Pony heeft overal jeuk

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

herous

Pony heeft overal jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 14:59

Hallo,

wij hebben sinds half februari een iets oudere (16j) shetlandmerrie gekocht. Volgens vorige eigenaars heeft ze geen gebreken, kan op gras staan enzovoort (geen verleden met hoefbevangen ofzo). Ze heeft een mooie bos lange manen en ook een hele volle staart dus ik ging er dan ook vanuit dat ze dan geen eczeem pony is.

Nu merkte ik enkele weken na onze aankoop, dat ze enkele kale plekken in haar nek en aan haar kaak had en dat ze hier en daar ook korstjes had. Ik heb de DA hiervoor laten komen en volgens hem had ze gewoon last van haar erg dikke vacht. Ze was namelijk al flink aan het verharen.
Hij heeft haar ingespoten tegen huidinfectie om de korstjes mooi te laten genezen.
Hij raadde mij ook aan haar te scheren maar omdat ik geen scheerapparaat had en ook niet iemand ken die zou kunnen scheren ben ik gewoon dagelijks flink gaan borstelen.

De medicatie heeft goed geholpen. Enkele weken later zijn de korstjes weggegaan en groeide er opnieuw haar op de kale plekken.

Echter merkte ik wel dat de jeuk bleef en zelfs iets verergerde. Dus heb ik toch maar een scheerapparaat gekocht en gisteren heb ik haar dan helemaal geschoren (enkel de benen niet).

Ze heeft in haar nek al flink geschuurd merkte ik en ik vraag me nu toch af of ze geen zomereczeem kan hebben? Ze lijkt trouwens overal jeuk te hebben. Niet enkel aan manen en staart.

Indien de jeuk komt van het verharen, hoe snel zou ik dan verbetering moeten zien?
Ik heb vandaag een eczeemdeken besteld maar ik las dat de kans groot is dat ze dit helemaal gaat kapot schuren omdat de jeuk er al is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft er iemand tips om de jeuk te verminderen?

Haar voerschema:
Ze gaat van 7u30 tot 20u30 op de weide
van 20u30 tot 7u30 met hooi op een paddock met schuilstal.
Ze heeft toegang tot de schuilstal 24/24.
Elke 3 dagen een half potje vitalbix dc.

Bedankt om alles te lezen, en ik hoop wat tips en adviezen van jullie te krijgen.

Foto hieronder is van 27 april. Ik heb nog geen foto gemaakt van hoe ze nu is (geschoren).

Afbeelding

FiestaV

Re: Pony heeft overal jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:17

Is het geen regen schurft? De dierenarts ua net weg bij mijn paard en constanteerde regenschurft bij mijn merrie...dezelfde symptomen als bij jouw shet. Het begon met jeuk en kale plekken en toen korstjes...ik moet smeren met iets (ben de naam kwijt) en wassen met betadine. Wassen met betadine kan denk altijd wel, twee a drie keer in de week. Misschien dat dat helpt??

FiestaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:19

Ojaa en heel goed dat je vitamine brokjes geeft. Vooral blijven doen! Moet ik ook doen voor een verbeterde weerstand. Dan worden ze ook minder vatbaar

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:27

Heeft ze geen luizen?
Dikke vacht, volle bos manen en dan overal jeuk met kale plekken overal, dat lijkt ook wel op luizen.
Schijnt nu ook het seizoen voor te zijn!

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:28

Ik denk luizen, er zijn echt heel veel paarden met luizen op het moment..

herous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 16:14

Ik las dat je luizen met het blote oog kunt zien?? Ik zie echter helemaal geen beestjes lopen.

Regenschurft denk ik ook niet. Korstjes zijn genezen en ze heeft overal terug haar.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:33

Als ze voorheen in een redelijk schrale weide stond, en nu op een wat rijkere weide, kan dat de oorzaak zijn van de jeuk en het schuren. Dus misschien even de situatie van hoe ze stond en hoe ze nu staat vergelijken.

( Maar goed: inderdaad eerst luis even uitsluiten. Ik weet niet zeker of je luis altijd zo met het blote oog ziet als de vacht heel erg dik/dicht is)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 16:46

Te veel suikers? Daar krijgt die van mij ook jeuk van. En het kan dat in het ruwvoer te veel suikers zitten. Eventueel graasmasker op het land, mogelijk dat dat enorm verschil maakt?

Schimmel, luis en andere aandoeningen kunnen ook. Of allergi van iets.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:25

Die van mij kregen het van bomen die rondom de wei stonden. Keertje wassen, andere wei en weg was het

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:29

Klinkt als luis, ook net hier aan de hand. Ik zag niets lopen maar volgens de dierenarts een heel typisch patroon, ze schuren bij luis graag de zijkant van de hals. Hier jeukten ze niet eens heel extreem, maar nu na het wassen helemaal niet meer.