ontsteking halswervel C6-C7.... ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

ontsteking halswervel C6-C7.... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 11:40

5 jaar geleden heb ik een ruin gekocht (gekeurd) welke in de 5 jaar dat ik hem heb meer stil heeft gestaan dan gelopen door erg, erg, erg slecht voetenwerk.
In redelijke tijden pakte ik wat werk op; lange lijnen, werken aan de hand, fietsen, wandelen... en wanneer hij echt goed rad was ook rijden.
Er dook echter steeds weer een huppel op in de beweging; zowel belast als onbelast.
We gingen er steeds vanuit dat de voeten daar debet aan waren. Het feit dat het een gangenpaard is zorgde ook wel eens voor verwarring. Ik heb werkelijk alles gedaan aan die voeten wat je maar kunt bedenken, en uiteindelijk is het bij de heren Nassau helemaal goed gekomen.

Ik had dit paard gekocht als lekkere stoere stabiele kilometervreter, maar ondertussen stonden er nog weinig km'ers op de teller. Enfin, ik heb geduld.

Maar nu zijn de voeten dus prachtig, en toch weer die huppel.... in overleg met dierenarts/ chiropractor training toch doorgezet, en leek wel beter... maar toch, heel subtiel bleef ie net niet goed. Ook vanuit het land zag ik hem soms licht onregelmatig aankomen. Chiropractisch was er al die jaren niks gevonden. Foto's van voeten waren ook top, maar ik vertrouwde het niet.

Dus naar de Lingehoeve: lang zoeken en ja hoor..... vocht thv C6-C7. Toen viel alles wel een beetje op zijn plaats. Paard is zo weinig gereden dat van overbelasting geen sprake kon zijn, en dus moet het wel trauma zijn geweest. Afgaande op de klachten die vanaf het begin kwamen en gingen zit het er al lang. Er lijkt geen schade aan het gewricht zelf te zijn, maar kapsel kan natuurlijk wel geïrriteerd zijn.

Er is een ontstekingsremmer ingespoten, en met hulp van chiro/ dierenarts en trainer de beweging eens oppakken. Over 6 weken weer terug.

Nu heb ik wat zitten googlen om meer te leren over dit onderwerp. Maar je komt veel tegen over chronische overbelasting en dressuurpaarden in de krul trekken. En dus: anders gaan trainen. Maar we waren al niet van de 'krul afdeling'...

Ik ben een beetje op zoek naar ervaringen, hoe mensen dit aangepakt hebben? Hoe het proces verliep.
Het is voor mij pijnlijk dat ik nog nooit datgene heb kunnen doen met dit paard wat ik voor ogen had, maar eigenlijk vind ik het nog erger voor hem dat hij hier last van heeft. Ik zou hem dus graag helpen, mijn eigen wensen zijn daaraan ondergeschikt. Wie weet kom ik hier nog op ideeën.

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: ontsteking halswervel C6-C7.... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:48

Ken je onderzoek van Sharon May Davis? Zij heeft interessantte stukken geschreven over c6/c7 malformaties. Als je haar googled vindt je de stukken wel.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 11:50

Ir111 schreef:
Ken je onderzoek van Sharon May Davis? Zij heeft interessantte stukken geschreven over c6/c7 malformaties. Als je haar googled vindt je de stukken wel.

Dat zelfde vroeg ik mij idd ook al af... :=

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 11:52

Ir111 schreef:
Ken je onderzoek van Sharon May Davis? Zij heeft interessantte stukken geschreven over c6/c7 malformaties. Als je haar googled vindt je de stukken wel.


Ja, ik heb het gelezen...deels althans. Maar het zou erop neer komen dat veel gedomesticeerde paarden het laatste deel van de halsband lijken te missen waardoor dit een heel kwetsbaar gebied wordt.
Bij wilde paarden was de nekband vaak wel intact.

Uiteindelijk is het ook zo dat wellicht veel meer paarden hier last van hebben, maar we kunnen het pas sinds kort zien.
Bij mijn ruin zag je er ook heel weinig van. Bij vlagen. Als je hem nageeflijk reed zag je er niets aan, heel ontspannen, los, briesen.
Maar toch... soms was het heel onduidelijk, en soms ineens pijnlijk duidelijk dat er iets was. Heel grillig.
Op de kliniek liep ie de sterren van de hemel, maar gelukkig had de arts de filmpjes gezien en wist hij wel dat er iets niet snor zat.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 11:58

Blacky94 schreef:
Ir111 schreef:
Ken je onderzoek van Sharon May Davis? Zij heeft interessantte stukken geschreven over c6/c7 malformaties. Als je haar googled vindt je de stukken wel.

Dat zelfde vroeg ik mij idd ook al af... :=


De vraag is wat je ermee moet.... ondertussen heeft je dier er dus wel last van.
Veel van de onderzochte paarden waren warmbloeden.

Dit is een IJslander, en dan ook nog eens een vrij robuust dier... dit type paard lijkt toch redelijk dicht bij het oertype te staan.
Maar goed.... overal vallen spaanders dus.

Je smilie heb je per ongeluk niet helemaal goed gekozen denk ik? Zo'n aandoening is niet perse grappig.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: ontsteking halswervel C6-C7.... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 12:57

Ik associeer de := smilie niet bepaald met iets grappigs. Eerder met nagelbijten en "dat klinkt niet goed".

