Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 10:41

De bedoeling was te dekken op n later tijdstip.
De hengst is n zoon van Cavalo Z en Landino girl. De grootvader is Carthago Z.
Dus op dat vlak valt t mee!

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:46

Hoe oud is paardje?

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 10:52

O jeetje, ik schrik ook erg van de conditie van je merrie. En ze lijkt niet dun omdat ze een hoge schoft heeft maar ze is echt veel te dun en heeft zelfs al haar spieren opgegeten. Is ze verder wel gezond?

Edit: merrie is id niet gezond. Misschien kan je eens een andere dierenarts raadplegen want bij een dierenarts die 2 weken geleden zegt dat je merrie niet drachtig, heb ik mijn twijfels.


Citaat:
De laatste zondag van april heb ik nog gebeld met DA omdat ze rare uitstulpingen op haar buik had. Ik zei nog dat het leek dat ze zwanger was. DA kwam maandagmorgen direct. Dan heeft ze medicatie gekregen voor nieren en lever want ogen waren ook wat gelig.


Ik hoop dat ze voor de bevalling nog wat vlees op haar botten weet te kweken want anders gaat ze het heel zwaar krijgen.

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:03

Ik weeeet het! En ik hoop t ook en we werken eraan! Helaas kan k niet toveren. Ze is aan haar spieren moeten gaan dat weet ik ook maar dit was niet gepland he en haar buik maakt t zicht nog es erger. Ik wist niet dat ze zwanger was. Anders had ze al veel langer meer bijgekregen. Ze is normaal snel dik dus dan moeten we daar op letten. Nu andersom. Daarom ben ik blij dat t toch langer gaat duren dan ze ook al gezegd hebben. En ja wij zijn ook geschrokken dat t snel achteruit ging. Ik krijg hier t gevoel dat we haar verwaarloosd hebben wat absoluut niet zo is. Ze zijn alles voor mij en k ben er constant bij. Het is nog niet ideaal en t zal nog wel wat tijd nodig hebben maar t is stilaan aan t beteren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:06

Als iemand suggesties heeft wat k nog kan bijgeven wat geen kwaad kan, laat maar komen he.
Nu krijgt ze merriebrok van Cavalor.
Laatst bijgewerkt door Moush op 13-05-18 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:06

Dit kan niet in een paar weken zijn ontstaan, tenzij ze echt iets onder de leden heeft. Ik heb het idee dat je management niet past bij deze merrie. Dat de andere paarden er goed uitzien zegt niets. Ik heb drie paarden en onder dezelfde omstandigheden wordt de ene moddervet en de ander broodmager. Uiteraard laat ik dat niet gebeuren. Wat goed is voor de één is volstrekt onvoldoende voor de ander. Ik hoop dat je een goede volle wei hebt waar ze straks met het veulen kan staan, want daar heeft ze echt behoefte aan. Overleg met de dierenarts of het wel verstandig is om nu al heel veel bij te voeren, aangezien het veulen waarschijnlijk toch alles pakt en dat misschien extra risico's geeft voor de bevalling. Zodra het veulen er is zul je sowieso flink moeten bijvoeren, dus denk daar alvast over na. Zelf heb ik goede ervaringen met een combinatie van merriebrok, seniores priores, lucerne en olie. Voorlopig in elk geval niet meer denken aan fokken. Hier gaan, sorry dat ik het zeg, in de basis nog veel te veel dingen mis om daarmee bezig te gaan. Eerst maar eens zorgen dat je merrie hier doorheen komt.
Laatst bijgewerkt door goeroe op 13-05-18 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:06

Maar hoe oud is ze dan?

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:09

Dat zijn toch dezelfde fotos als in je vorige bericht? Alleen de buik foto's van een andere kant genomen waardoor ze er dus idd beter uitziet. De onderste is hetzelfde als die je eerder postte.
Ze ziet er dus nog niet beter uit als de vorige foto's...

Ik denk niet dat je het er zo snel weer op krijgt.. in ieder geval onbeperkt ruwvoer, merriebrok/pulp/seniores priores en dan maar hopen dat ze wat dikker is voordat het veulen komt..

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:13

Ja dat hebben we ook bedacht.
Ze heeft extra ontworming gehad, medicatie voor nieren en lever.
Daarom dat de DA hier laatste tijd zo veel geweest is. En hij heeft zwangerschap gemist omdat hij niet meer wist dat er n hengst bij geweest was en toen ik dat zei van de zwangerschap heeft hij het zich niet meer herinnert en gedacht dat ik t niet meende. Ik heb niet gevraagd om te kijken omdat k ervan uit ging dat hij r wel zou weten.
Het is niet gelopen zoals t zou moeten. En ik hoop dat t nog allemaal gaat meevallen.
Ze heeft 4 en half hectare goei wei op haar wachten. We gaan ook gras halen en geven haar dat onmiddellijk vers bij.
Moeilijk allemaal.

