Pony's trillen

Moderators: Dyonne, Apple, Pistasche, C_arola, Nicole288, Coby

LadyDaily

Pony's trillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 12:46

Doordat het de afgelopen week/weken lekker weer was zijn mijn pony's aan het verharen en is er al veel wintervacht weg.
Gisteren en vandaag is het weer erg slecht weer, veel regen en wind.
Nu stonden mijn pony's vanochtend te trillen (staan 24/7 buiten zonder deken met schuilstal) maar gingen niet in hun schuilstal staan.
Nadat ik ze ruwvoer in hun schuilstal had gedaan, waardoor ze er wel in moesten, stopte het trillen redelijk.

Ik doe aan strook begrazing, dus ze hebben ook stuk gras erbij gekregen. Toen ik weg ging renden ze gelijk naar het gras toe waardoor ze weer in de regen staan.

Ze waren niet meer aan het trillen maar de kans is wel aanwezig dat ze nu weer trillen, aangezien ze weer in de regen en wind staan.

Moet ik nu met dekens gaan beginnen? (ze hebben geen dekens).

De belangrijkste dingen in het leven zijn geen dingen ♥

Corientjuh94

Re: Pony's trillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:48

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:50

Het is ook wel een beetje apart weer, van hoge temperaturen naar herfstweer.. Dit weekend zou het weer wat warmer gaan worden.. Ik zou ze gewoon steeds genoeg hooi voeren in de schuilstal zodat ze toch wat beschut staan. Je zou ze een dunne regendeken op kunnen doen, die de wind en de regen tegenhoud die zijn niet zo prijzig en dan is het probleem voor nu toch een deel verholpen denk ik zo :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:54

Hoeveel ruwvoer voer je ze nu bij?

koeien op de weg...

Mizora

Woonplaats: Doordeweeks: Wageningen, in het weekend: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:57

Om die reden wil ik voor ieder paard een fleecegevoerd regendeken en een zweetdeken hebben.

Ja, als je ze had gehad zou ik ze aan gedaan hebben. En ik zou inderdaad zorgen dat je ze met dit soort dagen ruim hooi in de stal geeft. Ze moeten hard stoken om zichzelf op temperatuur te houden en het verteren van ruwvoer is al een warmteproducerend proces op zichzelf, waardoor ze minder hard hoeven te werken.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 12:59

@corientjuh94 Dankjewel! Sorry ik had wel gezocht of er een topic over was maar ik kwam bij erg oude topic terecht. (via google)

@charmingS: Dankjewel voor je reactie! Ik vind een deken kopen en op doen wel zonde. Omdat hij daarna in de kast beland...en je moet hem ook weer uitwassen etc.
Mocht het echt nodig zijn dan doe ik dat uiteraard maar zou het nu ECHT nodig zijn?

@GDG: Ik heb ze nu ongeveer 3 kwart hooi gegeven van zo'n klein pak hooi.
Daarnaast hebben ze een stuk gras bijgekregen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:07

Ik zou ze voor nu onbeperkt ruwvoer geven, zodat ze zich goed warm kunnen eten. Gras is daar toch wat minder geschikt voor plus dat ik hier merk dat ze liever schuilen bij de gebouwen dan in het open land gaan grazen.

koeien op de weg...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:08

Op dit soort dagen zorgen voor onbeperkt ruwvoer als je dat nog niet deed, ze moeten eten om zich warm te houden

http://www.anamcaracoaching.nl
instructie en coaching Noord Holland
Klassieke dressuur, grondwerk, werken aan de hand

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 13:09

Dankjewel voor jullie reactie.
Dus extra voeren is voldoende? Een deken is niet nodig?

Onbeperkt kan ik niet voeren aangezien één van de twee hoefbevangen gevoelig is.
Laatst bijgewerkt door LadyDaily op 01-05-18 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Corientjuh94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:10

Zolang je pony niet continue staat te trillen en nog wel gewoon wil eten is voor mijn idee geen deken nodig, maar alsnog kan je dit zelf het beste inschatten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:12

LadyDaily schreef:
Dankjewel voor jullie reactie.
Dus extra voeren is voldoende? Een deken is niet nodig?

Als ze inderdaad eten is extra ruwvoer genoeg, stoppen ze met eten en staan ze dus ergens met kromme rug vaak ook te trillen, dan is een deken nodig. Temperatuur je zo'n pony dan is hun lichaamstemperatuur ook vrijwel zeker te laag.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:16

Citaat:
@charmingS: Dankjewel voor je reactie! Ik vind een deken kopen en op doen wel zonde. Omdat hij daarna in de kast beland...en je moet hem ook weer uitwassen etc.
Mocht het echt nodig zijn dan doe ik dat uiteraard maar zou het nu ECHT nodig zijn?

