Maagproblemen <-> Management

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Maagproblemen <-> Management

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:54

Ik was eens aan het rondkijken ivm maagproblemen/maagzweren en ik las dat eigenlijk in verhouding heel veel paarden in meerdere of mindere mate last hebben van zweren (zelfs niet altijd met duidelijke symptomen of gekend) en dat dit vaak ontstaat door slecht management (veel op stal, weinig ruwvoer, veel krachtvoer, ... ). Wat bij mij de vraag doet rijzen: zijn er zoveel paarden die slecht gehouden worden? Of zijn er ook paarden die goed gehouden worden en toch maagzweren ontwikkelen?

Zijn er hier ervaringen met paarden waarbij in theorie alles in orde was, maar die aan het einde van de rit toch maagzweren of andere maagproblemen (bestaan die?) bleken te hebben? Kan het bv. ook met ouderdom te maken hebben? Of andere oorzaken?

Ben hier wel eens benieuwd naar :)

DiantaM

Re: Maagproblemen <-> Management

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:30

Als je bedenkt dat de meeste paarden hier van oktober tot april op stal worden gehouden met 2 a 3 keer een portie kuilvoer per dag. Tja..

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:35

Ik heb gewerkt op diverse sportstallen met hele grote namen erachter waar de paarden bij lange niet genoeg ruwvoer kregen. Sommige(dikkere) dieren kregen amper 5 kilo ruwvoer per dag. Boxen met zaagsel dus ook geen extraatjes om weg te kunnen kauwen, maar wel vrachten hardvoer anders konden ze niet presteren.
1 van de stallen stonden 100 dieren, pension, sportpaarden en manege dieren. In de tijd dat ik er werkte is bijna de helft vervangen wegens wat voor reden dan ook. Houdt dus in dat in een half jaar tijd, 150 paarden structureel te weinig ruwvoer kregen, maar wel volop moesten presteren...
Een andere stal was het verloop nog veel groter, maar stonden er een stuk minder. Alsnog te veel dieren die teveel moesten werken en te weinig ruwvoer en beweging kregen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:40

De meeste paarden worden inderdaad slecht gehouden. Ze zijn erop gemaakt om 24/7 buiten te zijn in sociaal kuddeverband, om 16-20 uur per dag al lopende te grazen en circa 4 uur per dag te slapen in de kudde.

De situatie voor de meeste paarden: individuele huisvesting, ongeveer 1,5% van hun gewicht aan ruwvoer over 2 of 3 porties, beperkte bewegingsruimte en vooral geconcentreerde beweging onder zadel / aan longe.

Hier staan ze nog steeds niet zoals ik zou willen, maar we hebben 7 uur weidegang in winter, 10 uur weidegang in zomer (vanaf eind maart tot eind oktober), en dan bij binnenkomst ruwvoer en indien gewenst krachtvoer, om 12 uur s nachts ruwvoer en indien gewenst krachtvoer en om 7 uur s ochtends ruwvoer en indien gewenst krachtvoer (niemand bij ons voert méér dan 0,5kg krachtvoer per voerbeurt). Wat dát betreft staan ze bij ons heilig tov bij veel andere stallen - en dát is al ver van hoe ze bedoeld zijn...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:42

Sinds ik mijn paarden 24-7 buiten heb ben ik van heel veel kwaaltjes en gedragsproblemen af. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en de meeste ervan krijgen maar een handje hardvoer, aangemengd met een grasmix zodat de maag het vooral niet enorm te verduren krijgt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:47

Hier ook een paard met maagproblemen, zo gekomen bij ons.
Hier krijgen ze ook een zuiver vitaminebrokje (purefeed) gemend met een grasmix voor het kauwen, ‘s morgens en ‘s avonds.
Ruwvoer krijgen ze 4x per dag in fijn mazige netten en die met maagproblemen krijgt onbeperkt.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 13:47

Woogy schreef:
Sinds ik mijn paarden 24-7 buiten heb ben ik van heel veel kwaaltjes en gedragsproblemen af. Ze hebben onbeperkt ruwvoer en de meeste ervan krijgen maar een handje hardvoer, aangemengd met een grasmix zodat de maag het vooral niet enorm te verduren krijgt.

