Wormen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dilayla

Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 13:37

Hoi bokkers,

Sinds kort hebben wij er een nieuwe liefde bij... een knappe 2 jarige zwarte man... verliefd geworden op de foto's en filmpjes die we van hem kregen hem over laten komen vanuit Denemarken...
En zijn charmes en looks liegen er nog steeds niet om ookal is er genoeg waar we doorheen moeten kijken...
Hij is mager... erg mager... onderbespierd...

Nu had hij bij aankomst de duidelijk zichtbare eitjes van aarsmaden... hij heeft dus vrijwel direct een dosis equest pramox gekregen... toen volgde in de mest ook bloedwormen, horzellarven, stukjes lintworm en een handvol spoelwormen -O- ... ergens stond ik er niet van te kijken gezien hij echt een ribbenkast is maar vooral dat ze met zoveel verschillende parasieten in hem zitten...

Uiteraard is de DA geweest, eerst zijn entingen in orde gebracht en ook bloed af genomen. (Uitslagen daarvan zal ik zo plaatsen in een reactie)...
De DA stelde voor om hem 1/2/3 maal te ontwormen via het bloed met Max. 1 maand er tussen en dan een groene equest...
Nu ontwormingen via het bloed heb ik genoeg van gelezen dat dat voor ons een absolute no-go is... (pijnlijke inspuitingen in de spier, afstervende huid, paarden die door shock dood neervallen)... maar uiteraard willen we onze man wel zo snel mogelijk van zijn wormen afhelpen...
Wat is wijsheid bokkers? DA blijft een beetje vasthangen aan de ontworming via de bloedbaan of een '5-daagse poederkuur'...

PS een duidelijk verschil in voorkomen is er zeker al in de maand dat hij hier is. Hij eet heel goed :D en komt gelukkig al goed bij... hij glimt je tegemoet en toont al een heel stuk beter... echter willen we de wormen uiteraard wel gewoon onder controle hebben...
Nu zat ik zelf te denken aan een mest-onderzoek en aan de hand daarvan ontwormen/verder aanpakken via pasta's... al verklaard de DA me half voor gek (gezien zijn bloedwaarden afwijkend zijn/bloedarmmoede)

Dilayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-18 13:38

Bloeduitslagen

Afbeelding

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:22

Ik zou de mestonderzoeken lekker laten voor wat ze zijn en, gezien de diversiteit aan parasieten, je paard een paar keer een pasta geven. Werkt deze veearts niet mee? Andere veearts zoeken.

GaelleS

Re: Wormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 18:26

Met die 5 dagen bedoelt hij waarschijnlijk Panacur 5 dagen geven, doen ze wel is bij resistentie en veulens dacht ik.

Inspuiten zou ik zeker NIET doen, raden ze op de veeartsenijschool ook sterk af en in principe zijn er geen beschikbaar om te injecteren bij het paard.

Als de hoeveelheid wormen echt zo extreem hoog is, zou ik wel ff ergens advies zoeken ivm ontwormen. Als ze allemaal massaal afsterven krijg je mss verstoppingskoliek. Heb er geen persoonlijke ervaring mee maar het kan wel. (dit geldt voor pasta oraal en voor injectie hoor).
Mss is het mogelijk om eerst 1x te onderdoseren (jaja ik weet resistentie enz, maar die krijg je niet na 1x ontwormen. Pas na langdurig verkeerd en teveel ontwormen :P)

Maar uuhh advies inwinnen en mss niet bij de dierenarts die zo graag wil inspuiten ..