Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hilary schreef:Ik zou de graastijd ook flink inkorten, zorgen dat ze flink hooi heeft kunnen eten voordat ze de wei op gaat en dan zou ik toch voor langer gras kiezen, denk ik.
Evt kun je ook glucobalance bijgeven, als je dat nog niet deed (is nu flink in de aanbieding bij de paardendrogist).
Eliine schreef:Korter op het gras? Hier ook een oude merrie met cushing en hb verleden. Maar hoe blij ze ook van gras wordt hier hanteren we heele strikte graastijden. Harde manenkam? Ik had r mooi een aantal dagen op hooi gezet en daarna korter op hetgras tot het wat later in het seizoen is.
MarjanB schreef:Juist onbemest kort gras is gevaarlijk voor paarden! Dat gras zit in de stress en maakt meer glucose (suikers) aan... dus eerst even inlezen over hoe hb werkt en hoe gras werkt. Daarop je weidebeleid aanpassen.
Blue_flower schreef:http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html
Deze index hou ik zelf altijd in de gaten. Als je er beperkt op gras zet, dan is dit vaak beter aan einde van de dag dan in de ochtend.
lightmorebh schreef:Ik heb gister het weiland kleiner gemaakt en nu helft lang gras en helft kort gras. Kort gras is vaak gestrest en maakt meer fructaan aan en zit meer suikers in is mij verteld. Bij t korte gras zie ik dat ze meer moeite heeft (logisch).
Arabesk schreef:is ze al eens getest op PPID? Als ze PPID hebben en je start met prascend is de HB vaak heel goed onder controle te krijgen.
Als het geen PPID is, dan moet je het echt zoeken in zo min mogelijk gras en áls je al laat grazen dan echt pas na 15 mei.