Ik ben jaloers dat je dat voor elkaar hebt gekregen, lijkt me heerlijk! Helaas is het hier al een luxe voor de paarden dat ze 7-10 uur per dag buiten komen... óóit krijgen ze hier ook 24/7, als ik de juiste plek vind...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:10

Skippy01 schreef:
Woogy schreef:

Ik ben jaloers dat je dat voor elkaar hebt gekregen, lijkt me heerlijk! Helaas is het hier al een luxe voor de paarden dat ze 7-10 uur per dag buiten komen... óóit krijgen ze hier ook 24/7, als ik de juiste plek vind...

Toen ik mijn eerste eigen paard kocht kwam ze niet buiten. Op gegeven moment dwong ik af dat ze de paddock in mocht, toen ging ze elke dag naar buiten. Vervolgens ben ik naar een stal gegaan waar ze 4 uur buiten kwam in de groep. 's zomers dag en nacht op de wei. Eind van dat seizoen kreeg ik haar de stal niet meer in -.- . Later ben ik verhuisd naar een 24-7 paddockje op een pensionstal en daarna mijn eigen stalletje gehad. Nu staan ze in mijn achtertuin, helemaal perfect.

Er zijn stallen in de randstad waar ze wel buiten kunnen leven, maar deze kosten flink geld en hebben vaak mega wachtlijsten. Welk gebed zit je?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:20

Ik zit ook in de randstad, die van ons staan in de winter de hele dag in de paddock en ‘s nachts op stal en de zomermaanden deels in de wei en deels in de paddock, gaan dan ‘s avonds rond 21.00 naar binnen.
Natuurlijk nog niet perfect, maar er zijn hier weinig plekjes in de buurt te vinden waar ze zoveel buiten komen en waar je ook zelf je voer kunt bepalen.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 14:44

Woogy schreef:
Toen ik mijn eerste eigen paard kocht kwam ze niet buiten. Op gegeven moment dwong ik af dat ze de paddock in mocht, toen ging ze elke dag naar buiten. Vervolgens ben ik naar een stal gegaan waar ze 4 uur buiten kwam in de groep. 's zomers dag en nacht op de wei. Eind van dat seizoen kreeg ik haar de stal niet meer in -.- . Later ben ik verhuisd naar een 24-7 paddockje op een pensionstal en daarna mijn eigen stalletje gehad. Nu staan ze in mijn achtertuin, helemaal perfect.

Er zijn stallen in de randstad waar ze wel buiten kunnen leven, maar deze kosten flink geld en hebben vaak mega wachtlijsten. Welk gebed zit je?

Midden-Brabant, ik ken één of twee locaties waar het kan op reële afstand, maar waar ik om andere redenen niet wil staan. (Nee, Brabant is dus niet overal groen en ruimtelijk, en betaalbaar al helemaal niet haha...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:07

Waar zou een paard meer stress door ervaren:
- samen met andere paarden maar het gevoel hebben steeds het eten te moeten verdedigen (ondanks dat er meer dan genoeg is, 6 hooibakken voor 3 paarden bv)
- alleen staan en dus al het eten voor zichzelf (wel paarden ernaast)

Kan daar zo iets over gezegd worden? In beide gevallen is er onbeperkt ruwvoer (= niet onbeperkt hooi, weet niet of dat nog verschil maakt).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 17:10

Als ik kijk naar ons paard (moeizame hooi eter, onderdanig, stress gevoelig) kan die beter wat hooi eten betreft alleen in de paddock staan, naast andere paarden.
Hij laat zich zeker weg jagen door een dominanter paard, daarnaast eet hij heel langzaam en stopt regelmatig tussendoor, dus samen met een dominanter paard eet hij in verhouding te weinig en de ander teveel.

Hij staat overigens wel een paar keer per week los in de bak samen met mijn andere paard voor het contact, en in de zomerperiode staan ze in een koppel van 6 in de wei en dat gaat helemaal prima.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:43

[***] schreef:
- samen met andere paarden maar het gevoel hebben steeds het eten te moeten verdedigen (ondanks dat er meer dan genoeg is, 6 hooibakken voor 3 paarden bv)

Kan daar zo iets over gezegd worden? In beide gevallen is er onbeperkt ruwvoer (= niet onbeperkt hooi, weet niet of dat nog verschil maakt).

Dat zou weleens heel goed verschil kunnen maken ja. Dan is het eten van voorkeur dus beperkt en dat zou de 'noodzaak' om het te verdedigen wel in stand kunnen houden.

