Bevangen, alweer.. En nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Bevangen, alweer.. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 08:48

Ik schrijf dit omdat ik het kwijt wil en niet zo goed weet of mijn paard nog pijnvrij kan leven..

2 jaar geleden kocht ik mijn bijrijdpaard over een toen 9 jarige dravers ruin.
Hij was toen al veel ziek geweest, eigenlijk de laatste 5 jaar elke zomer wel bevangen gestaan en de eigenaar toen vertelde dat de dierenarts ook al 2x advies tot inslapen had gegeven, maar daar wou ze niet aan.
Hij krabbelde weer op en liep weer zuiver.

2 jaar geleden kwam hij bij mij, vlak voor het voorjaar werd.
Ik heb toen met mijn vriend afsproken dat we ons best gaan doen voor een pijnvrij leven, maar dat wanneer hij weer zo ziek word we hem niet gaan laten leiden en afscheid nemen.

2 zomers is hij niet ziek geweest, hij trok weer mooi bij, op goed gewicht en afgelopen halfjaar begon hij ook eindelijk spieren op te bouwen. Hij hoeft niet veel, enkel wat hij leuk vind! Lekker het bos in, wat dressuur rijden en longeren.
Springen doen we absoluut niet meer.

Verder komt hij niet meer op de wei, en door zijn voerneid, staat hij alleen op de paddock met een hooinet erbij. Want samen accepteert hij niet als er eten in het spel is. Wel staan de andere paarden om hem heen.

Naast hooi krijgt hij wel brokjes, dit hebben we rustig opgebouwd en overlegd met de dierenarts, hij krijgt merrie brok om zijn tekorten van het gras tegemoed te komen en zijn energie van het rijden aan te vullen. Dit ging tot op heden prima.

Hij heeft de afgelopen 2 jaar op ijzers gestaan om zijn hoefstand weer goed te krijgen. Sinds 2 maanden staat hij op blote voeten waardoor hij minder gevoelig op het harde loopt, minder uitgleid en in zijn gangen een stuk ruimer geworden is. Zijn hoefstand houden we goed bij met de smid samen. (elke 4 weken controle)

Maar dan nu.. 3 weken geleden ging ons zadel stuk en zonder zadel kunnen we wel wat rondhobbelen, maar niet zo actief als voorheen.
Ipv 5 dagen, liep hij er 3.
Ipv 20km bos liep hij er 8 in vooral stap tempo.
Ipv lekker dressuur, was het nu vooral stap training..
Niet bij nagedacht om zijn brokken stop te zetten en nu staat hij dus bevangen.. -O-

Dierenarts is geweest en hij staat aan de metacam, en nog iets verdovends wat zijn bloed extra goed rondpompt.
Maar hij staat wel weer bevangen. Mijn altijd blije pretbek, staat nu met zijn net zo blije pretbek op ons te wachten en komt vervolgens als een mank eendje achter ons aangestromeld om de pootjes te koelen.. -O-

Ik voel me machteloos, dom hier niet aanngedacht te hebben, heb er buikpijn van.

Word hij nog weer beter met enkel hooi? Heeft hij nog een paardwaardig leven?
Hij loopt al niet op de wei, hij loopt al in zijn uppie met een hooinetje, zijn plezier zijn de bosritten en de werktrainingen, daar geniet hij zo van!

Ik wil maandag de dierenarts bellen wat zijn verdere plan, dan staat hij 5 dagen aan de medicatie, en hoop ik te kunnen zien dat het wat beter gaat..

Misschien maar foto's maken, en dan waarschijnlijk te horen krijgen dat het einde verhaal is?
Ik weet het niet, maar mijn gevoel is niet best.. -O-

Edit; hij staat nu enkel nog op hooi, verder niks!
Laatst bijgewerkt door Nadiine__x op 27-04-18 08:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Utixo

Re: Bevangen, alweer.. En nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:51

Ik zou sowieso foto's van de hoeven laten maken, en daarna beslissen. En sowieso geen merriebrok voeren, dit zit bomvol eiwitten. Beter een vitaminebrokje erbij.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 08:57

Utixo schreef:
Ik zou sowieso foto's van de hoeven laten maken, en daarna beslissen. En sowieso geen merriebrok voeren, dit zit bomvol eiwitten. Beter een vitaminebrokje erbij.