Mijn pony stond vroeger ook dag en nacht buiten, maar had altijd 2 regendekens liggen voor de zekerheid. Die dingen komen altijd wel eens van pas, bijvoorbeeld op dagen zoals deze.. Als ze slecht weer voorspellen kun je ze die regendeken op doen, vooral nu ze al een flink deel van hun zomervacht kwijt zijn. Nu word het weer koud en gaan ze weer een vacht aanmaken, is ook niet heel erg goed voor hun natuurlijke ritme.. Als je in de buurt woont heb ik er nog wel een voor je die je mag lenen hoor :)

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:24

Zonde?
Loop je zelf ook zonder jas als je het koud hebt? ;)

Ik ben ook geen muts met mijn pony's, maar ik heb voor dit soort situaties toch echt in alle maten het e.e.a. liggen.
Soms is het gewoon nodig en als je dier ziek wordt van de kou of bevangen raakt door teveel voer, ben je meer kwijt.
Om over het leed maar te zwijgen...

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ
A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking,

because her trust is not on the branch but on her own wings.

Always believe in yourself !

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 13:33

Lastig om te beslissen wat ik nu het beste kan doen omdat ik nu tegenstrijdige antwoorden krijg.
Ze trillen nu niet meer, zijn verder ook in prima doen. Ze hebben ook een schuilstal ter beschikking.
De hoefbevangen gevoelige pony kan wel wat een keer extra hooi krijgen, dat is nu wel onder controle. Alleen onbeperkt durf ik niet aan.

En ik wel deken liggen een winterdeken en een staldeken.
Regendeken is helaas door de dekenwasserij zoek geraakt.

En ik wil ook best 2 nieuwe regendekens kopen maar vind ik het lastig zoals ik al schreef.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:37

Als je pony's gewoon goed gezond en fit zijn hoef je echt niet met dekens te gaan slepen hoor!
Zijn helaas veel mensen die lopen te trutten met hun dieren, doet meer kwaad dan goed.
Mocht je een ouder of dun/ zwakker dier hebben dan is een regendeken wel handig met dit weer.
Een beetje rillen is niet slecht of erg, maar ze moeten inderdaad wel de kans hebben om zich warm te kunnen eten en kunnen schuilen. Heb je dat, dan hebben ze het prima voor elkaar :)

Mijn oudje (Haflinger) heb ik nu bijvoorbeeld met een regendeken staan omdat zij weinig reserves heeft en er duidelijk meer onder te lijden heeft.
Mijn mini die 2 maand geleden geschoren is staat gewoon zonder deken, zijn vacht is inmiddels weer weerbestendig en hij heeft nergens last van plus hij heeft genoeg lichaamsvet om te verbruiken indien nodig.
Ze kunnen hier binnen staan als ze willen en hooi eten zoveel ze willen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:41

LadyDaily schreef:
Lastig om te beslissen wat ik nu het beste kan doen omdat ik nu tegenstrijdige antwoorden krijg.
Ze trillen nu niet meer, zijn verder ook in prima doen. Ze hebben ook een schuilstal ter beschikking.
De hoefbevangen gevoelige pony kan wel wat een keer extra hooi krijgen, dat is nu wel onder controle. Alleen onbeperkt durf ik niet aan.

En ik wel deken liggen een winterdeken en een staldeken.
Regendeken is helaas door de dekenwasserij zoek geraakt.

En ik wil ook best 2 nieuwe regendekens kopen maar vind ik het lastig zoals ik al schreef.

Ik zou het gewoon doen.
Als er nu geen dringende noodzaak is, kun je ook op je gemak een goede gebruikte op Marktplaats zoeken.
Dan heb je die mooi liggen voor een eventuele volgende keer.
Zal echt niet de laatste regenperiode van het jaar geweest zijn en ook in de zomer en het vroege najaar komen ze vaak van pas.

Ik zou wel kiezen voor een licht gevoerde, 50 of 100 gram vind ik ideaal.

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-05-18 13:42

Dankjewel voor je uitleg BarbaLala!

Ik hou ze in de gaten en voor nu geen deken. Zonnetje komt er ook lekker door.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:47

Ja en het is maar even; volgende week wordt de hele week zonnig (als ik Piet P. moet geloven althans).
Plus het zijn buien, het is niet dat het het dagenlang met bakken vol uit de hemel valt zonder dat ze kunnen bijkomen/ drogen, dat scheelt ook!

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:49

BarbaLala schreef:
Als je pony's gewoon goed gezond en fit zijn hoef je echt niet met dekens te gaan slepen hoor!
Zijn helaas veel mensen die lopen te trutten met hun dieren, doet meer kwaad dan goed.

Nou dan ben ik maar iemand die loopt te trutten :? met mijn dieren.. Maar als het een paar dagen 30 graden is geweest, en mijn paarden hun wintervacht voor het grootste deel kwijt zijn. Dan krijgen ze van mij toch even een dunne gewichtloze regendeken op die de wind en regen een beetje tegen houd..
Is namelijk niet fijn als het paard weer een wintervacht gaat aanmaken die er over een week of 2 weer af moet..

En zoals ik al zei, die dingen liggen niet in de weg, en komen altijd wel eens van pas net als nu met deze harde gure wind met regen..

