Twijfel welke brok/balancer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Twijfel welke brok/balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 19:48

Misschien dat ik hier wat advies en tips kan krijgen.

Mijn 15 jarige draver merrie loopt klasse 2 endurance. En is soms wel een beetje een druktemaker en stress kip.

Ik weet dat bij haar voer heel snel en veel verschil kan maken.

Zo werd ze van de pavo energy control echt heel heet en dan schrikt zo ook echt van niets (1kg per dag)

Pavo condition staat ze nu al weer een tijdje op, ook 1 kg per dag, maar ze blijft mij toch wat te heet met deze brok, wel al minder gespannen en schrikkerig als met de energy control

Metazoa brox ook paar maand gegeven, maar hiermee had ze totaal geen looplust meer, en haar vacht werd heel dof. Zat niet lekker in dr vel.

Nu zit ik te denken aan de marstall force, die net iets andere verhoudingen heeft in de vit/min dan metazoa.

En evt voor wat extra energie de pavo condition erbij houden maar dan halveren (0,5 kg ipv 1 kg per dag)

ideeën voor nog een ander type brok of balancer/vitamine korrel welkom!

Paard moet dus genoeg energie binnen krijgen voor langdurige inspanning, maar geen heetmakend voer.

Hooi krijgt ze onbeperkt.

WenK

Re: Twijfel welke brok/balancer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:56

Vitalbix Active+ een optie? Heb bij klanten goede ervaringen hiermee gezien qua resultaten die jij zoekt.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:04

Nu ben ik echt op zoek naar iets in brok vorm.
Muesli durf ik niet meer te geven na een reeks slokdarmverstoppingen. Gezien de muesli de reden was (4x verstopping gehad, waarvan de laatste keer er een slang bij moest komen zo vast) nu 3 jaar al geen problemen meer.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:20

Marstall Force zijn vrij kleine brokjes (vergelijkbaar met muesli).
Misschien is de Daily Complete van Vitalbix wat voor je? Hier kun je ook proefzakjes van bestellen om uit te testen.
Edit: De DC zijn wel normale grootte brokken.
Laatst bijgewerkt door NRJ op 30-04-18 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 20:32

Je kunt Marstall force mengen door een graanvrije muesli van Marstall. Worden ze niet schrikkerig of heet van, krijgt mijn merrie van 4, die op rust staat ook. Fantastisch voer, met alle aminozuren voor de spieropbouw en lange duur sport, zonder heeft te maken. Ik geef een halfje Marstal Vito met 80 gr force

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 21:46

Equilin balancer/ basic zijn brokjes

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:20

Pure feed balance?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:30

Ik heb het afgelopen halfjaar mijn paard Marstall Force, Pavo Vital, Vitalbix DC en Equilin gevoerd. In deze volgorde. Mijn andere paarden krijgen Vitalbix DC en zij staat sinds 2 maanden op de Equilin. Als ze meer energie nodig heeft moet ik het aanvullen met olie. (het is wel een paard met insuline resistentie en pssm) Maar nu gaat ze heel erg goed en ben ik ook weer aan het trainen. Energie genoeg momenteel!

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:04

Ik voer mijn draver op dit moment:
Vitalbix daily complete 300 gram.
Vitalbiks lucerne 400 gram. (Ivm kans op slokdarmverstopping en voor de eiwitten en vezels)
Vitalbiks linseed oil + vitamine E 60 ml.
En bij de dagen dat hij een lange buitenrit heeft gedaan krijgt hij nog 500 gram vitabiks active.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 18:34

Olie toevoegen hoor ik ook veel over inderdaad. Weet alleen niet goed hoe ik dat erbij kan geven over het voer.
Ze staat op een pension stal en ze staan nu 24/7 buiten. Brok zet ik de dag ervoor klaar, sochtends rond 07.00 is de voerronde en savonds 19.00

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 19:04

Mandy_89 schreef:
Olie toevoegen hoor ik ook veel over inderdaad. Weet alleen niet goed hoe ik dat erbij kan geven over het voer.
Ze staat op een pension stal en ze staan nu 24/7 buiten. Brok zet ik de dag ervoor klaar, sochtends rond 07.00 is de voerronde en savonds 19.00

Kom je zelfs dagelijks op stal?
Want anders kan je wanneer je er bent het door bijvoorbeeld luzerne mixen. Paarden vinden lijnzaadolie lekker dus eten het meestal wel op.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 19:12

Nee niet dagelijks. 4/5x per week.
Na het rijden krijgt ze wel altijd was slobber of handje brok met lucerne waar ik olie overheen kan doen.

xRiiannex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:15

In principe kan het geen kwaad om het al in de bakjes te doen. Je moet alleen soms de bakjes wel even schoonmaken. Ik doe het heel af en toe als ik die dag niet kan.

Faitherr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 00:47

Voor mijn zenuwpezen helpt daily complete van vitalbix inderdaad top! Ik geef ook lijnzaadolie.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 05:56

In plaats van olie kun je ook kiezen voor gemicroniseerd lijnzaad. Mij bevalt dat erg goed!

Qua korrel geef ik sinds kort Victorious Secret met een vrij hoge dosis magnesium en vitamine E + selenium.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 06:34

Mijn vorige heethoofd (werd al heet als ie naar Pavo kéék), deed het op Horsefood stukken beter. Hij kreeg als basis lange tijd vitalbix DC, toen hij voor de verkoop in training werd opgepakt toen hij vijf was, is hij op de jaarlingbrok (ja, echt, jaarlingbrok) van Horsefood gezet en bekwam daar enorm van. Meer energie, meer massa - dat laatste had hij echt nodig. Toen de massa er weer wat aan kwam, is hij naar de Horsefood XP-EQ Gistbrok overgegaan, en dat was toen voor hem ideaal.

Bij mij krijgen ze overigens bij voorkeur muesli's, maar om het simpel te houden voor de stal waar hij op dat moment in training stond (waar ik maar eens per twee weken naartoe kon, blessure van mijn eigen kant en geen permanente taxi service ;) ) was brok makkelijk: een schep was ongeveer een kilo, makkelijk rekenen.