voor paarden! Dat gras zit in de stress en maakt meer glucose (suikers) aan... dus eerst even inlezen over hoe hb werkt en hoe gras werkt. Daarop je weidebeleid aanpassen.

Daarom heb ik haar liever op langer gras. Veel zeggen indd op korter gras zetten maar das gevaarlijker indd. Ik ben pas verhuist van stal dus ook een nieuw weiland.Bedankt voor je reactie!
Laatst bijgewerkt door lightmorebh op 13-05-18 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:07

Maar ook in langer gras zit op dit moment meer dan voldoende om gevoelige paarden met hb op te zadelen. Ik zou het in de graastijd zoeken en aanvullen met hooi

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:26

Ja wat is dan beter hè.
Langer gras waar minder inzit maar ze meer van kan eten? Of korter gras waar meer in zit maar waar ze minder van kan eten.

Ik snap je dilemma.
Ik denk dat is voor safe zou gaan en een weekje geen gras.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 12:42

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 12:45

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:24

lightmorebh schreef:
Ik heb gister het weiland kleiner gemaakt en nu helft lang gras en helft kort gras. Kort gras is vaak gestrest en maakt meer fructaan aan en zit meer suikers in is mij verteld. Bij t korte gras zie ik dat ze meer moeite heeft (logisch).

Klopt. En dat geldt ook voor onbemest gras. Volgend jaar dus wel bemesten (maar niet met kunstmest). Ook is het verstandig om te wachten tot het gras is uitgebloeid. Dan zit er ook minder fructaan in.

Wat voor soorten gras staan er in je wei?

Tegen de harde manenkam zou je d'r Coolstance Copra kunnen geven, dat werkt echt wonderbaarlijk goed bij mijn ruin. Of anders GlucoBalance.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:31

is ze al eens getest op PPID? Als ze PPID hebben en je start met prascend is de HB vaak heel goed onder controle te krijgen.

Als het geen PPID is, dan moet je het echt zoeken in zo min mogelijk gras en áls je al laat grazen dan echt pas na 15 mei.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 23:52

Mijn NF is hb geweest en die bouw ik echt mondjes maat op, dus bijna per hapje, naar minuut, naar paar minuten, 5, 10, 15 etc. Daarna een graasmasker.
Daarnaast heb ik er bij hem altijd voor gezorgd dat hij dan wat extra beweging krijgt. Staat nu al jaren 24/7 buiten en we hebben eerder geen wei meer gehad en nu piep klein, maar in beweging zetten heeft hier altijd veel ellende voorkomen.

Onze shet heeft geen snijtanden, maar is nog nooit hb geweest. Hij kan wel goed grazen. Hij had vroeger ook een graasmasker ter voorkoming van, maar dat doe ik dan weer niet meer. Wel ook bewegen, bewegen en bewegen..........

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 00:23

Arabesk schreef:
is ze al eens getest op PPID? Als ze PPID hebben en je start met prascend is de HB vaak heel goed onder controle te krijgen.

Als het geen PPID is, dan moet je het echt zoeken in zo min mogelijk gras en áls je al laat grazen dan echt pas na 15 mei.

Oftewel vanaf morgen :+

Dik worden kan ook gewoon aanleg zijn. Mijn ruin is tot nu toe alleen met Metacam hoefbevangen te krijgen en is negatief getest op PPID. Natuurlijk kunnen dat wel complicerende factoren zijn maar voor hem geldt dat hij gewoon dik wordt van suiker. En dus van gras.