hoe vaak wormenkuur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Juttertje88

hoe vaak wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 14:42

Hoi bokkers!
Hoe vaak moet je een paard nou eigenlijk een wormenkuur geven? Op verschillende sites las ik ongeveer 1x in de 8 weken. maar ik ken zat stallen waarbij ze 2x per jaar ontwormen.
Dus hoe vaak moet dat dan? of is dat afhankelijk van je paard? En hoe weet je dan of je 1x in de 8 weken moet ontwormen of 2x per jaar. Elke 8 weken mestonderzoek doen? Want mestonderzoek lijkt mij niet zoveel nut hebben, als het paard al wormen heeft dan heeft een wormenkuur toch geen zin meer?
Is hier iemand die mij uit kan leggen hoe dit zit?

upendo

Re: hoe vaak wormenkuur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 14:43

Een mestonderzoek heeft zeker wel zin. Een ontwormingskuur is bedoeld om wormen te doden. Als ze in de mest zitten weet je dat er een ontwormingskuur in moet, als ze niet gevonden worden is de kans veel kleiner dat ze wormen hebben.

Wormenkuren zijn niet voor het principe "voorkomen is beter dan genezen".

melissac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:14

Wij deden het 2 keer per jaar, in het voorjaar en najaar. Tussendoor deden we ook altijd nog een mestonderzoek.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 15:37

Hier twee keer per jaar een mestonderzoek. Als hij wormen heeft, krijgt hij een wormenkuur, als hij geen wormen heeft niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:34

Ik onderzoek de mest van ieder paard iedere maand (zelf), zo kan ik de ontwikkelingen volgen. Als ik teveel wormeieren tel, overleg ik met de veearts. Op haar advies ontworm ik dan dat betreffende paard.

Standaard worden ze ontwormd in december met Pramox. Voor de rest dus alleen indien nodig.

BrittBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 17:36

Wij doen 2x per jaar een grote wormenkuur. De eerste in het voorjaar als ze voor het eerst het land op gaan. De tweede doen we in het najaar als ze niet meer het land op gaan. Tussendoor doen we ook mestonderzoek.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 18:17

geen mestonderzoek hier, als ik iets onbetrouwbaar vind is het mestonderzoek.
Ik heb teveel paarden gezien die "schoon" zouden zijn maar waar je de wormen bijna in zag bewegen.

Ik ontworm 2x per jaar (zonder onderzoek dus), mest in de wei/stal word dagelijks weggehaald, wel wisselend paardenbestand.

MvdMullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:50

Maar in NL is het toch verplicht om mestonderzoek te doen? Bij een dierenarts krijg je niet zo maar meer een ontwormmiddel mee en in een dierensoeciaalzaak mag het niet meer verkocht worden.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:04

MvdMullen schreef:
Maar in NL is het toch verplicht om mestonderzoek te doen? Bij een dierenarts krijg je niet zo maar meer een ontwormmiddel mee en in een dierensoeciaalzaak mag het niet meer verkocht worden.

Ik haal het gewoon bij de dierenarts, geen mestonderzoek nodig, ik heb bij aanschaf pony wel laten onderzoeken welke worm ze had, omdat duidelijk was dat ze wormen had. En toen ontwormd met de wormkuur die ik van de da kreeg....
Maar vorige paard ging ik gewoon bij de da de zaak in en pakte het daar uit het schap.
Was een compleet onbekende da, die mij niet eens iets vroeg maar alleen het bedrag noemde dat ik moest afrekenen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:13

Mestonderzoek kan voor sommige soorten wormen betrouwbaar zijn als je een paar dagen achter elkaar ballen van verschillende hopen onderzoekt. Één keer één mestbal onderzoeken heeft inderdaad weinig nut.

Mijn paardjes staan niet met andere paarden, dus geen wisselingen in het bestand. Mijn merrie ontworm ik elke maand. Mijn ruin ontworm ik voor de vorm twee keer in het jaar. Zowel qua mestonderzoekresultaten als qua symptomen heb ik nooit enkele reden gehad om hem van een wormprobleem te verdenken. Blijkbaar is hij er niet gevoelig voor. Mijn merrie wel, die zat vol wormen toen ik 'r kreeg en de populatie is gelukkig steeds beter onder controle.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 22:17

Wij doen het preventief 2x per jaar, standaard.
1x in het voorjaar en 1x in het najaar, 2 verschillende kuren.
Mestonderzoek begin ik niet aan, geldklopperij waar je niets aan hebt.

MvdMullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:32

silvericathy schreef:
MvdMullen schreef:

Ik haal het gewoon bij de dierenarts, geen mestonderzoek nodig, ik heb bij aanschaf pony wel laten onderzoeken welke worm ze had, omdat duidelijk was dat ze wormen had. En toen ontwormd met de wormkuur die ik van de da kreeg....
Maar vorige paard ging ik gewoon bij de da de zaak in en pakte het daar uit het schap.
Was een compleet onbekende da, die mij niet eens iets vroeg maar alleen het bedrag noemde dat ik moest afrekenen.

Mag ik vragen waar je bent gegaan (ik zie dat je ook in Maastricht woont en ben wel benieuwd aangezien dit in onze praktijk niet mag)? :)

Edit: ik denk dat het alleen nut heeft als je van 3 dagen wat mest in het monster verzamelt. Van 1 mesthoop is het inderdaad onbetrouwbaar.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:34

Frummels schreef:
Hier twee keer per jaar een mestonderzoek. Als hij wormen heeft, krijgt hij een wormenkuur, als hij geen wormen heeft niet.

Precies dit. Niet meer preventief een kuur erin en vooral niet elke 8 weken :oo Ik doe het bij het Woud, zij geven ook advies.

Overigens kun je wormenkuren gewoon online in de UK bestellen. Ik kan ze ook nog gewoon bij de DA kopen zonder onderzoek.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 15:40

Preventief 2 keer per jaar. In het voor en najaar, 2 verschillende kuren.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:35

1x per jaar en de rest vh jaar mestonderzoek (maart - okt)

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 23:59

Ik heb altijd gehoord 2 keer per jaar idd

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:16

In oktober hebben wij onze nieuwe 3 jarige ontwormt gelijk met de stalgenoten. Ik zag toen rode bloedwormen dus meteen DA gebeld. Advies na 8 weken opnieuw ontwormen met Pramox en in het voorjaar mest onderzoek.
Gedaan en het mestonderzoek was “schoon” geen kuur nodig ...
Een maand later moest het paard naar de kliniek ivm koliek en bij opvoelen kwamen er steeds meer rode bloedwormen te voorschijn. In het bloed werd ook niets gezien.
Ik ga voortaan geen mestonderzoek a €11,- meer doen , want dat blijkt dus niets te zeggen , maar ontworm 2 x per jaar , waarvan 1x de zware voor bloedwormen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-18 00:17

Hier 2/3 keer per jaar preventief. Mestonderzoek doe ik nooit.

Snowie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:16

proudmama schreef:
In oktober hebben wij onze nieuwe 3 jarige ontwormt gelijk met de stalgenoten. Ik zag toen rode bloedwormen dus meteen DA gebeld. Advies na 8 weken opnieuw ontwormen met Pramox en in het voorjaar mest onderzoek.
Gedaan en het mestonderzoek was “schoon” geen kuur nodig ...
Een maand later moest het paard naar de kliniek ivm koliek en bij opvoelen kwamen er steeds meer rode bloedwormen te voorschijn. In het bloed werd ook niets gezien.
Ik ga voortaan geen mestonderzoek a €11,- meer doen , want dat blijkt dus niets te zeggen , maar ontworm 2 x per jaar , waarvan 1x de zware voor bloedwormen.

jeetje wat heftig, gaat het al wat beter en is hij wat hersteld?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 22:48

Het vervelende van het slechte ontwormingsbeleid is alleen dat de wormen resistent gaan worden. Ik begrijp wel waarom veeartsen niet meer klakkeloos wormenspuiten uitdelen.

Dit jaar gevraagd voor wormenspuiten maar moest eerst mest inleveren na het verhaal van 3 paarden in 1 paddock en weghalen van mest. De besmettingskans is dus klein. Geen wormen in de mest van 3 paarden dus geen ontworming nodig. Na het weideseizoen krijgen ze wel preventief met pramox.