Maar Sharon heeft meerdere onderzoeken. Niet alleen gericht op het missen van de halsband (dat is er idd 1 van), maar ook gericht op afwijkingen aan de halswervels zelf. Die bedoelen Ir111 en ik.

Wat je er mee moet/kan heeft ze daar ook o.a. in beschreven, als dat dus wel het probleem blijkt te zijn. Dat ik die seminar gevolgd heb is alweer zo'n 3 jaar terug. Ik weet dat de manier van voeren (niet specifiek het 'wat' maar het 'hoe' -> houding gerelateerd) dacht ik al het een en ander kon uitmaken maar het hoe en wat precies weet ik ook niet meer precies.

Daarnaast willen Ir111 en ik, als ik iig voor mezelf spreek, niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk het probleem is. Punt is alleen wel dat daar een heftige afwijking zou kunnen zitten die vaak door klinieken (nog) over het hoofd gezien wordt.

SuperSuup

Berichten: 1951
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: oud-beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:02

Die van mij had t hetzelfde. Ook naar de Lingehoeve geweest. Die van mij ging steeds staken bij bepaalde buiging. Het is waarschijnlijk ook door trauma gekomen (is een keer naar gevallen met springen) Hij is 2 keer ingespoten en hals zit weer mooi in de spieren en is heel soepel. Het inspuiten icm regelmatige fysio heeft goed geholpen. Hij krijgt elke dag ook een schepje gluco en een schepje msm en dan helpt ook echt heel erg.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 13:08

Blacky94 schreef:
Ik associeer de := smilie niet bepaald met iets grappigs. Eerder met nagelbijten en "dat klinkt niet goed".

Maar Sharon heeft meerdere onderzoeken. Niet alleen gericht op het missen van de halsband (dat is er idd 1 van), maar ook gericht op afwijkingen aan de halswervels zelf. Die bedoelen Ir111 en ik.

Wat je er mee moet/kan heeft ze daar ook o.a. in beschreven, als dat dus wel het probleem blijkt te zijn. Dat ik die seminar gevolgd heb is alweer zo'n 3 jaar terug. Ik weet dat de manier van voeren (niet specifiek het 'wat' maar het 'hoe' -> houding gerelateerd) dacht ik al het een en ander kon uitmaken maar het hoe en wat precies weet ik ook niet meer precies.

Daarnaast willen Ir111 en ik, als ik iig voor mezelf spreek, niet zeggen dat dit ook daadwerkelijk het probleem is. Punt is alleen wel dat daar een heftige afwijking zou kunnen zitten die vaak door klinieken (nog) over het hoofd gezien wordt.


Oh, hahaha..... ik zie er altijd een smilie in die in zijn vuistje zit te grinniken...... zo zie je maar ;-)

Okay, dan heb ik iets anders gelezen en duik ik even in hetgeen jij nu aanhaalt. Ben benieuwd....

janouk
Blogger

Berichten: 17868
Geregistreerd: 18-04-06

Re: ontsteking halswervel C6-C7.... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 13:59


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: ontsteking halswervel C6-C7.... ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 20:20

Dank voor je tip janouk! Ik had wat artikelen van haar gelezen.
Ik ga dit boek maar bestellen!

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 20:50

Is dat hetzelfde als een blokkade in het CTO? Dat had mijn vorige paard. We hebben haar (na allerlei checks door 2 DA"s en foto's laten maken etc) ... een aantal keer laten behandelen door osteopaat, een half jaar heel gericht oefeningen gedaan en toen zou het weer goed moeten zijn aan 'de buitenkant' was er niets meer te zien. Helaas kon ik het paard echt niet meer rijden, ze ging zo enorm in de staak elke keer. ALs ik niets vroeg ging het goed maar zodra ik ook maar iets opnam (echt nauwelijks zeg maar...) of net wat vlottere overgang vroeg van stap naar draf begon het gehuppel en het gespring weer.
Ik dacht dus dat het aan mij lag, want alle deskundigen zeiden dat ze niets meer mankeerde.
Dus verkocht aan iemand anders (met hele verhaal erbij uiteraard) kundige jonge amazone, dacht haar lukt het vast wel... maar helaas ook bij haar gaat het niet goed.
Dus helaas, ik heb hier een erg slechte ervaring mee...
Bij mijn vorige paard was het een gevolg van verkeerde trainingswijze van degene die haar voor mij hadden gereden / getraind |(

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 12:28

Ik geef dit topic nog even een schopje.

Ruin is inmiddels weer nagekeken door chiropractor/ dierenarts. Het gebied is mooi zacht en beweeglijk, in het bewegen is de huppel weg.
Wel is hij nog erg rechtsgebogen. In het werken aan de hand gaat dat steeds beter, aan de longe (dubbellonge) bouwt hij nog sneller wat spanning op... dus dat probeer ik te voorkomen.

Degene die mij helpt met trainen vind hem verbeterd, zelf heb ik dat gevoel ook. Het maakt je echter toch onzeker, je bent bang dat je ze pijn doet.
Maar goed, ik heb alle tijd en geduld en we zien wel hoe ver we komen. Toch hoop ik nog op wat reacties om ervaringen uit te kunnen wisselen.