gevoelig op de blinde darm?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

gevoelig op de blinde darm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 21:32

Hallo,

Een paar weken geleden is er een kraker bij ons paard geweest. Hij vertelde dat ons paard gevoelig is op de blinde darm, en raadde daarvoor het middel Stomastine aan.

Kent iemand dat middel? (ik heb het uiteraard wel gegoogled, vind het best prijzig om zomaar even te gaan proberen) Ik ben dus benieuwd naar ervaringen. Of eventueel (goedkopere) alternatieven.

Heeft iemand ook ervaring met paarden die last van hun blinde darm zouden hebben? IK vermoedde eigenlijk maagzweer, maar volgens de kraker lag het niet aan de maag, maar aan de darm dus. OP maag drukpunten reageerde ze niet. Maar wel heftige reactie bij aanraking van de rechterflank.

Ik ben op zijn aanraden inmiddels wel begonnen met voeren van Speedybeet.

FromNorway

Re: gevoelig op de blinde darm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:56

Precies dezelfde tips gehad van een kraker, en ook ik vond het erg prijzig. Toch geprobeerd, maar zag niet echt duidelijk verschil. Speedibeet gaven wij al, evenals 24/7 hooi. Vitamines en mineralen kreeg hij al bij, zadelmaakster komt eens per jaar.
Niet veel later door eens bitloos gaan rijden omdat mijn ik mn bit vergeten was mee naar de wei te nemen. Hij was ineens veel makkelijker te buigen. Tandarts gaan ze ook ieder jaar heen, toen maar eens extra geweest en bleek hij een nog net niet zichtbaar wolfskiesje te hebben.
Kan allemaal toeval zijn, verder ook heel vaak goede tips gehad en tevreden over het ‘kraak’resultaat, maar dit is wel de laatste keer dat ik zo’n duur flesje besteld heb op aanraden van...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:02

Raar advies, dat kun je vanaf de buitenkant helemaal niet zien.
Ik heb een blinde darm ontsteking gehad ( en die is met spoed verwijderd) en daarvoor hebben ze eerst met een echo gekeken.
Kortom ik zou dit advies met een zeer grote korrel zout nemen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 23:09

En wat voor symptomen heeft je paard dan? Reactie op de flank doet mij niet als eerste aan de dikke darm denken, aangezien de punten die aan de darmen (dikke en dunne) gelinkt zijn niet over de flanken lopen :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 14:55

Het paard werd behandeld vanwege spanning en moeite met buigen, rennerigheid, rilligheid en stress.

Hij heeft inderdaad ook tandarts aangeraden, dat was inderdaad hard nodig, ook al was er pas 3 maanden geleden een geweest. Nu een andere die heeft wolfskiezen verwijderd. Ander bit aangeraden. Hopelijk gaat ze hierdoor een stuk beter lopen.

reacties op de flanken (nauwelijks aan te raken) heeft ze al heel lang, we dachten eerst aan maagzweer (ook dierenarts dacht in die richting), daarom zijn we al bezig met Gastro+ voeren, maar ik merkte weinig verschil daarmee. Maar volgens de kraker (acupuncturist) waren de punten op de rug die met de maag in verbinding staan niet gevoelig. Maar dus wel rechts, achter de ribben/flank, is erg gevoelig.

normaal ben ik vrij sceptisch wat alternatieve genezers betreft, maar met de reguliere dierenarts kwamen we niet echt verder. Of dit echt geholpen heeft nu, moet nog blijken.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:33

Ineke2 schreef:
Ik heb een blinde darm ontsteking gehad ( en die is met spoed verwijderd) en daarvoor hebben ze eerst met een echo gekeken.

Hetgeen wat bij mensen ontstoken raakt is de appendix, een soort van aanhangsel van de blindedarm. Paarden hebben wel een blindedarm, maar geen appendix. Dit is dus niet helemaal te vergelijken. Neemt niet weg dat het mij ook onwaarschijnlijk lijkt dat je dit van buiten zou kunnen zien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 16:55

juval schreef:
Het paard werd behandeld vanwege spanning en moeite met buigen, rennerigheid, rilligheid en stress.

