Wonde blijft ontstoken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Narcissa

Wonde blijft ontstoken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 12:48

Pff ik weet het even niet meer...

Allereerst: ik ga morgenochtend sowieso de DA bellen!

Mijn paard loopt al een tijd met een dik been. Dat is gekomen door een wonde door een slag van een paard met ijzers. Daar had ze erg veel pijn aan, volledig been was enorm dik en bloedheet. Meteen DA erbij gehaald die 4 dagen antibiotica-injecties is komen geven, plus ontstekingsremmers en vochtafdrijvers. Bovenbeen werd dunner, onderbeen niet. Na een week andere DA erbij voor second opinion, 14 dagen antibiotica en ontstekingsremmers. Dagelijks afgespoeld en aan de hand op het harde gestapt.

Dat hielp al wat beter, alleen de kogel bleef dik. Na beweging of weidegang werd die wel dunner. Wonde genas goed, maar nu is er nog een klein stukje ter grootte van een erwt over en daar liep gisteren de pus weer uit... Heb zachtjes de pus eruit geknepen tot er enkel nog wat bloed uitkwam.

Been voelt niet warm aan, kogel wel nog steeds dik, ze lijkt er weinig pijn aan te hebben (kan er gemakkelijk aankomen terwijl ze me bij pijnlijke wonden probeert te slaan), loopt ook gewoon rad, geen kreupelheid te zien. Ik ben zo'n beetje radeloos en weet niet wat ik verder nog kan doen. Ze heeft al zó veel medicatie gehad, met te weinig effect.

Ik bel morgen sowieso de DA, maar als iemand suggesties heeft, hoor ik het graag. Vrees voor een olifantsbeen omdat het nog steeds dikker is, maar dat die wonde opeens terug geopend en ontstoken is baart me erg veel zorgen.

anjali

Re: Wonde blijft ontstoken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:06

Zit er niet iets in,mogelijk zelfs een botchipje?Het lichaam probeert nu zelf iets eruit te werken.Gelukkig is je paard niet kreupel. Daarom denk ik dat het wel goed komt.Laat de DA nog maar eens kijken inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:17

Zou de da even een foto laten maken.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:22

Vaak helpt antibiotica maar matig bij wondinfecties. Ik zou eerst de dierenarts laten bepalen of de pus van het wondje komt of dieper.
Als het dieper zit zou ik foto's maken en zal de dierenarts de wond waarschijnlijk verder open maken of zelf onder verdoving op de kliniek spoelen.
Is het nu een oppervlakkige ontsteking, dan zou ik honingzalf op de wond smeren en eventueel zo'n hildez kous voor om kogel. Spoel de wond dan dagelijks met water uit om de wond schoon te krijgen verder.
Hopelijk valt het morgen mee!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:33

anjali schreef:
Zit er niet iets in,mogelijk zelfs een botchipje?Het lichaam probeert nu zelf iets eruit te werken.Gelukkig is je paard niet kreupel. Daarom denk ik dat het wel goed komt.Laat de DA nog maar eens kijken inderdaad.

Dat zou ook mijn eerste vermoeden zijn, een stukje griffelbeen afgebroken wellicht.

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 13:58

Er zou een botsplinter in kunnen zitten. Inderdaad even een foto laten maken

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:24

Toch even een derde opinie vragen, verder kan je bij een infectie verzorgen met Honingzalf of zelfs iso-betadinezalf. Beide zalfjes werken op de ontsteking.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:52

Sizzle schreef:
anjali schreef:

Dat zou ook mijn eerste vermoeden zijn, een stukje griffelbeen afgebroken wellicht.

Dit zou ook mijn vermoeden zijn.

Hier een gelijk soort geval gehad. Waar na het maken van een foto inderdaad ook bleek dat het griffelbeentje gebroken was of eigenlijk zelfs verbrijzeld

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-18 17:56

Ik heb het eens opgezocht en dat zou best kunnen... Ik was er niet toen het gebeurde maar aan de wonde te zien had ze echt een serieuze klap gekregen. Zal alleszins ervoor zorgen dat er zeker een foto gemaakt worden.