Bij zo'n paard zou ik er vooral voor zorgen dat de ruimte groot genoeg is en de voerplekken enorm verspreid staan (denk aan een PP) waardoor de afstand tussen de paarden heel groot kan zijn, in combinatie met slowfeeders met onbeperkt ruwvoer. Dan is de kans dat het overgaat toch wel heel groot, ook als er niet alleen maar hooi gegeven wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 20:52

Maar als je dan situatie 2 pakt is dat probleem opgelost, dan moet er niks meer verdedigd worden en is alles voor paard in kwestie die het op eigen tempo kan eten.

Echter is het paard dan weer alleen. Wat ook niet goed is, maar zou dat meer stress veroorzaken dan het eetgebeuren?

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 21:31

Ik heb alleen maar ervaring met maagzweren door slecht management, dus veel op stal en te weinig ruwvoer. Mijn vorige merrie kreeg ik als enorme luchtzuiger, maar die stond dan ook op een manege midden in het centrum van een grote stad, 24/7 op stal (wel een heeeele chique stal |o) Ik heb haar vanaf dat ze bij mij was 24/7 buiten gehouden met vrijwel onbeperkt hooi en een paar uur weidegang en waar ze in het begin nog wel eens een weidepaaltje pakte om lucht te zuigen, was dit na een paar maanden helemaal verdwenen :j

Als het paard ranglaagste is en (wellicht mede door een kleine oppervlakte) continu waakzaam moet zijn met eten (stress!) en hierdoor ook minder binnen krijgt, zou ik er voor kiezen om de paarden tijdelijk gescheiden te houden. De ranglaagste kan zo in ieder geval rustig eten wanneer hij/zij dat wil en zo kan een eventuele maagzweer ook genezen, door de vrijwel continue toevoer van speeksel door het ruwvoer eten én door het reduceren van stress door 'angst' voor het dominantere paard. Als de maagzweer genezen is kun je altijd weer kijken of je de paarden weer bij elkaar zet. Ik weet niet of het over je eigen paarden gaat :) maar als het verschil in dominantie heel groot is en de beschikbare ruimte relatief klein, dan is dat best wel lastig combineren :(:) Dan moet je dus of meer ruimte creëren zodat de ranglaagste rustig kan eten op afstand van de ranghoogste, of toch maar een draadje ertussen (of een stuk gewoon houten hek, niet te hoog, waar ze wel overheen durven kroelen met elkaar zonder angst voor stroom) om stress bij de ranglaagste te voorkomen.

Ik heb een dergelijke situatie meegemaakt (niet met maagzweren als gevolg, maar wel veel stress bij de ranglaagste) en bij mij is dit opgelost toen ze op een groter stuk kwamen te staan met nog 2 paarden erbij. De extra ruimte was natuurlijk al grotendeels winst, maar ook het feit dat mijn dominante paard niet meer alleen de ranglaagste had om te 'pakken.' Hij jaagde toen ook wel eens een ander paard weg, die lager in rang was maar niet zo laag als de pony waar hij mee stond, dus hij werd ook weer eens op zijn nummer gezet :+ waardoor hij zich ook minder dominant ging gedragen in het algemeen. Gevalletje 1+1=3 :D

Als antwoord op je laatste vraag, waar paarden meer stress van hebben, denk ik dat ze meer stress ervaren van 24/7 strijd en stress om eten in dezelfde ruimte, dan 'stress' van 'alleen' staan. En met alleen staan bedoel ik dan dus alleen een draadje ertussen, liefst met een stukje waar geen stroom op staat zodat ze daar overheen wel elkaar kunnen en durven aanraken en kriebelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 00:06

Dank je voor de reactie, het gaat inderdaad om een eigen situatie maar het zit wat ingewikkeld in elkaar. Ik zal proberen om zoveel mogelijk duidelijk te maken maar mochten er nog vragen zijn gelieve deze gewoon te stellen ipv meteen te oordelen (is niet specifiek naar jou toe Teteltee maar in het algemeen voor iedereen die hier voorbij scrollt ;) ).

