Fotosensibiliteit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Melissa_90

Fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 18:44

Hi bokkers

Sinds een paar maanden heeft mijn tink kalende plekken op haar schouder, neus en hals. Dit had ze bij aanschaf, waarvan de da zei dat het mijt was. Ik haar wassen met sebacil, in de winter leken de plekken te verminderen. Naarmate het voorjaar vorderde werden de plekken groter. Toen gekozen om een huidschraapsel af te laten nemen, waar niks uit kwam. De da had ook geen idee wat het kon zijn. Nu vermoed ik na soortgelijke gevallen gezien te hebben dat het wellicht fotosensibiliteit is. Nu heb ik een sleazy besteld en ingesmeerd met factor 50.

Wie heeft ervaring met deze aandoening?

Foto's van mijn tink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:28

Ik heb er ervaring mee, helaas niet goed afgelopen. Ik zal je het hele verhaal besparen, maar de plekken zagen er op mijn schimmeltje heel anders uit. Die kreeg echt dikke plakkaten van vocht overal op haar lijf, die openbarstte en de huid bijna af leek te vallen. Ook pus in de manen en de roze sneb op haar neus was echt ernstig verbrand. Bij haar was het in combinatie met ernstige leverproblemen. Dus ik zou toch echt flink door speuren (bloed testen?), want fotosensibiliteit krijgen ze niet zomaar.

Melissa_90

Re: Fotosensibiliteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 19:32

Oh wat vreselijk.. dat gun je geen enkel dier. De zoektocht gaat verder inderdaad, moet zeggen dat ik het vermoeiend vind gezien het lijkt op zoeken naar een spelt in een hooiberg. Toch doorzetten voor haar zodat ze er af komt.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 19:37

Ik kan me mijn eigen wanhoop nog heel goed herinneren, want dat gun je inderdaad geen enkel dier. Ik hoop dat de sleezy verlichting brengt, en zo niet dan weet je dat je het elders moet gaan zoeken. Het blijft lastig, die huidaandoeningen. Sterkte ermee!

Melissa_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 19:50

Fijn dat die herkenning er is. Dank je wel!

Ik ga verder speuren en als de spelt is gevonden laat ik het uiteraard weten.

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:06

Fotosensibiliteit.. Ik had er nog nooit van gehoord, maar wat een drama zeg!
Dan hoop ik echt dat dit heel iets anders is.

Heb wel eens zo'n kale plek gezien bij een paard van een kennis. Paard was net nieuw daar op stal, kwam dan wel puntgaaf aan, maar na een dag of 2 ineens een forse kale plek, net voor de schouder.
De eerste gedachte van de da was, een allergische reactie op het stro. Door de manier waarop het paard in de stal lag, kriebelden de uiteindjes van het stro wel precies op die plek.
Omdat het paard al snel weer doorverkocht werd, hebben ze het niet verder laten onderzoeken. Ik weet het dus verder ook niet.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:32

Geen ervaring mee, maar ziet er naar uit.... Mijn idee zou ook bloedtest zijn, en dan met name lever. Geloof dat leverproblemen oorzaak kunnen zijn van brandwonden aan benen/neus etc. Kan dan weer voorkomen door vergiftiging...

Sterkte iig en houd ons op de hoogte :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:36

Ik ken ook zo'n paardje,maar het beeld was totaal anders,die kreeg zo olifantenhuid,dik en eelterig.
Vaak gaat het samen met iets.
Dus bv de combi zonlicht met bv iets waar ze mee in aanraking komen,geeft de reactie.
Ik zou zeker je paard laten testen op allergie omdat je dan een van beide factoren kan weghalen en de reactie ook kan verdwijnen.

Het paard wat ik ken is erg geholpen met nooit meer op vers gras te komen.
De combi van gras en zon gaf bij haar zo'n reactie.

amyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 20:39

Mijn jongste heeft ook leverproblemen gehad waardoor er fotosensibiliteit opgetreden heeft. Dit is niet goed afgelopen.
ik zou zo snel mogelijk bloed laten nemen en testen voor leverwaarden. Ik zou alles laten testen maar als het echt fotosensibiliteit is, komt dit van de lever.
De merrie had op haar bles echt brandwonden waar je het vel zo kon aftrekken. Ook haar 4 witte benen waren aangetast tot waar het bruin begon. Op haar benen leek dit wel mok te zijn, allemaal kleine korstjes, maar bleek toch van haar lever te zijn.