Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:30

Hallo,

Binnen nu en een half jaar wil ik mijn eerste eigen paard gaan kopen. Daarvoor ben ik alvast het een en ander aan het uitzoeken, waaronder een eventuele verzekering.

Ik weet dat er oude topics over verzekeringen zijn. De meest recente topics heb ik doorgelezen. Echter is de nieuwste van 2014 vrij kort en ik kan me zo voorstellen dat er ondertussen vanalles is veranderd.

Allereerst ben ik erg benieuwd of jullie je paarden wel of niet verzekerd hebben.

Zo ja..
Waarom heb je je paard verzekerd?
Waar heb je je je paard verzekerd?
Wat wordt er wel gedekt en wat niet?
Hoe zit het met uitkeren? (worden voorrijkosten vergoed? hoeveel procent wordt uitgekeerd? Wat is je eigen risico? )
Hoe zit het met uitkeren bij afkeuren/overlijden?

Zo nee..
Waarom heb je ervoor gekozen je paard niet te verzekeren?
Zet je geld appart voor medische kosten? Zo ja, hoeveel?
Hoeveel medische kosten heb je gemiddeld per jaar?
Bleek het voordeliger dan verzekeren?

Verder las ik ergens dat er ook onderlinge/kleinschalige verzekeringen zijn. Iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

pol1
Berichten: 3832
Geregistreerd: 05-05-09

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:44

Ik verzeker inprincipe nooit! Vind alle verzekeringsmaatschappijen boeven! Geld opzij zetten is een must of weten dat je een pittige rekening kan betalen! Vroeger wel verzekerd uiteindelijk altijd gezeur mee gekregen..
Ik doe t niet meer! Of er moet een hele hoop verbeterd zijn in de tussentijd!

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:48

Waarom heb je ervoor gekozen je paard niet te verzekeren?
Een verzekering kost vaak veel geld, vaak zoveel dat je van dat geld wat je nu niet uitgeeft aan een verzekering, een medisch probleem kunt oplossen.
Zet je geld appart voor medische kosten? Zo ja, hoeveel?
Degene die over mijn paarden gaat, heeft een spaarrekening met voldoende geld voor grote(re) kosten.
Hoeveel medische kosten heb je gemiddeld per jaar?
Een gemiddelde kan ik niet echt nemen omdat er soms een paar jaar niks abnormaals gebeurt. Als ik nadenk over de dingetjes die er wel zijn gebeurt toen er wat was, dan ga ik even voor ongeveer €400 per jaar.
Bleek het voordeliger dan verzekeren?
Tot nu toe wel, ja.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 21:50

Ik heb geen verzekering voor mijn huidige paard en ook niet gehad bij mijn vorige paard.

Bij aanschaf van mijn eerste paard heb ik er direct voor gezorgd dat ik een buffer had van 3000,- euro. Die buffer heb ik opgebouwd naar 6000,- euro doordat ik helemaal geen medische kosten bij dat paard heb gehad. Wel hoefsmid, entingen, wormenspuiten en tandarts natuurlijk. De buffer was alleen voor onvoorziene kosten.

De helft van de buffer heb ik gebruikt voor de aanschaf van mijn huidige paard, tesamen met de verkoopwaarde van mijn vorige paard. Ik heb dus nog steeds een flinke buffer die ik weer langzaam opbouw zolang er geen medische kosten zijn. Tot nu toe heb ik nog geen kosten gehad dus dat gaat prima zo.

In mijn geval is het dus voordeliger dan verzekeren.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 21:56

@ poll
Zo stond ik er ipc ook in. Maar de laatste tijd (nu een eigen paard steeds dichterbij komt) begin ik een beetje te twijfelen.

Mijn verzorgpaard is echt een pechvogel. Zo'n beetje alles wat een paard kan hebben, heeft ze gehad. Wat nou als ik ook zo'n pechvogel tref en niet verzekerd ben..

Anderzijds krijgt de eigenaresse van mijn verzorgpaard veel niet uitgekeerd, moet de voorrijkosten zelf betalen en heeft -geloof ik- een eigen risico van 20% per declaratie. Dusja, hoe veel zin heeft het dan...