Met de verdediging dat ik echt het beste met mijn pony's voor heb en over elke beslissing 3000 keer nadenk zit ik momenteel in de volgende situatie:

Ik heb 2 pony's die elk hun eigen paddock met schuilstal hebben. Deze paddock is niet groot (bij 1 pony zo'n 3.6 op 6.6m & bij de andere op de gok zo'n 10x10). Hier staan ze 24/7/365 in. Het ligt naast elkaar maar ze kunnen niet aan elkaar (hier kom ik later op terug). De schuilstal wordt elke dag volledig uitgemest en er gaat royaal stro in, daarnaast krijgen ze +- 10/12 kg per dag hooi (verdeeld over 2 beurten) waarbij het wel eens zal wisselen van dag tot dag omdat het niet gewogen wordt. Hierbij krijgen ze ook 2 kg bietenpulp (ongeweekt gewicht, dus 2 volle emmers), lijnzaadvlokken en Vitalbix vitaminen. Dit ook weer 2x per dag (de vitaminen 1x per dag).

Het gaat om een pony van 22 jaar en +- 400 kg en een pony van 25 jaar en +- 500 kg. De reden dat ze niet samen staan/geen contact hebben is omdat 1 pony volledig blind is, en de andere nooit de meest sociale uit de kudde geweest is. Ik heb dit in het verleden meermaals geprobeerd maar het liep altijd wel ergens fout, met schade aan de blinde pony als gevolg (en heel veel geluk dat er niks ergers is gebeurd). De niet zo sociale pony stond vroeger wel met andere paarden, maar was daar de dominante en vond het nodig om steeds al het voer van de anderen af te pakken. Hij was ook constant heel alert en waakzaam op wat de anderen deden (want ze moesten maar eens naar het eten gaan... ). Dit is dus de situatie met de 6 bakken en 3 paarden zoals eerder beschreven.

Ik heb hem eigenlijk express daar weggehaald en "alleen" gezet oa om die reden. Dat hij zijn eigen stuk had en op die manier tot rust kon komen. Ik had ook echt het idee dat dit zo was, hij werd heel anders in de omgang en leek in het algemeen meer 'zen' om het zo te noemen. Op dit moment staat hij dus in huidige situatie en heb ik het idee dat hij wat begint te kwakkelen. Wat mij overigens stoort aan hoe ze nu staan is het feit dat ze eigenlijk niks te zien hebben, nu weet ik niet of dat in geval van de blinde zo'n probleem is ( :+ ), die is vast blij met de rust, maar speelt voor de andere misschien wel een rol. Ze staan tussen gebouwen in en af en toe staat er wel eens een ander paard in het extra paddockje maar ook niet constant. En dat is het wel, dus kan me voorstellen dat dit niet zo leuk voor hen is.

In ieder geval, vorige week heb ik de DA gebeld omdat hij wat buikpijn leek te hebben, geen echte koliek, eerder een soort van krampen ofzo. Dit heeft hij in september vorig jaar nog eens gehad en was met een spuit buscopan meteen weer opgelost en niks meer van gemerkt. Reden nooit geweten. Nu leek het een beetje een reactie op het weer maar ook dat is niet zeker. In ieder geval weer een spuit en daarna niks meer aan hem te merken, tot gisteren. Om een lang verhaal kort te maken leek het eerst alsof hij het koud had (het was ook rotweer) en daardoor niet echt wilde eten, maar wat me daarbij niet aanstond is dat hij tijdens het wandelen aan de hand heel veel fleemde. Heb het even aangekeken hoe het ging met de dekens op maar bij het voeren van zijn avondmaal ging het helemaal verkeerd. Een paar happen (pulp), flemen, gaan liggen, weer rechtstaan, een paar happen en hetzelfde riedeltje, tot hij het na eventjes voor bekeken hield, gewoon ging liggen en niks meer wilde eten.

Uiteraard de DA gebeld die tot dezelfde conclusie kwam als ik: zijn maag is waarschijnlijk niet ok. Of het echt om zweren gaat is zo niet te zeggen natuurlijk, maar iets zit/zat hem dwars. Waarschijnlijk hangt dat met die darmen daar ook mee samen, dat er iets in de vertering niet ok is waardoor alles een beetje uit balans raakt. Hij is/was niet doodziek, maar voelt zich gewoon niet happy. Hij heeft een paar inspuitingen gehad en Pepticure, dit heb ik vandaag nog eens herhaald. Als het de maag was dan zou hij vandaag beter moeten eten, wat zo was, in ieder geval toch voor de bietenpulp want zijn hooi blijft grotendeels liggen.

Hij lijkt wel honger te hebben en trok heel erg naar het gras toe, waardoor ik hem een half uurtje op de weide heb laten grazen, iets wat hij in principe niet mag want hij heeft een gras/suikerallergie :7 Maar wat me wel opviel was dat hij daar helemaal leek op te fleuren, waardoor ik nu toch twijfels heb over het management maar waarvan ik niet goed weet hoe ik dat kan aanpakken. Ik hoop in ieder geval dat hij door dat half uurtje gras zich niet helemaal open heeft geschuurd tegen morgen ...