Ja dat is inderdaad het plan.
Hij stond op vitamine korrel toen ik. Hem net had, daarvan bleef hij ontzettend schraal en dof, toen is de kliniek geweest voor zijn gebit en. Hij legde mij uit dat omdat hij niet op de wei komt veel. Eiwitten mist in zijn voeding en hij dat juist wel. Nodig heeft voor energie en bespiering.

Dat een paard niet bevangen word w
Van eiwitten maar van suikers en frictraan in het gras en dat dit dus gewoon moet kunnen.
Dit is een dierenarts die ik. Erg hoog heb staan, welke mijn andere paard een hele revalidatie door getrokken heeft.

Maar dit ging natuurlijk wel. Om een paard in training, niet 1 met een kapot zadel.. Voel mezelf zo dom!

Wil maandag de kliniek bellen die nu bij hem is geweest, maar wil ook de kliniek bellen van mijn vaste dierenarts van mijn andere paard, die dus ook de merriebrok geadviseerd heeft een ruim jaar geleden ;).

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:57

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 08:59

Zou inderdaad ook foto's laten maken!
Mijn vorige shet was chronisch bevangen en bleek een flinke hoefbeenkanteling te hebben.
Met speciaal dieet, niet meer op gras, speciaal beslag en heel veel geduld is hij zoveel beter geworden en kon zelfs weer pijnvrij draven op het harde. Hij kon uiteindelijk zelfs max 2 uur per dag met graasmasker op de wei! (De gevaardagen uitgezonderd uiteraard).
Helaas is hij overleden aan een darmperforatie.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:00

tanjaatjuhh schreef:
Ik mis ook magnesium in het rantsoen dat wordt vaker gegeven aan hoefbevangen paarden. Daarnaast helpt brandnetel ook https://natuurlijkpaarden.nl/brandnetel-voor-paarden/

Veel sterkte!

Hij heeft een liksteen van paard natuurlijk waar inderdaad een. Hoog magnesium gehalte in zit! Deze gebruikt hij ook regelmatig vooral in de warmere maanden :)

Ik zat er nog aan te denken om. Voor nu magnesium extra bij te halen, maar kan het nergens doorheen doen..
Brandnetel wist ik niet, dat ga even lezen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:00

Ik snap eigenlijk ook niet waarom er juist voor merriebrok is gekozen bij een hoefbevangen paard?
En idd foto's maken van de hoeven kan al veel duidelijkheid geven.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:02

je kan het mengen door een beetje speedibeet.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:02

tanjaatjuhh schreef:
je kan het mengen door een beetje speedibeet.

Hij mag echt even helemaal niks, alleen hooi.

Cayenne schreef:
Ik snap eigenlijk ook niet waarom er juist voor merriebrok is gekozen bij een hoefbevangen paard?
En idd foto's maken van de hoeven kan al veel duidelijkheid geven.

Daar zal hij vast een goede reden voor gehad hebben en wat ik zeg, het werkte voor hem. Perfect, hij heeftber ruim een jaar opgestaan namelijk! (geen kilo's per dag he, gewoon een halfje na de training en een kwartje op vrije dagen)
Foto's maken ga ik maandag voor bellen ja!

Karin_deB schreef:
Zou inderdaad ook foto's laten maken!
Mijn vorige shet was chronisch bevangen en bleek een flinke hoefbeenkanteling te hebben.
Met speciaal dieet, niet meer op gras, speciaal beslag en heel veel geduld is hij zoveel beter geworden en kon zelfs weer pijnvrij draven op het harde. Hij kon uiteindelijk zelfs max 2 uur per dag met graasmasker op de wei! (De gevaardagen uitgezonderd uiteraard).
Helaas is hij overleden aan een darmperforatie.

Ja dit stadium zaten wij dus 2 jaar geleden in.. Hij is chronische bevangen, zijn hoefbenen zijn gekanteld en verzakt en hij heeft al helemaal geen witte lijnen meer..