Daarom ben ik ook erg benieuwd naar onderlinge verzekeringen. Maarja dan denk ik weer, mijn ouders kunnen altijd helpen wanneer er echt nood aan de man is. Dan kan ik net zo goed zelf meer geld opzij zetten ipv verzekeren.

Ingewikkeld dit %)

@yza
Goed om te horen! Bedankt voor je berichtje.

@change
Ook jij bedankt voor je bericht! Dat je het ene jaar een uitschieter hebt en andere jaren wat minder, had ik ook wel een beetje verwacht. Wat moet ik me voorstellen bij een uitschieter? 1, 2, 3 duizend euro?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:08

De keren dat er wat is (en dat zijn dan altijd meerdere pech gevallen achter elkaar) blijven zover ik me herinner altijd onder de 1000.
Mijn moeder kan zelf o.a. antibiotica spuiten (heeft de DA haar geleerd) en dat scheelt dan altijd best veel geld omdat voorrij kosten gewoon duur zijn, vooral omdat bij bijvoorbeeld antibiotica prikjes vaker moet worden gespoten dan 1 keer.
Laatst bijgewerkt door Change3x op 17-10-17 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Drico

Berichten: 4492
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:08

Ook ik heb mijn paard niet verzekerd. Ik hoor veel bij verzekeringen dat wanneer je paard iets heeft dat het niet eens vergoed wordt, dus waarom verzekeren? Ik heb genoeg buffer achter de hand mocht er iets aan de hand zijn waarvoor een groter bedrag nodig is. Tot nu toe heeft mijn paard (18 jaar waarvan ik hem al 12 jaar heb) nog helemaal niks qua grote medische kosten gehad. Hij is 1 keer kreupel geweest en moest toen antibiotica krijgen (misschien dat dat 100/150 euro heeft gekost) maar zijn jaarlijkse enting van 20 euro is de meest voorkomende medische kostenpost van mijn paard :P

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 22:19

@Change, bedankt! Handig zeg dat je moeder dat kan. Die ga ij zeker onthouden.

@Drico, wat een geluk zeg! Goed om te horen in ieder geval :)

Ik lees weinig verzekerden en veel mensen met een eigen potje. Hoeveel zetten jullie ongeveer per maand opzij?

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:30

Ik zet 100,- per maand opzij behalve in december (dure maand) en een andere maand naar keuze als het even niet zo lekker uit komt. Zo spaar ik 1000,- per jaar.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:52

Ik had mijn zelfgefokte paard verzekerd ziektekosten en overlijden. Binnen 2 jaar had ik ongeveer 2000 euro aan ziektekosten en helaas is paard op 6 jarige leeftijd afgekeurd. Met het verzekeringsgeld nieuw paard kunnen kopen, waarbij ik nu in twee jaar ook al weer op ongeveer 3000 aan dierenartskosten zit.

Hele dikke pech maar ik ben blij dat ik verzekerd ben.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 22:56

Ik heb mijn paard niet verzekerd, maar had dat achteraf beter wel gedaan. Ik heb namelijk een enorme pechvogel, heeft mij in 4 jaar tijd zo'n 8000 euro aan dierenartskosten gekost. Een hoop verschillende problemen kort achter elkaar.

Mijn volgend paard wordt dus wel verzekerd.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:10

Wat vervelend zeg Dancer en Seltje! Jullie maken het mij weer moeilijker haha.

Waar ben jij verzekerd Dancer? En wat wordt wel/niet gedekt?
Hoe zit het met uitkeren? (worden voorrijkosten vergoed? hoeveel procent wordt uitgekeerd? Wat is je eigen risico? )
Hoe zit het met uitkeren bij afkeuren/overlijden?