Als je regendeken door de dekenwasserij zoek is gemaakt dan mag de dekenwasserij toch zorgen dat jij een nieuwe deken krijgt, is het probleem meteen opgelost en staan jouw paardjes er lekker warmpjes bij *D

@Barbalala, het zijn inderdaad maar buien, maar moet jij eens buiten in de wind gaan staan als je nat bent en je toevallig net je jas binnen hebt laten hangen.. Voor een week.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:54

Even over de hoefbevangenheid, hooi is minder schadelijk dan gras toch? Omdat ik dacht ik had gelezen dat hoefbevangen paarden op een hooidieet moeten en geen gras mogen? Zeker deze tijd van het jaar. Is het echt hooi? Geen voordroog of kuil? Dan zou ik meer hooi geven en geen stuk gras openen totdat dit weer over is denk ik. Lastig!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:58

Ik vind het altijd grappig hoe de paarden maar af moeten harden, en mensen zelf wel degelijk een jas of vest aantrekken als het koud wordt.

Mijn dieren hoeven het gewoon niet koud te hebben, en nee, het is niet beter voor hen als ze dat regelmatig wel hebben. Ik geloof niet in het afharden om ze gezonder te maken. Niet bij jonge dieren en niet bij volwassen dieren. Wel in verhoogde uitval door afharden.

Hier is het weer trouwens al echt over, dus het gaat dan om een volgende keer.

Ik ben op het moment eigenlijk niet bereikbaar via pb vanwege dat ik het extreem druk heb, helaas.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:59

CharmingS schreef:
BarbaLala schreef:

Nou dan ben ik maar iemand die loopt te trutten :? met mijn dieren.. Maar als het een paar dagen 30 graden is geweest, en mijn paarden hun wintervacht voor het grootste deel kwijt zijn. Dan krijgen ze van mij toch even een dunne gewichtloze regendeken op die de wind en regen een beetje tegen houd..
Is namelijk niet fijn als het paard weer een wintervacht gaat aanmaken die er over een week of 2 weer af moet..

En zoals ik al zei, die dingen liggen niet in de weg, en komen altijd wel eens van pas net als nu met deze harde gure wind met regen..

Als je regendeken door de dekenwasserij zoek is gemaakt dan mag de dekenwasserij toch zorgen dat jij een nieuwe deken krijgt, is het probleem meteen opgelost en staan jouw paardjes er lekker warmpjes bij *D

@Barbalala, het zijn inderdaad maar buien, maar moet jij eens buiten in de wind gaan staan als je nat bent en je toevallig net je jas binnen hebt laten hangen.. Voor een week.

Het hele punt is dat je je dier er meer kwaad dan goed mee doet.
Je kweekt er letterlijk "watjes" mee.
Heb al tig paarden gezien die ook vertrut werden en daardoor veelvuldig in de lappenmand zaten met longproblemen, weerstand problemen etc.
Ik snap dat het een goed gevoel geeft om te tutten, maar teveel is niet goed.
Paarden hebben een prima systeem van nature ingebouwd.
Een paard vergelijken met een mens is wel het toppunt :') :=

Oh enne, de aanmaak van wintervacht heeft te maken met de wintertijd.
Wintervacht wordt in de zomertijd niet aangemaakt ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:06

Ik heb voornamelijk paarden gezien die door het afharden uitgevallen zijn. Stramme spieren tot aan spierbevangenheid aan toe (door het permanent verzuren door de inspanning van het warm proberen te worden door te trillen), groeiachterstand bij jonge dieren, narcolepsie-achtige klachten die gewoon door slaapgebrek bleken te komen, spieratrofie doordat ze het maar gewoon op ruwvoer moet kunnen redden, schimmels, luizen en andere typische weerstandsproblemen.

We zeggen niet dat ze er direct een 200+g op moet gooien. Maar wel dat met dit soort extreem weer een licht gevoerd (=50g of fleecegevoerd) regendeken wel fijner is voor het dier en ook fysiek voordelen kan hebben.

Je moet gewoon beide kanten niet op doorschieten.

En je zou je verbazen in hoeverre mensen en paarden overeen komen (net als alle andere zoogdieren overigens). Rillen is gewoon vechten tegen de onderkoeling, zo simpel zit dat. Dat is bij eigenlijk alle warmbloedige dieren zo (de uitzondering is bij extreme stress of ziekte).
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-05-18 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:08

Precies, Mizora!
Ben het helemaal met je eens!

En nogmaals, ik heb gezonde buitenpony's, maar je moet gewoon met gezond verstand per geval doen wat nodig is :j

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:10

Heeft niets met afharden of doorschieten te maken Mizora.
Waarom zou je het systeem van een gezond, goed functionerend dier willen verzieken? Letterlijk.
Heeft dat dier echt 0 meerwaarde aan.

Enne, extreem weer?
Ja van de winter met -15 was voor ons doen wat extremer, maar niets deze week hoor :)