Hij heeft inderdaad ook tandarts aangeraden, dat was inderdaad hard nodig, ook al was er pas 3 maanden geleden een geweest. Nu een andere die heeft wolfskiezen verwijderd. Ander bit aangeraden. Hopelijk gaat ze hierdoor een stuk beter lopen.

reacties op de flanken (nauwelijks aan te raken) heeft ze al heel lang, we dachten eerst aan maagzweer (ook dierenarts dacht in die richting), daarom zijn we al bezig met Gastro+ voeren, maar ik merkte weinig verschil daarmee. Maar volgens de kraker (acupuncturist) waren de punten op de rug die met de maag in verbinding staan niet gevoelig. Maar dus wel rechts, achter de ribben/flank, is erg gevoelig.

normaal ben ik vrij sceptisch wat alternatieve genezers betreft, maar met de reguliere dierenarts kwamen we niet echt verder. Of dit echt geholpen heeft nu, moet nog blijken.

Achter/onder de ribben is een leverpunt. Precies onder de 18e rib.

Is het een paard een merrie? Zijn hormonale problemen uitgesloten?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:00

Hier ook ervaring! Ons is verteld zemelen met standyoghurt (ja, echt) te voeren. Duidelijk verbetering gezien toen!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 17:29

Sanned schreef:
Ineke2 schreef:

Hetgeen wat bij mensen ontstoken raakt is de appendix, een soort van aanhangsel van de blindedarm. Paarden hebben wel een blindedarm, maar geen appendix. Dit is dus niet helemaal te vergelijken. Neemt niet weg dat het mij ook onwaarschijnlijk lijkt dat je dit van buiten zou kunnen zien.

Ja dat weet ik inderdaad. Het ging mij om het echo gedeelte uiteraard :)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 17:58

JudithGigi schreef:
Hier ook ervaring! Ons is verteld zemelen met standyoghurt (ja, echt) te voeren. Duidelijk verbetering gezien toen!

kijk, dat valt te proberen, yoghurt is ietsje goedkoper dan 85,- per 500ml :)

hoe hij het precies kon zien van die blinde darm weet ik ook niet, hij zegt paranormaal begaafd te zijn. Maar hij had het ook over drukpunten ivm acupunctuur.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 18:07

Dan heeft 'ie uit z'n nek staan wauwelen. De acupressuurpunten voor de dikke darm zitten niet in de flank. Niet eens in de buurt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:01

juval schreef:
JudithGigi schreef:

kijk, dat valt te proberen, yoghurt is ietsje goedkoper dan 85,- per 500ml :)

hoe hij het precies kon zien van die blinde darm weet ik ook niet, hij zegt paranormaal begaafd te zijn. Maar hij had het ook over drukpunten ivm acupunctuur.

Standyoghurt en zemelen zijn ook niet normaal begaafd :D en ruimen de darmen op. Daarnaast zijn ze stukken goedkoper en krijg je er geen 'jeuk' van.......

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 08:16

Je zou Lonneke kerkenaar eens kunnen vragen. Zij doet eigenlijk hetzelfde als laarakkers (paard doormeten met Lecherantenne, wat wetenschappelijk onderbouwd is) maar dan aan huis en wat vriendelijker geprijsd. Heeft voor mijn paarden ontzettend geholpen!

laura_bluh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 00:26

Ik ken zoveel paarden die het niet erg prettig vinden om in hun flanken gepord te worden, dus ik betwijfel of zo'n kraker daar iets over kan zeggen. Wel natuurlijk altijd goed om na te kijken, zeker als je het niet vertrouwd. Mijn paardje had ook wel een beetje dezelfde symptomen, maar dat lag meer aan het gedrag. Is dat ook een optie of is het zeker medisch. Dankzij een fantastische instructrice en veel lessen is het een beetje gelukt om daar door heen te werken, maar wat was dat een lastig beestje. Wel leuk zo'n uitdaging... hoop dat het beter wordt met jou paardje

Noahh_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 12:22

Ik val even binnen. Ik hoop niet dat je het erg vindt ts. Ik wil jou topic niet verstoren.

Jou vraag zette mij aan het denken.
Mijn paard heeft soms last van dit gedeelte. Zie foto. Ze trapt dan naar mij/buik als ik daar borstel. Ik ben ook al een tijdje op zoek naar wat het kan zijn. Maagzweren zijn gecheckt, eierstokken en baarmoeder vorig jaar.

Afbeelding