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:14

Het zijn echt andere fotos want k ben ze net gaan nemen

Ik heb 3 nieuwe genomen

Als t een dezelfde is, ik ben met gsm aan t werken dus mss de foto ernaast aangeklikt.
Ik doe t nog es


Afbeelding

Afbeelding

Ik heb zelfs de blauwe bak deze morgen verplaatst dus hele andere foto s hoor
Laatst bijgewerkt door Moush op 13-05-18 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:16

Hoe oud is ze nu? :o

Ik hoop dat het lukt om haar weer op gewicht te krijgen voor het veulen komt.

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:17

Oh en leeftijd is 17

Dank je om mee te hopen!

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:17

Hoe waren haar nier- en leverwaardes nu?

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:22

@goeroe

Welke olie gebruik jij?
Ja het is idd zoeken. Ze krijgen altijd aangepast per dier maar hier idd ligt iets onder. Ik hoop dat t eruit is met de medicatie die ze kreeg want het is echt snel zo gekomen. Anders had k t ook eerder kunnen merken en ervooor was ze best mollig. Zelfs als ze op wei staan ga k minstens 3 keer per dag langs.
Ik ga morgen lucerne enz halen. Welke neem jij?

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:22

Moush schreef:
Als iemand suggesties heeft wat k nog kan bijgeven wat geen kwaad kan, laat maar komen he.
Nu krijgt ze merriebrok van Cavalor.

Ik adviseer je nogmaals om eerst te overleggen met je dierenarts (mits die meer verstand heeft van voeren dan van fokken, anders beter een andere bellen), want ik denk dat je in dit stadium van de dracht ook weer niet moet overdrijven met voeren. Dit is niet in een paar dagen ontstaan en is ook niet in een paar dagen weer goed, dus nu niet impulsief gaan reageren, maar eerst een plan maken. Morgenochtend de/een dierenarts consulteren en ondertussen goed nadenken hoe je ervoor kunt zorgen dat je de bevalling meemaakt zodat je haar waar nodig kunt helpen. Heb je een foto van het uier?

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:23

Waardes waren nu ok!!! (Na medicatie)

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:23

Ik zou direct seniores priores bij gaan geven, mengen met wat lucerne of compact gras.

Daarnaast misschien extra merriebrok.
En uiteraard goed gras/hooi, onbeperkt ruwvoer.

Wendy_Komen

Berichten: 6312
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:24

Ik zou der zo spoedig mogelijk ook op de subli priores zetten. Wel opbouwen, maar mag ze uiteindelijk flinke hoeveelheid van! Wel geweekt met water voeren!

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:24

DA heeft gezegd opbouwen met bijvoeren. Was k al aan t doen van woensdag met merriebrok.

Ruwvoer is altijd onbeperkt.

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Re: Hoogdrachtige merrie precies bal ingeslikt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:25

Ik kan morgenvroeg dadelijk halen.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:26

Een paard haalt zijn energie uit eiwitten en vetten. Ik kan je Masters Seniorenslobberbrok met een flinke scheut lijnzaadolie (of seniores priores) aanbevelen. Wij gebruiken dat veel bij ziek en zeer waarbij ze moeten aankomen. Het is een ruwvoervervanger waar ze goed van aanzetten.
Ik zou dit alles alleen wel in overleg met je dierenarts doen want ik denk dat je paardje nog steeds niet gezond is. Paarden die zo schraal zijn moet je niet van alles gaan voeren. Wat Goeroe ook aangeeft, overleg met je dierenarts als die er verstand van heeft en raadpleeg anders een ander.

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:28

Ik zal eerst DA bellen om te vragen of t ok is. Hij heeft daar gisteren niets van gezegd.
Mss toch effe iemand anders (DA) opinion ook vragen ja.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:29

Kijk ook even goed naar de kwaliteit van je ruwvoer. Verder sluit ik me aan bij goeroe.

Ninette

Berichten: 750
Geregistreerd: 15-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:30

Heeft ze ooit eerder al veulentje gehad?

Moush
Berichten: 44
Geregistreerd: 11-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:32

Dank jullie !

Ze heeft vroeger n veulentje gehad maar toen was ze nog niet bij ons.
Laatst bijgewerkt door Moush op 13-05-18 11:37, in het totaal 2 keer bewerkt