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:05

Dat is balen Nadine , brandnetel eten ze meestal wel zo uit het vuistje , werkt bloedzuiverend. Als je het ergens ziet staan waar natuurlijk geen honden pissen etc kun je het maaien , dag laten drogen en voeren.

deb_tink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:09

Heel veel sterkte, het is niet fijn je dier zo te zien. Ik zou de dierenarts ook vragen om een cushing test. Regelmatig hoefbevangen zijn, moeite met gewichthouden en spierverlies kunnen hier symptomen van zijn. Dan zou met medicatie heb paard misschien nog wel een heel fijn leven kunnen hebben. Mits idd de schade niet te groot is inmiddels.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:13

deb_tink schreef:
Heel veel sterkte, het is niet fijn je dier zo te zien. Ik zou de dierenarts ook vragen om een cushing test. Regelmatig hoefbevangen zijn, moeite met gewichthouden en spierverlies kunnen hier symptomen van zijn. Dan zou met medicatie heb paard misschien nog wel een heel fijn leven kunnen hebben. Mits idd de schade niet te groot is inmiddels.

Zou hij dan niet met merriebrok deze symptomen moeten houden?

Je herkent hem bijna niet weer namelijk, hij is zo veranderd!
Hij glimt, heeft dikke spierhals gekregen zijn ruggengraat is verdwenen dankzij nieuwe spieren, hij ziet er nu echt gewoon goed en gezond uit.
Lijkt mij als een paard echt cushing heeft, merriebrok hem hier niet mee gaat helpen?
Maar zover gaat mijn kennis niet.

Ik wil maandag inderdaad plan van aanpak weten, en ik wil weten wat zijn verdere kansen zijn en of we niet beter foto's kunnen maken.
En vanuit die foto's kunnen we altijd verder kijken..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:13

Ik vind een paard nooit op de wei geen paard waardig bestaan.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:15

Tooske schreef:

Zal ik Hem Dan maar Meteen spuitje geven?
(sorry hoor maar hier kan ik echt niks mee..)

tanjaatjuhh schreef:
Dat is balen Nadine , brandnetel eten ze meestal wel zo uit het vuistje , werkt bloedzuiverend. Als je het ergens ziet staan waar natuurlijk geen honden pissen etc kun je het maaien , dag laten drogen en voeren.

Zal eens opzoek morgen of het al ergens groeit in de bossen :)

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:15

Tooske schreef:

Niet mee eens.
Met voldoende ruimte,vriendjes en hooi kunnen ze net zo gelukkig zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:25

Tooske schreef:

Ik vind een paard dat zo snel bevangen wordt en dan door gras eten met pijn door het leven moet geen paardwaardig bestaan. Met de ervaringen die ik heb met mijn merrie, kan ik het beleid van ts heel goed begrijpen.

TS: ik voer mijn merrie hooi, dit kun je weken. Langer weken zorgt dat je meer suikers uit het hooi spoelt. Je spoelt echter ook de vitaminen en mineralen (deels) uit, dus die moet je aanvullen. Wij hebben een tijd de vitaminebrokjes van Je paard gezond en fit gevoerd, maar zijn nu over op Marstall force (tikkie goedkoper). Je voert daar in verhouding vrij weinig van (100-200 gram per dag).
Voor het aanvullen van andere voedingsstoffen kun je op zoek gaan naar producten die laag zijn in zetmeel en suiker, maar hoger in eiwit. Voervergelijk.nl kan je helpen.
Brandnetel is altijd goed, evenals kleefkruid. Mijn merrie kiest ze zelf in de wei of in de berm, maar je kunt ze ook gedroogd kopen.
Verder wil ik je Phytonics GlucoBalance aanraden. Dit helpt met de suikerstofwisseling.

Anderen hadden het al over een ppid-test en foto's maken; ik zou beide doen, dan weet je waar je nu staat.

Met ons huidige voerbeleid kan mijn merrie (die trouwens ook absoluut niet te dik is) overigens straks in de zomer 24/7 in de wei zonder problemen. Wel houden we altijd het fructaangehalte in de gaten en hebben we de mazzel dat ze op zandgrond staan en het gras al zeker 10 jaar niet meer bemest is.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:31

Een kwart en een half krachtvoer is sowieso veelste veel ook :) . En wat voor hooi voer je, enig idee wat daar in zit?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:34

ruitje schreef:
Een kwart en een half krachtvoer is sowieso veelste veel ook :) . En wat voor hooi voer je, enig idee wat daar in zit?

En toch ging het hartstikke goed tot ons zadel stuk ging. Dus daarover nu einde discussie. Hij staat nu zonder.

