Ringworm, schimmel, insectenbeet of toch iets anders?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Ringworm, schimmel, insectenbeet of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 20:25

Zoals de titel al zegt, iemand enig idee wat dit is?

Ringworm, (andere)schimmel, insectenbeet of heel wat anders? Sinds paar dagen deze plekken. Dacht eerst gewoon aan insectenbeten maar zoals te zien is de huid eronder nu heel anders aan het worden.

Pony heeft er geen last van, jeukt niet, kan gewoon poetsen, aanzitten etc


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Ringworm, schimmel, insectenbeet of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:17

Zitten er van die platte korstjes op?
Lijkt beetje op wat de mijne eind vorig jaar had. Dierenarts zei rainrot maar geloof er weinig van, heb wel behandeld met betadine en dierenarts heeft zomaar dectomax ingespoten.
Betadine helpt vaak wel en is makkelijk te kopen bij kruidvat oid.
Kun je iets van witte eitjes of luizen zien?

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 02:49

RoyceMack schreef:
Zitten er van die platte korstjes op?
Lijkt beetje op wat de mijne eind vorig jaar had. Dierenarts zei rainrot maar geloof er weinig van, heb wel behandeld met betadine en dierenarts heeft zomaar dectomax ingespoten.
Betadine helpt vaak wel en is makkelijk te kopen bij kruidvat oid.
Kun je iets van witte eitjes of luizen zien?


Rainrot lijkt me heel sterk(jaren geleden pony gehad met rainrot, jaarling die het verdomde om in de schuilstal te gaan staan in de herfst dus weet hoe het eruit ziet ondertussen helaas) , de plek op de foto is ook de enige plek op zijn lichaam en dat is zijn hals...

Zijn huid onder zn vacht is wat rood, en korstjes maar ook weer niet, ruw in ieder geval.

Geen beestjes te bekennen gelukkig!

laura_bluh

Berichten: 8
Geregistreerd: 07-05-18

Re: Ringworm, schimmel, insectenbeet of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 01:01

Het lijkt me dat het een soort schimmel is. Mijn paardje heeft mok gehad dus alleen bij de benen, maar de plekjes zagen er wel hetzelfde uit. Gewoon goed schoon en droog houden en als je het niet vertrouwd naar de dierenarts

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Re: Ringworm, schimmel, insectenbeet of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 08:40

Zit het op zijn hals?
Mijn paard heeft dat laatst voor de tweede keer gehad. Wij denken aan een allergische reactie van iets in het hooi. De bultjes zijn bij mijn paard vanzelf weer weggegaan.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 09:02

laura_bluh schreef:
Het lijkt me dat het een soort schimmel is. Mijn paardje heeft mok gehad dus alleen bij de benen, maar de plekjes zagen er wel hetzelfde uit. Gewoon goed schoon en droog houden en als je het niet vertrouwd naar de dierenarts


Mok is niet hetzelfde als schimmel, mok is namelijk niet besmettelijk en schimmel wel..

Wat voor soort schimmel dit is weet ik niet, maar ik adviseer om al je spullen incl paard even in te soppen met imaverol. Hoe vaak je dit moet doen staat op de verpakking, volgends mij was het 2 dagen achter elkaar wassen en daarna om de dag.

Wat ik altijd handig vond als er paarden met schimmel op het werk stonden om een plantenspuit te vullen met imaverol en water, dan kun je je spullen makkelijke inspuiten en schoonmaken, je paard mee inspuiten en je handen en kleding na afloop mee inspuiten, zodat je niet blijft besmetten :)

Betadine doet niet zo veel, behalve dat het ontsmet maar het heeft geen nut om je paard dagelijks met betadine te wassen.

Edit, het lijkt niet op ringworm, maar als het dit is zou ik wel oppassen aangezien dat heel erg besmettelijk is voor mensen.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:25

Lijkt idd ook niet op ringworm. Heb vaker ringworm gezien en dat zijn echt ronde, rode en kale plekken die enorm jeuken. Dat is dit niet. Ik zou het even na laten checken door een DA en inderdaad erg voorzichtig en hygienisch te werk gaan.

michelleH90

Berichten: 32
Geregistreerd: 10-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 17:33

DA ondertussen al laten kijken? Ben benieuwd wat het nu was!
Ik vermoed een allergie ergens voor.