Scintigrafie? Ik weet het niet meer.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veraaaaah

Scintigrafie? Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 17:59

Verhaal in het kort: 6 jarige merrie nu al 9 weken kreupel. DA erbij, echo en foto’s van de knie gemaakt. Knie ingespoten en peesblessure geconstateerd. 6 weken gestapt op het harde, DA terug en nog niet verbeterd -> doorgestuurd naar de kliniek.

Ook daar echo’s gemaakt (kwam niks uit) er werd gedacht dat het bij de aanhechting van de bilspier aan het bot zit. Mesotherapie gehad, metacam en weer 3 weken stappen.

Probleem: paard is nog steeds niet rad in draf...
Nu hadden ze in de kliniek geadviseerd als er geen verbetering is om een scintigrafie te doen. Volgende week staat de afspraak.

Wat is wijsheid? Ik weet het echt niet meer paard staat al bijna 10 weken stil (alleen stappen aan de hand) en verbetert niet. Uit echo’s en foto’s kwam niks naar voor.

kimmetje26

Re: Scintigrafie? Ik weet het niet meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:07

Pff lastig verhaal. En ik snap dat het je radeloos maakt.
Heb zelf heel traject achter de rug waar we de oorzaak eerst ook niet vonden en uiteindelijk is het gevonden. Nu in de revalidatie. Ze adviseerde bij mij eerst een MRI te laten maken, maar ben naar andere kliniek gegaan en daar zijn opnieuw foto’s gemaakt en dat kwam probleem uit naar voren.

Zijn er op kliniek ook foto’s gemaakt? Anders toch die scintigrafie laten maken.

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:10

Heb je vertrouwen in je artsen ? Anders zou ik eens kijken naar het smdc in heesch

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:17

Ik zit nu inderdaaad bij het smdc. Maar vraag me af waarom een scintigrafie wordt aangeraden ipv mri.

En in de kliniek zijn geen nieuwe foto’s gemaakt. Tot op heden zijn alleen foto’s van de knie gemaakt. Ze is ook uitverdoofd en de kreupelheid zit wel heel hoog.

Zouden nieuwe (extra) foto’s kunnen helpen?

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:19

Ik ben vooral bezorgd omdat ze niks kunnen vinden. Hoop dat het goedkomt, ben zo ongerust en best ten einde raad!

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:22

Ik denk dat het is, omdat de MRI niet van het gehele paard kan alleen de onderbenen. Bij scintigrafie zie je extra activiteit in het bot en daar kan je wel het hele paard mee screenen.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:32

Veraaaaah schreef:
Ik zit nu inderdaaad bij het smdc. Maar vraag me af waarom een scintigrafie wordt aangeraden ipv mri.

En in de kliniek zijn geen nieuwe foto’s gemaakt. Tot op heden zijn alleen foto’s van de knie gemaakt. Ze is ook uitverdoofd en de kreupelheid zit wel heel hoog.

Zouden nieuwe (extra) foto’s kunnen helpen?

Ik kan me voorstellen dat je twijfelt, maar waarom leg je die twijfel niet voor bij het smdc? Het is een hele uitgave en volgens mij zullen ze je graag uitgebreid uitleggen waarom ze willen kiezen voor de scintigrafie en ook wat eventuele andere opties zijn. Ik zou gewoon even bellen en je onzekerheid aangeven, zij kennen de case van jouw paard het beste.

Succes en sterkte met de blessure. :(:)

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 18:38

Ik wil met alle liefde een scintigrafie laten doen, maar stel dat daar niks uitkomt. Dan ben ik heel veel geld kwijt terwijl we nog niks zijn opgeschoten.

kimmetje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:52

Veraaaaah schreef:
Ik wil met alle liefde een scintigrafie laten doen, maar stel dat daar niks uitkomt. Dan ben ik heel veel geld kwijt terwijl we nog niks zijn opgeschoten.

Ja dat is ook een overweging. Vraag hoe groot de kans is dat ze het hierdoor wel zien.
Je kan ook vragen of het maken van nieuwe foto’s zin heeft?

Maar het belangrijkste is wat zegt je gevoel? Over de blessure en wat je moet doen?
Heb van het hele traject 1ding geleerd. Volg altijd je gevoel!
Die liegt niet

Succes en beterschap voor je paardje

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:56

Veraaaaah schreef:

Wij hebben ooit een scintigrafie laten doen van het hele paard en dan van de weke en de harde delen (bot). Dan zie je precies waar hotspots zitten. Bij onduidelijke kreupelheden oid heeft het ons dus heel erg geholpen, want er kwam 1 hele duidelijke hotspot uit waar later nog eens foto's van gemaakt om het exacte probleem vast te stellen. Dus met scintigrafie alleen ben er je er nog niet.

In Duitsland laten doen trouwens. Was bijna de helft goedkoper dan sommige klinieken in Nederland. :o

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 23:24

Veraaaaah schreef:

Als je het hebt over haar bilspieren; dat gedeelte kan niet in een MRI.
Alleen het onderbeen (bij shet, bij groot paard mogelijk alleen voetjes?), hals en hoofd.

Nieuwe foto's kunnen wel eens verschil maken. De hoek van waaruit de foto wordt gemaakt en de arts die de foto beoordeeld......

Succes heel vervelend. Weet er helaas alles van

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:01

Hoe gaat het nu? Is er iets gevonden met de scintigrafie?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 15:55

geduld geduld geduld moet je hebben, bij mijn paard in 2014 linker voorbeen checkligament blessure
in totaal heeft het 9 mnd geduurd voordat hij weer echt goed was
jaar erop 2015 andere voorbeen checkligament blessure gelukkits minder erg maar toch nog 5 mnd geduurd

vaak adviseren ze ook om je paard 1 jr op de wei te zetten....