Ervaringen met bot cyste in knie achterbeen gezoch.t

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

Ervaringen met bot cyste in knie achterbeen gezoch.t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:43

Vorige week begon mijn pony na een cross les steeds met 1 been op rust te staan.
Ik had al langer wat vage klachten waar tot nu toe de DA niks mee kon.
Nu weer naar de kliniek geweest lichtje spat achter.
Ik moest terug komen als hij weer echt slecht ging lopen.

nu het grote probleem de volgende dag liep hij extreem kort in stap met zijn achterbeen.
gelijk weer afspraak gemaakt.
Vandaag geweest.
In de knie blijkt wat artrose te zitten. weinig gewrichts vloeistof en het grote probleem een botcyste.
Een forse.
Hij is nu gespoten met een middel wat lijkt op tildren en we moeten het de komende 4 weken afwachten.
Dan krijgt hij nog een injectie in het gewricht om het te smeren.

er bestaat een operatie die ze in wolvega doen. ze zetten een schroef door de cyste heen. Die zou stabiliteit te moeten geven. Wolvega claimt succes te hebben hier mee.
Iemand ervaring met deze operatie op überhaupt met een bot cyste in de knie in het achterbeen.
Het gaat om een connemara van 8.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:53

Yep hier een shet van 6 met een grote cyste in knie in achterbeen. Ook met kraakbeendefect.

Ik loop bij de Raaphorst met mijn pony. Inspuiten was bij deze cyste geen optie en inderdaad, je kunt er een schroef doorheen laten zetten. Het idee is dat het bot gaat reageren op het lichaamsvreemde voorwerp met aanmaak van bot zodat het dicht kan groeien.

Maar..... slechts tussen de 40-60% slagingskans en het is niet goedkoop.

Mij is aangeraden pas te gaan opereren als hij er echt regelmatig last van gaat krijgen.

Ze hoeven er namelijk niet altijd last van te hebben. Kan zelfs heel erg verschillen van dag tot dag.

Weet je toevallig of er een open verbinding is?

Edit; ik zal mijn pony niet laten opereren omdat hij nog veel meer mankeert en met soort van actief pensioen is sinds verleden week..

koetjeboe

Re: Ervaringen met bot cyste in knie achterbeen gezoch.t

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:57

het gaat hier om een jonge pony die ik nog geen jaar heb. Volgens mij is er geen verbinding met het gewicht. heb de da er niet over gehoord.
je zag op de foto een donkere vlek

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 22:59

hij denkt dat ik wel weer aan het rijden kom. Ik ben vooral recreatie ruiter en ben heel blij als im gewoon wat rond kan hobbelen een km of 15 met af en toe een groter rondje van 25 km.
ik had wel de smaak te pakken van het crossen maar als dat niet meer kan is dat maar zo.
da zegt dat als de injectie aan slaat ik per dag zal moeten gaan kijken hoe het gaat en of ik kan rijden. Er zouden goede en slechte dagen tussen zitten

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:00

Ja hier ook jonge pony. 6 jaar

koetjeboe schreef:
ik per dag zal moeten gaan kijken hoe het gaat en of ik kan rijden. Er zouden goede en slechte dagen tussen zitten

Klopt. Zie mijn tekst ook.
Ene dag kunnen ze grand prix proef lopen, andere dag stokkreupel zijn en andersom

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 23:04

Ow overheen gelezen. Ook een jonkie dus.
Maar begreep dat idd van de da

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:09

Toevallig staat een van mijn paarden op dit moment in de kliniek omdat ze na goed resultaat de schroef er weer uit gaan halen.
Ik zal alvast wat foto’s plaatsen en morgen uitgebreid reageren
In de eerste foto zie je de cyste onder de schroef. Deze hebben ze aangeboord en een schroef geplaatst.

De 2 de foto is van 1 maand na de operatie en kun je zien dat de cyste al aan het vullen is.

Inmiddels zijn we zon 2 maanden verder en is de cyste helemaal gevuld en ze loopt weer super!

Eigenlijk zou de schroef zeker tot de winter blijven zitten maar omdat hij nu zijn werk al gedaan heeft gaat hij er morgen dus al uit.
Afbeelding

Afbeelding

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:14

Kennis van mij heeft een paard met een cyste op dezelfde plek. Is geopereerd (schroef erin ook), maar helaas nog geen resultaat na een half jaar. Ze gaat nu een jaar het land op. Het zou kunnen verbeteren, maar die kans is gering aangezien er nu nog helemaal niets teruggegroeid is. Ben je verzekerd? Bij kennis viel het onder de vergoeding.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 23:16

ajesca123 schreef:
Toevallig staat een van mijn paarden op dit moment in de kliniek omdat ze na goed resultaat de schroef er weer uit gaan halen.
Ik zal alvast wat foto’s plaatsen en morgen uitgebreid reageren
In de eerste foto zie je de cyste onder de schroef. Deze hebben ze aangeboord en een schroef geplaatst.