Nee geen idee, ik sta volpension en ze hebben niks anders ook. Ik moet dus roeien met de riemen die ik heb.
1 juni verhuizen we naar een andere stal en daar hebben ze ook echt oud hooi voor dit soort momenten.
Tot die tijd heb ik weinig keus..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-18 09:36

Hilary schreef:
Tooske schreef:

Ik vind een paard dat zo snel bevangen wordt en dan door gras eten met pijn door het leven moet geen paardwaardig bestaan. Met de ervaringen die ik heb met mijn merrie, kan ik het beleid van ts heel goed begrijpen.

TS: ik voer mijn merrie hooi, dit kun je weken. Langer weken zorgt dat je meer suikers uit het hooi spoelt. Je spoelt echter ook de vitaminen en mineralen (deels) uit, dus die moet je aanvullen. Wij hebben een tijd de vitaminebrokjes van Je paard gezond en fit gevoerd, maar zijn nu over op Marstall force (tikkie goedkoper). Je voert daar in verhouding vrij weinig van (100-200 gram per dag).
Voor het aanvullen van andere voedingsstoffen kun je op zoek gaan naar producten die laag zijn in zetmeel en suiker, maar hoger in eiwit. Voervergelijk.nl kan je helpen.
Brandnetel is altijd goed, evenals kleefkruid. Mijn merrie kiest ze zelf in de wei of in de berm, maar je kunt ze ook gedroogd kopen.
Verder wil ik je Phytonics GlucoBalance aanraden. Dit helpt met de suikerstofwisseling.

Anderen hadden het al over een ppid-test en foto's maken; ik zou beide doen, dan weet je waar je nu staat.

Met ons huidige voerbeleid kan mijn merrie (die trouwens ook absoluut niet te dik is) overigens straks in de zomer 24/7 in de wei zonder problemen. Wel houden we altijd het fructaangehalte in de gaten en hebben we de mazzel dat ze op zandgrond staan en het gras al zeker 10 jaar niet meer bemest is.

Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Eerst maar eens kijke of ik hem hier nog weer uit ga krijgen voordat ik over zijn vervolg dieet ga nadenken.. :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 09:45

Geweekt hooi kun je nu al doen :) De rest is inderdaad voor latere zorg, hoewel je de glucobalance en Marstall gelijk al kunt doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:04

Misschien inderdaad eens testen op PPID. En ga er maar vanuit dat het heel lang kan duren voor hij zonder pijnstiller/ontstekingremmer kan. En neem een kijkje in het Centrale topic over hoefbevangenheid. De beginpost is bijzonder informatief en het topic is (helaas) op dit moment ook aardig actief. Ik heb er ook eentje die al heel vaak bevangen is geweest, ook al voor ik haar had. Geen idee hoe haar hoeven er van binnen uit zien, dat wil ik niet eens weten, maar op dit moment is ze gewoon rad en vrolijk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:37

Het belangrijkste is nu als eerste hem erdoor heen zien te krijgen.
Foto en eventueel een cushing test zou ik adviseren idd. Dan weet je gewoon meer.

Wanneer hij weer is opgeknapt is idd een vitamine/mineralenbrok (liefst aangevuld met extra magnesium) met SpeediBeet goed naast voldoende arm ruwvoer.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:47

Nadiine__x schreef:
Dat een paard niet bevangen word w
Van eiwitten maar van suikers en frictraan in het gras en dat dit dus gewoon moet kunnen.
Dit is een dierenarts die ik. Erg hoog heb staan, welke mijn andere paard een hele revalidatie door getrokken heeft.

Je dierenarts heeft hartstikke gelijk. Beter merriebrok want die is laag in suiker en hoger in eiwitten en vetten.
Het is natuurlijk een dun evenwicht zeker met jouw paard tussen beweging en voer.
Ik kan me voorstellen dat je je zelf voor je hoofd kan slaan dat je hem met het afnemen van de beweging het voer niet hebt bij gesteld maar ja daar heb je nu niet zoveel meer aan.
Maar goed, je hebt al eerder je paard goed gekregen met goed management. Dus wie weet lukt dat wel weer. Mogelijk aangepast beslag om de druk te verlichten. Glucobalance is zeker ook een goed idee.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 10:58

Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-18 11:05

Kadankovitch schreef:
Ik kan eerlijk gezegd niet inzien waarom het paard niet volwaardig in training gehouden kan worden indien er geen zadel meer is.
Het is een in en in triest verhaal.

Daar heb je ook wel weer gelijk in.