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:23

Ik had zelf bedacht dat ik mijn paard het eerste jaar van aanschaf zou verzekeren. Dan kon ik beetje zien wat voor vlees ik in de kuip had. Niet een hele logische reden. Mijn vorige paard heb ik 10 jaar gehad. Die was niet verzekerd, maar had ook nooit iets. Ik dacht, dat geluk krijg ik misschien geen tweede keer. Ik had mijn nieuwe paard volledig laten keuren. Dus niet speciaal voor een verzekering. Achteraf ben ik blij dat ik haar verzekerd heb. We hebben aardig wat pech gehad.
Kleinschalige verzekeringsmaatschappijen, vallen volgens mij altijd onder een groter bedrijf.
Mijn paard is verzekerd bij Bierum. Ik ben daar totaal niet over te spreken. Van mij krijgen ze ook geen positieve reclame.
Mijn paard is verzekerd incl. ziektenkosten. Pas toen ik mijn paard had verzekerd kwam ik er pas achter dat je zelf nog best wat zelf moet betalen. Eigen risico en voorrijkosten. Voorrijkosten worden ook berekend als je zelf naar de kliniek rijdt. Vroeger, en dan praat ik over dik 15 jaar terug vond ik maatschappij ook nog redelijk behulpzaam en mee denkend. Nu doen ze alles voor eigen gewin. Denk maar niet dat ze jou ergens eerlijk bij gaan helpen. Dat is mijn ervaring bij Bierum teminsten.
Beetje een negatief verhaal. Hoop dat je er wat aan hebt

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:25

Ik heb wel verzekerd. Vorige paard veel kosten gehad uiteindelijk ook afgekeurd en ingeslapen van dat geld heb ik een nieuw paard kunnen komen.

Ik ben verzekerd bij van Bierum en ik ben wel positief en helaas nu bij mijn huidige paard een peesblessure dus wederom veel kosten.

Mijn eigen risico is het consult waar €30 voor gerekend wordt en van het bedrag min die €30 krijg ik 80% vergoed. Voorrijkosten volgensmij ook maar spoedtarief/weekendtarief niet. Verder worden niet altijd alle behandelingen vergoed maar dit staat in je polis. Ik heb het dan over aanvullende behandelingen zoals lasertherapie of een MRI/CT scan. DIngen als foto´s/echo/ onderzoeken etc etc wordt natuurlijk gewoon vergoed.

Bij uitkeren heb ik zo uit mijn hoofd 90% van de verzekerde waarde gekregen.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 23:36

Xritt, daar heb ik zeker wat aan! Ik vindt het zelf best wel een logische reden. Zat er zelf ook aan te denken. Anderzijds, je paard uit de verzekering halen is ook de goden verzoeken denk ik dan..

Wel erg vervelend dat je verzekering zo klant onvriendelijk is. Waren de polisvoorwaarden achteraf niet duidelijk? Of hebben ze deze veranderd waardoor de dekking minder goed was?

Yvank, ook jij bedankt. Dus naast het consult en die 20% geen eigen risico? En hoe is het gegaan toen jouw vorige paard afgekeurd werd? Moest je die terug kopen?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:50

Nee dat heb ik nooit gehad :) ja dingen die niet in je polis staan zoals wormkuren etc maar dat lijkt me logisch!

Nee mijn paard is afgekeurd voor alles. Na het afkeuren is dit rapport naar de verzekering gegaan die het snel beoordeeld hadden en meegingen in het afkeuren. Daarna is ze direct ingeslapen dus ik heb haar niet terug gekocht want als grasmaaier was ze ook niet meer geschikt teveel pijn. Uit mijn hoofd krijg je iets van 60/70% van de waarde als je besluit ze terug te kopen en niet in te slapen/slacht.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 23:51

Ik ben verzekerd bij Equipe en zeer tevreden. Heb een eigen risico van 25% bij elke gebeurtenis. Ga altijd naar de kliniek, dus hoe het met voorrij kosten zit weet ik niet

Equipe heeft een hele duidelijke site waar je alles terug kunt vinden

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:10

Ik heb mijn paard niet verzekerd. Dit komt omdat ik me destijds ook in heb gelezen in dit onderwerp en ik meermaals (op verschillende websites) las dat als de verzekering vind dat jij als eigenaar niet alles hebt gedaan om verbetering van de aandoening te verkrijgen, jij bijvoorbeeld de euthanasie en behandeling niet vergoed krijgt. Zelfs als het paard op advies van de DA is ingeslapen of er aantoonbaar veel pijn is en weinig kans op herstel. Zij bepalen dus feitelijk vanachter hun beeldscherm of jij alles voor je paard hebt gedaan of niet. Zo niet, kun je fluiten naar je geld.