Moest het het griffelbeentje zijn, moet dat wellicht geopereerd worden?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:00

Zou het paard niet kreupel zijn als er iets mis is met het griffelbeentje?

Heb je de wonde ook lokaal verzorgd, of enkel via medicatie? Ik zou zeggen: ontsmetten met isobetadine, droogdeppen en dan honingzalf erop, of vulcetangel. Hier ook gedaan bij een oude merrie met een gapende wonde op de hals, en is helemaal goedgekomen, maar heeft wel 10 dagen verzorging gevraagd.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:04

xLes schreef:
Ik heb het eens opgezocht en dat zou best kunnen... Ik was er niet toen het gebeurde maar aan de wonde te zien had ze echt een serieuze klap gekregen. Zal alleszins ervoor zorgen dat er zeker een foto gemaakt worden.

Moest het het griffelbeentje zijn, moet dat wellicht geopereerd worden?

Verstandig even een foto te gaan laten maken inderdaad, dan weet je in ieder geval zeker hoe of wat,
zolang er van binnen iets in zit, kunnen wij wel alles doen van buiten om het dicht te maken, maar dat werkt niet. Vroeg of laat moet 'het' er toch uit. Mocht er van binnen niks in zitten, kun je honingzalf proberen en het ingepakt houden. Dat houdt een warm en vochtig wond millieu en geneest de wond sneller.

Succes, ik hoop dat het mee valt!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:11

hwn schreef:
Zou het paard niet kreupel zijn als er iets mis is met het griffelbeentje?

Heb je de wonde ook lokaal verzorgd, of enkel via medicatie? Ik zou zeggen: ontsmetten met isobetadine, droogdeppen en dan honingzalf erop, of vulcetangel. Hier ook gedaan bij een oude merrie met een gapende wonde op de hals, en is helemaal goedgekomen, maar heeft wel 10 dagen verzorging gevraagd.

Ik denk niet dat ze er persee kreupel aan moeten zijn.
Die bij ons kreeg zn enorm olifanten been dat hij sowieso kreupel was. Maar of dat de breuk zelf of het olifanten been was.

Het griffelbeentje heeft geen echte functie en daar kunnen ze prima zonder.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 11:07

De wonde is zeker ook lokaal verzorgd met wondzalf. Ik heb deze dagelijks onder een zachte straal afgekoeld, schoongemaakt en zalf erop.

Ik heb de DA meteen gebeld vanochtend en hij komt vandaag langs. Ik hou jullie op de hoogte!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 15:39

xLes schreef:
De wonde is zeker ook lokaal verzorgd met wondzalf. Ik heb deze dagelijks onder een zachte straal afgekoeld, schoongemaakt en zalf erop.

Ik heb de DA meteen gebeld vanochtend en hij komt vandaag langs. Ik hou jullie op de hoogte!

Succes!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:04

Hoe is het gegaan?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-18 21:49

De dame moet vrijdag voor foto's naar de praktijk komen. Dierenarts vermoed ook stukje griffelbeen afgebroken.
Vandaag zag de wonde er weer beter uit, even schoongemaakt en gespoeld, maar er staat een bultje op. We hebben enkel even geoefend op het trailerladen voor vrijdag, daarna nog even losgelaten en mevrouw gaf een hele show. Last heeft ze er niet echt van, gelukkig.

Laat het maar snel vrijdag zijn!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 22:39

Oeh nou hopelijk valt het mee vrijdag.
Maar verstandig om foto’s te maken.

Mag je paard nu wel los?

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-18 16:09

Gelukkig wel, zou anders niet goed komen. Toen met de antibiotica 14 dagen stalrust en enkel aan de hand stappen, werd ze knettergek van. En dan wordt ze zo bloedheet dat ze erg moeilijk te handelen is.

Moest het idd operatie en revalidatie worden gaan we ook kijken of we een klein stukje wei kunnen afspannen naast de anderen of samen met onze ruin (haar beste maatje die haar rustiger krijgt) naargelang het advies. Maar dat zullen we vrijdag weten :)