De 2 de foto is van 1 maand na de operatie en kun je zien dat de cyste al aan het vullen is.

Inmiddels zijn we zon 2 maanden verder en is de cyste helemaal gevuld en ze loopt weer super!

Eigenlijk zou de schroef zeker tot de winter blijven zitten maar omdat hij nu zijn werk al gedaan heeft gaat hij er morgen dus al uit.
[ [url=m/DJAC7W.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/z9Pjgt.jpg]Afbeelding[/url] ]

dit is niet het achterbeen of wel.
waar is dit ergens gedaan. Mij werd verteld dat alleen wolvega het doet

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 23:17

Gimme_Spurs schreef:
Kennis van mij heeft een paard met een cyste op dezelfde plek. Is geopereerd (schroef erin ook), maar helaas nog geen resultaat na een half jaar. Ze gaat nu een jaar het land op. Het zou kunnen verbeteren, maar die kans is gering aangezien er nu nog helemaal niets teruggegroeid is. Ben je verzekerd? Bij kennis viel het onder de vergoeding.

Nee helaas niet in de verz.
Toen ik hem kocht had ik een flink spaarpotje bij elkaar. En dacht hij is rontgen gekeurd. Ik ga vanuit niet zo maar problemen te krijgen maat vermoed dat mijn spaarpotje eerder leeg zal zijn als ik van te voren had gedacht

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:19

Nee is het voorbeen maar wel dezelfde operatie.
Is gedaan in bodegraven.
Is inderdaad wel een kostbaar operatietraject.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:20

koetjeboe schreef:
Gimme_Spurs schreef:

Nee helaas niet in de verz.
Toen ik hem kocht had ik een flink spaarpotje bij elkaar. En dacht hij is rontgen gekeurd. Ik ga vanuit niet zo maar problemen te krijgen maat vermoed dat mijn spaarpotje eerder leeg zal zijn als ik van te voren had gedacht

Ja poeh, dat is gewoon echt pech he... ik had mijn paardje net een jaar en die kreeg verstoppingskoliek. Ik was wel verzekerd, maar zoiets kost altijd geld (en veel schrik). Ik wil je sterkte wensen. Mocht je nog extra vragen hebben, mag je me pb-en. Ik kan eens kijken of die kennis dan bereid is je eea uit te leggen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 23:22

Ik ga morgen ff wolvega bellen. Mijn eigen da was er niet zo over te spreken maar ik wil er wel eerst meer van weten

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 23:23

koetjeboe schreef:
Ik ga morgen ff wolvega bellen. Mijn eigen da was er niet zo over te spreken maar ik wil er wel eerst meer van weten

Kennisje is ook bij Wolvega geweest inderdaad

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:55

Mooi Ajesca! Fijn dat dat geholpen heeft! En zo snel al. Is wel kleine cyste gelukkig.

In Wolvega zit Don vd Winkel en die is echt wel top als arts. Maar het wordt ook op andere plekken gedaan hoor.

Koetjeboe; welke kliniek loop je nu?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 09:01

Nu bij een kleine plaatselijke kliniek

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:36

Heeft hij ook kraakbeendefect?
Dat er onder de cyste geen kraakbeen meer zit?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 09:41

IngridM schreef:
Heeft hij ook kraakbeendefect?
Dat er onder de cyste geen kraakbeen meer zit?

Weet ik niet. Hij had wat artrose en normaal zie je op de echo een grote zwarte vlek dat is een zak met gewrichts vloeistof. Bij rex was dat bijna niet zo goed als niks.
Over kraakbeen heb ik hem niet gehoord

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:53

Je kunt altijd de foto's opsturen naar Wolvega en vragen of zij er naar willen kijken en wat de mogelijkheden zijn.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 09:54

Dancer schreef:
Je kunt altijd de foto's opsturen naar Wolvega en vragen of zij er naar willen kijken en wat de mogelijkheden zijn.

ja ga ik ook doen. en ook naar lienden en utrecht

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 09:57

Paard van mijn vriendin heeft een maand geleden zo’n schroef in zijn knie gekregen. Dus nog te vroeg om er iets nuttigs over te zeggen.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 10:01

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 11:59

mijn kliniek belde net ze hebben mijn aankoop fotos bekeken en hij denkt in de andere knie ook een cyste te zien zitten. maandag word die knie ook op de fotos gezet

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 12:19

Jeetje, hebben ze dat toen niet geconstateerd of is het zo moeilijk te zien op de verkoopfoto's. Wat een nare situatie zeg.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-18 12:21

Geen idee maandag aan mijn eigen da eens vragen of ze het had moeten zien. als je niet wist als er een cyste zat. kan mij voorstellen dat mijn da er op een andere manier naar kijkt nu