Dus ja, wat moet ik ermee en waar moet ik het zoeken?
Zou het gewoon een "slechte dag" zijn of een voorbode van serieuze dingen? Zou het iets nieuws zijn (stel dat het een zweer is) of al langer aan de gang? Is het door de stress van het "alleen" staan of juist vroeger ontstaan door de "kuddestress" en nooit weggeraakt? Is het leeftijdsgebonden? Zit het nog in een andere richting?

En wat nu zit ik ook aan te denken. Moet morgen de DA bellen voor overleg hoe hij het heeft gedaan qua eten. Dan gingen we verder kijken naar vervolgstappen, maar ik weet niet of ik het zie zitten om hem 18u te laten vasten en dan naar een kliniek te sturen. Langs de andere kant is behandelen zonder te weten wat of hoe ook niet altijd alles. Hij heeft overigens vorig jaar ook een kuur Gastrogard gehad omdat hij zijn hooi niet wilde eten (toen had hij niks van het flemen of gaan liggen) en dit maakte geen verschil. Nu was dit een korte kuur, maar een week, maar het zou volgens de DA voldoende moeten zijn om in ieder geval te kijken of het in die richting te zoeken was, wat nu lijkt bevestigd te worden doordat hij nu op een dag tijd al opgeknapt is van de Pepticure & maagbescherming. Kan ik dan concluderen dat het recenter is?

Zoveel vragen... en ik vind het zo moeilijk.

Dit is het onderwerp overigens vandaag, kan me niet voorstellen dat dit een 22 jarige doodzieke, ongelukkige pony is ...
Afbeelding

En de andere, die in hetzelfde schuitje zit (qua management & voer), 25 jaar.
Afbeelding

Het is een heel verhaal geworden en ben waarschijnlijk nog de helft vergeten. Hopelijk helpt een andere kijk erop eens want ik weet het op dit moment niet.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:11

Op mijn vorige stal was dit aan de orde. 22-23 uur per dag op stal in de winterperiode. Paarden kregen tweemaal daags een hoopje kuil(structuurloos) en totaal geen beweging maar wel twee kilo krachtvoer per dag minimaal. Drie dekens op (dit is niet overdreven). Ik heb elke dag van de winterperiode afgeteld en me druk gemaakt om de gezondheid van mn paard. Met als doel dat hij in april met zn grote vriend de wei op mocht. Echter wwerd zn maatje ook ziek en moest die alleen de weide op. Dat was voor mij wel de druppel en ben ik weer serieus gaan zoeken naar een passende stal.
Echter is dat een speld in een hooiberg.
Gelukkig heb ik na 7 stallen bezichtigen eindelijk iets gevonden waar de basis echt in orde is. Hele dagen naar buiten, altijd extra ruwvoer ter beschikking. Alleen snachts op stal en bij stabiel zomerweer nonstop naar buiten. Enige nadeel is dat er geen goede bak aanwezig is, maar daar moet nog goedkeuring voor worden gegeven. Ik heb mn paard twee dagen later verhuist.
Echter staan er nog 9 andere paarden op die stal van 6 verschillende eigenaren... Mensen staan hier al jaaaaren en zetten er zelfs nog een extra paard bij.

Ik vind het niet vreemd dan 7/10 paarden daar continue kwalen heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:24

Ook met een goed management kunnen paarden maagzweren krijgen. Dit komt dan (veelal) of door pijn ergens anders in het lichaam, of door stress.

Het is heel lastig om de oorzaak te vinden!

Ik zou met je dierenarts gaan overleggen of je hem eerst moet laten onderzoeken of dat je meteen begint met medicatie.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:33

Wat voor mijn beeldvorming heel erg zou helpen is als je dit verhaal zou vertellen vanuit je eigen pony's, dus waarin het duidelijk is welke pony wat doet en ervaart (en wie is dus de rang-laagste en hoogste) :)

SeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:44

Hier 8 paarden staan met (in mijn ogen) goed stal management :6-20h op paddock/ weide met onbeperkt ruwvoer, snachts op stal met onbeperkt ruwvoer. Vitaminebrokje erbij en nog wat pulp, zemelen, luzerne. Maar toch 2 paarden met maagproblemen :1 luchtzuiger en een pony voor de kinderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:54

Dank je Geryon & Seltje, dat stelt me toch een beetje gerust. Ik doe echt zo mijn best en als er dan iets zou zijn "omdat je het slecht doet" zou ik dat echt heel erg vinden en niet weten wat ik ermee moet. Dat er andere oorzaken kunnen zijn kan ik me wel indenken, en dat deze vinden niet simpel is ook, maar we doen ons best. Overleg met de DA staat sowieso morgen op de planning.