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 00:15

Bedankt Yvank.

Dancer, ik heb het gelijk even opgezocht. Inderdaad een hele fijne site! Wel is één ding mij niet helemaal duidelijk. Op de website staat her volgende:
Citaat:
Eigen risico
Per gebeurtenis geldt er een eigen risico van 25% van het bedrag dat onder de verzekeringsdekking valt. Het minimale eigen risico per gebeurtenis bedraagt € 50,00.
De maximale schadevergoeding per verzekeringsjaar bedraagt 100% van de verzekerde waarde van het paard en maximaal € 4.500,00.


Betekend dit dat je alles tot 50 euro zelf betaald, voor alles tussen de 50 en 200 euro 50 euro eigen risico betaald en alles daarboven 25% van het bedrag betaald?

@Royce behoorlijk frustrerend lijkt me! Mag ik vragen hoeveel medische kosten je gemiddeld per jaar hebt? Meer dan 500?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 00:37


Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 06:53

Remark schreef:
Bedankt Yvank.

Dancer, ik heb het gelijk even opgezocht. Inderdaad een hele fijne site! Wel is één ding mij niet helemaal duidelijk. Op de website staat her volgende:
Citaat:
Eigen risico
Per gebeurtenis geldt er een eigen risico van 25% van het bedrag dat onder de verzekeringsdekking valt. Het minimale eigen risico per gebeurtenis bedraagt € 50,00.
De maximale schadevergoeding per verzekeringsjaar bedraagt 100% van de verzekerde waarde van het paard en maximaal € 4.500,00.


Betekend dit dat je alles tot 50 euro zelf betaald, voor alles tussen de 50 en 200 euro 50 euro eigen risico betaald en alles daarboven 25% van het bedrag betaald?

@Royce behoorlijk frustrerend lijkt me! Mag ik vragen hoeveel medische kosten je gemiddeld per jaar hebt? Meer dan 500?


Ja, per gebeurtenis 25% eigen risico met een minimum van 50 euro. Maar ik heb nog nooit een dierenarts rekening gezien onder de 50 euro :(

Remark

Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 11:57

@celiien, ohh dan heb ik toch niet goed gezocht... stom! Maar bedankt voor de link en info:)

@dancer, oke bedankt!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:25

Remark schreef:
Bedankt Yvank.
Zeer
Dancer, ik heb het gelijk even opgezocht. Inderdaad een hele fijne site! Wel is één ding mij niet helemaal duidelijk. Op de website staat her volgende:
Citaat:
Eigen risico
Per gebeurtenis geldt er een eigen risico van 25% van het bedrag dat onder de verzekeringsdekking valt. Het minimale eigen risico per gebeurtenis bedraagt € 50,00.
De maximale schadevergoeding per verzekeringsjaar bedraagt 100% van de verzekerde waarde van het paard en maximaal € 4.500,00.


Betekend dit dat je alles tot 50 euro zelf betaald, voor alles tussen de 50 en 200 euro 50 euro eigen risico betaald en alles daarboven 25% van het bedrag betaald?

@Royce behoorlijk frustrerend lijkt me! Mag ik vragen hoeveel medische kosten je gemiddeld per jaar hebt? Meer dan 500?


26 euro jaarlijkse Enting
26 euro Wormenkuur (afhankelijk hoevaak nodig)
25 hoefsmid iedere drie maanden (ongeveer)
Laat nu voor het eerst een osteo komen a €85.
Dat was het.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:31

Dat zijn toch geen medische kosten maar standaard dingen die jaarlijks terug keren?

Onder medische kosten versta ik onvoorziene dingen eerlijk gezegd.

Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Paardenverzekering, wel of niet? En waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 12:55

Ik heb best wat "grotere" behandelingen voor mijn paard gehad. Soms informeerde ik de verkezrring alvast. Of dat ik toch telefonisch even checkte of het wel vergoed wordt. Inde voorwaarden staat ook niet alles. Als leek, kan ik me ook vergissen of twijfelen. Het is twee x voor gekomen dat ik een ja als antwoord kreeg voor een behandeling. En dat het later werd terug gedraaid.
Ik vind Bierum niet eerlijk en professioneel.