Verkalking in pees?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Verkalking in pees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 12:41

Casus: paard stond een maand geleden ineens met een dikke pees, hele pees was opgezet rechtsvoor. Paard is apart gezet, rust en de pees is gekoeld iedere dag..de zwelling nam af en 8 dagen later is er een peesscan gemaakt..de zwelling was toen weg.

Op de scan was niets te zien behalve een hele kleine verkalking, wat volgens de DA absoluut geen kwaad kon. Het advies was rustig opbouwen en mocht het erger worden/ paard kreupel gaan lopen dan verder kijken.

Paard loopt niet kreupel echter is de zwelling wel weer teruggekomen, niet de hele pees maar bovenin zit er een vochtbult op zowel de buiten als binnenkant. Buitenkant het ergste..daar zat ook de verkalking.
Het lijkt niet uit te maken of hij wel of niet loopt..het word er niet erger of minder erg door.

Nu vind ik dit toch een beetje twijfelachtig..en vraag ik me af of andere mensen ervaringen hebben met een soortgelijk iets?

SilvanoN

Re: Verkalking in pees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 07:17

Mijn paard heeft ook verkalking in de pees. Dat is dun en heeft ze geen last van. Mijn da zei dat als ze hier klachten krijgen het juist heel geleidelijk komt... misschien toch verder laten onderzoeken?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 08:42

Dankje voor je berichtje, is dat bij jouw paard wel dik geweest?

Ik twijfel inderdaad over dat laatste...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:48

Dik been lijkt me niet goed nee. Als je het niet vertrouwt, kun je mss beter een 2nd opinion vragen

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:03

Een zwelling is er niet voor niks. Het is een reactie van het lijf op iets wat irriteert. Of het nou de verkalking is, of iets anders, er is reden voor het lijf om daar zwelling aan te maken.

Als je het niet vertrouwt, buikgevoel volgen en verder laten zoeken.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:11

Mijn fjord heeft door een peesblessure ook verkalking opgelopen. Dit zat relatief ver van de pees zelf af waardoor dit de pees zelf niet kan irriteren volgens mijn DA. Natuurlijk hebben we dat wel in de gaten houden (ze staat nog steeds onder controle) maar tot nu toe gaat het goed. Het been is op die plek dan ook niet dikker dan andere plekken.

Als de zwelling met 8 dagen al is weggegaan, maar nu toch weer terugkomt zou ik ook verder kijken.. Als het de pees wel blijkt te irriteren ben je straks verder van huis. Of het paard kreupel loopt maakt daarbij niet veel uit, veel paarden lopen niet onregelmatig met peesblessures.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-18 09:14

Bedankt! jullie bevestigen inderdaad mijn onderbuikgevoel, ik ga een second opinion doen...imo hoort het ook niet dikker te zijn.

lochsong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 20:45

Als het recent is, kan er misschien nog iets aan de verkalking gedaan worden? Misschien Shockwave therapie? Ik zou De Raaphorst in Wassenaar voor advies bellen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 21:00

Mijn paard is met pensioen gegaan door een persverkalking. Had wel hele pees verkalkt. Op zich van de verkalking zelf geen last, maar bij rijden raakte het wel ontstoken/ geïrriteerd waardoor ze dan kreupel liep. Uiteindelijk 9 jaar op pensioen gestaan, eerste jaar volledig op rust ( wel weidegang) en de laatste 6 jaar stond ze 24/7 op de wei met 1 a 2 x per week een stapritje buiten en als ze zelf aangaf meer te willen mocht ze ook een drafje/galop doen. Sommige dagen ondersteund met metacam als ze teveel had gedaan, meestal teveel op de wei gerend maar de meeste dagen liep ze er goed op zolang ze vrije beweging had. Op stal was ze wel erg stijf. Uiteindelijk met 24 werd de kwaaltjes een last en heb ik haar laten gaan, 9 jaar na de diagnose.

SilvanoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:14

Mijn paard heeft die verkalking al jaren en doet het er prima op in de sport. Die verkalking zat er al voordat ik hem had. Dus ik weet eigenlijk niet hoe hij er aan komt en of het toen dik is geweest.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:50

lochsong schreef:
Als het recent is, kan er misschien nog iets aan de verkalking gedaan worden? Misschien Shockwave therapie? Ik zou De Raaphorst in Wassenaar voor advies bellen.

Naast shockwave zijn er heel veel nieuwe technieken op pezengebied. Raaphorst is zeker geen slechte keuze.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 21:04

Ik zou inderdaad ook nog een keer laten kijken
Tegenwoordig is de utc scan hier een uitkomst voor
Ik kan je bij deze
https://www.sporthorsemdc.com
Aanraden

laura_bluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:06

Bij ons stond een paard op stal die door verkalking standaard een iets dikker been had, maar dat belemmerde hem verder niet. Als je het echter niet vertrouwd zou ik toch even terug gaan naar de dierenarts. Loopt hij verder wel goed of heeft hij er veel last van?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:51

Mijn merrie is een aantal jaar geleden geopereerd;
Bij haar zit er een stuk kalk van 6 cm bij 9 mm tegen de diepe buigpees en tarsaalschede.
Doordat het tegen de schede komt ontstaat er woekering, deze woekering is operatief weggehaald en het stuk kalk glad gemaakt.
Hierna is zij vrij goed genezen. Bij te intensieve belasting (springen, voor de wagen) en bij geen beweging loopt ze echter niet helemaal zuiver.
De peesschede vult zich bij geen beweging, wanneer er teveel druk op de schede staat geeft dit pijn. Dit is de reden dat ze niet teveel op stal stil mag staan. Door beweging word het vocht afgevoerd en heeft ze nergens last van.
Bij te intensieve beweging, er zit minder rekbaarheid in de pees omdat er 6 cm hard is daar het normaal zachter is. Dan krijg je dus dat het stuk pees eronder overbelast is.

Ze heeft wel altijd een zwelling op het stuk kalk, niet gek ook; er is minder makkelijk doorgang voor vocht. Dit moet echter wel genoeg afgevoerd worden om geen belemmering te zijn.
Door buigproeven en uitverdoven weet ik 100% zeker dat mijn merrie als ze goed is ook echt goed is. Maar ik heb wel mijn hele stalmanagement aangepast op haar blessure.
Het stuk kalk (wat aanzienlijk groter is dan waar jij het waarschijnlijk over hebt) opzich geeft dus verdikking, maar niet perse problemen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 08:33

Bedankt allemaal voor de antwoorden en het meedenken.

Momenteel ben ik even alleen aan het stappen/ heeft ie gewoon vrije beweging..ik wil even kijken of de zwelling op die manier nog wegtrekt. Omdat de zwelling dus wel weg is geweest.
Als hij loopt, loopt hij gewoon goed..maar ik vind wel dat hij steeds stijver lijkt te beginnen..al kan dat ook komen omdat ie verder niet zoveel doet en het is al een wat ouder paard.

Die UTC scan klinkt wel goed, Raaphorst is voor mij te ver weg. Nouja, ik kijk nog even aan of het beter word deze week, zo niet dan laat ik het verder onderzoeken.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 18:06

Waar zit je ergens? Utc kan ook bij het smdc

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 08:55

smdc? in het midden van het land, de veluwe.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:35

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 15:06

Even een "update" pees bleef dik en na gek doen op de wei was het weer heel erg dik en was hij ook kreupel. Dus naar de kliniek gereden en er blijkt geen verkalking te zijn maar een dikke vette peesblessure in het checkligament.

Dus balen, maar nu in ieder geval wel duidelijkheid.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 17:50

Dat is zeker balen maar nu weet je inderdaad wel waar je mee te maken hebt. Succes met revalideren

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-18 08:31

Dank je wel!