@ Teteltee : maakt dat iets uit? Ze staan niet samen. In ieder geval is de 22-jarige de ranghoogste, of dat probeert hij toch altijd te zijn (heb het idee dat hij nooit goed weet hoe, en dat hij het dan maar met veel dreigen en jagen en aanvallen wil bereiken). Dit is ook de pony die nu verdacht wordt van maag/darmproblemen.

Ik weet niet wat je verder nog wil weten vanuit de pony's gezien? Voor zover ik dat al zou kunnen vertellen... ;)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:11

Neehoor, zeker als ze niet samen staan maakt dat niet uit, ik had voor ogen dat ze wel samen stonden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 02:18

Neen, dat is in het verleden wel meermaals geprobeerd (verschillende locaties/settings etc.) maar omdat de 22-jarige altijd zo moeilijk moet doen was dat nooit lang succesvol. De 22-jarige heeft daarvoor wel samen gelopen met andere paarden (toen had ik de 2e nog niet) maar dus in mijn ogen ook met veel gestress en gejaag (maar o wee als je 1 van de andere paarden weghaalde, dan was er stress omdat die er niet meer was :P ).

Dus ik dacht hem een plezier te doen met "alleen" staan, maar ik weet het dus niet. Of de reden zit nog ergens anders natuurlijk ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 03:40

Heb even een heel stuk in het maagzweren-topic zitten lezen. Veel herkenbare dingen.
Ook oa deze gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Morgen eens proberen. Hoewel ik nu al kan zeggen dat hij in dat gebied gevoelig is (de andere pony overigens ook) met borstelen. Echter als je niet met de borstel erover gaat maar met je hand is het allemaal prima, met bepaalde borstels is het ook beter dan met andere. Dus morgen maar eens uitgebreid testen ;)

Heb ook zitten kijken naar algemene spijsverteringsupplementen, ter ondersteuning.. maar wat een bos. Daar moet ik nog even goed induiken :o Voor nu lijkt iets als de NAF Haylage Balancer wel wat (ondanks dat ze geen kuil krijgen) maar tegelijk zit ik ook te denken of "simpel" maagzout niet al voldoende is (iets wat de stalhouder opperde).

Tegelijk moet de oorzaak natuurlijk weg, maar die moet wel te vinden zijn, en misschien is ondersteuning op dit punt ook al heel fijn. Wie duwt mij in de juiste richting? 8-)

Beiden hebben overigens totaal geen problemen met de mest in het algemeen. Dus geen diarree of water of ander rare soorten, gewoon mest. Is misschien ook interessant om te weten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 03:43

[***] schreef:

Ligt aan het paard. Mijn ruin maak je de pis niet lauw, die vindt het niet léúk om in een situatie met andere paarden en te weinig hooibakken te staan maar hij staat z'n mannetje. Zonder gezelschap wordt hij ongelukkig. Terwijl mijn merrie heel depressief wordt van moeten eten met paarden waar ze bang voor is (wat neerkomt op: moeten eten met andere merries in de groep). Die zou dan denk ik liever alleen staan.

Mijn merrie is met allerlei kwaaltjes bij mij gekomen. Hoefbevangen, afgeschuurde manen, veel wormen, ontregelde darmen. Maag geen idee eigenlijk, ze is wel erg gevoelig op de maag-energie (acupressuur). De spijsvertering en het gewicht -ze valt in de winter gauw af- heb ik netjes op de rit gekregen met een homeopathisch middel. Daarnaast krijgt ze bij mij onbeperkt fatsoenlijk hooi, niet te veel brok en wat supplementen. Ik weet verder weinig over het management in het verleden. Sowieso in de winter op stal. Ze is duidelijk gewend aan krachtvoer, dat zal ze in het verleden ook wel gehad hebben. Ze leeft nu dag en nacht buiten maar staat wel graag op stal. Ze heeft kennelijk me-time nodig.