Kale plekken bij mijn paard, alle hulp is welkom!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huppelhupje

Kale plekken bij mijn paard, alle hulp is welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:35

Sinds afgelopen vrijdag ( 27 april) heeft mijn verzorg paard, paard van mijn schoonzus, kale plekken.
Hij is een kwpn’er ruin van 27 jaar oud.
Zij hebben hem al ruim 10 jaar en is dit nog nooit voorgekomen.

Nou is hij oud en liet hij al moeilijker zijn haren los en moest je goed borstelen, maar opeens laat hij voor bij zijn hals, buik, rug, achterbenen & kont zodanig haar los dat hij bijna kaal word. Dat terwijl hij op andere plekken mooi los laat en een mooie zomer vacht onder uit komt. Omdat hij zo oud is blijft hij ook moeilijk op gewicht en dat met overdag 9-6 op de wei staan. We doen ons uiterste best daarvoor.

Hebben jullie dit al ooit meegemaakt?
Alle tips zijn welkom.
Natuurlijk willen we zodien nodig de veearts in schakelen. Maar was wel benieuwd naar jullie ervaringen

Net gewassen en nog borstelend.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadiine__x

Re: Kale plekken bij mijn paard, alle hulp is welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:49

Ik denk dat hij iets van cushing of dergelijke heeft.
Heeft hij wel eens bloed onderzoek gehad?

Zou gewoon even de kliniek bellen voor een simpel onderzoek en een bloedtest, denk dat daar een hoop in duidelijk word en je vandaaruit hem eenorm kan helpen en weer op de rit kunt krijgen. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:54

Hier ook bij de oudjes.
Eerder wel eens de veearts gevraagd en die zei dat het hormonaal bij oudere paarden wel eens wat mis ging met verharen.
Moesten goed in de vitamines houden en het trok wel bij.

En dat is ook zo, mijn ruin van 26 is momenteel op zijn achterbenen wat kaal en een merrie van 28 heeft het juist op de rug.
Geen andere klachten als jeuk of schilfers of wat ook.
Zou even afwachten,goed voeren dus en dan trekt het wel bij :j

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:27

Hier ook een pony met kale plekken, heeft cushing en vorig jaar hebben we ontdekt dat als er een uv werende vliegendeken opgaat het weer bijtrekt !! dus wij denken aan zonne allergie
Begint in het voorjaar
Laatst bijgewerkt door anitaolja op 02-05-18 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:27

ze heeft hier geen jeuk aan !!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 13:33

Denk dat het gewoon een poging is zijn haar te verliezen.... mijn paard is bijna 30 en heeft er ook meer moeite mee dan menig ander. Mijn paard heeft geen PPID en is gewoon volkomen gezond.
Lekker poetsen, lijnzaad erin en goed voeren.
Ik zie geen echt kale plekken ( of kijk ik niet goed?)

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:46

Wij hadden ook altijd een oudere pony op stal die tijdens het verharen ook kale plekken kreeg, maar er nooit last van had, als ze wat ouder zijn wordt het verharen meestal lastiger

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 15:57

Heeft die van mij ook.. je kon het haar er met plukken uittrekken, al had die van mij het bij z'n (oksels?) En iets bij z'n flanken maar kwam ook bijna direct weer minuscule haartjes onder vandaan. Nu is het overigens gestopt. Wat het is geweest geen idee maar voor de rest ziet hij er prima uit.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 16:07

Hetzelfde hier met mijn oudje... en inderdaad uiteindelijk komt er zomervacht op... ik help hem door goed te poetsen en alle losse vacht eruit te halen. Cushing heeft hij niet, daar is hij op getest.