Help wat heeft dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:17

LillyMedley schreef:
bigone schreef:
Is er nu al contact met da voor een goede behandeling geweest? Zoveel luizen kunnen een dier totaal leegzuigen.


De eigenaar trekt bij deze zijn handen er helemaal van af.
Ik mag een dierenarts zoeken, maar als de kosten te hoog worden maakt hij er worst van. Iemand die mij snel kan helpen met een dierenarts vinden?

Als de eigenaar zo laks is, is de pony misschien wel beter af in de worst. Schandalig!!!

Stripe000
Berichten: 585
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:19

LillyMedley schreef:
bigone schreef:
Is er nu al contact met da voor een goede behandeling geweest? Zoveel luizen kunnen een dier totaal leegzuigen.


De eigenaar trekt bij deze zijn handen er helemaal van af.
Ik mag een dierenarts zoeken, maar als de kosten te hoog worden maakt hij er worst van. Iemand die mij snel kan helpen met een dierenarts vinden?


Ach gossie arme pony.TS ik denk dat eerder genoemde optie, 144 bellen, geen verkeerde is.

Pony wordt zorg onthouden, dat mag niet.

Succes ermee, fijn dat jij je erom bekommerd

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:21

maar is het risico niet,als 144 gebeld wordt,de pony gewoon verkocht wordt voor de worst?
het gedoe errond zal de eigenaar dan ook niet willen toch?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:21

LillyMedley schreef:
bigone schreef:
Is er nu al contact met da voor een goede behandeling geweest? Zoveel luizen kunnen een dier totaal leegzuigen.


De eigenaar trekt bij deze zijn handen er helemaal van af.
Ik mag een dierenarts zoeken, maar als de kosten te hoog worden maakt hij er worst van. Iemand die mij snel kan helpen met een dierenarts vinden?



Dan zou ik toch echt even dierenpolitie bellen. Vind het schandalig... Wel dier hebben maar zodra de dierenarts er bij moet komen hoe maar.

Nu heeft 1 van mijn pony's vorig jaar luis gehad in de winter. Kon toen niet wassen. Ik heb der helemaal kaal geschoren en ik had nog een bus veerust staan. Ik heb haar van boven tot onder (behalve hoofd) onder gespoten met veerust. Binnen een paar tellen zag ik de luis er al af vallen. Dit onderspuiten heb ik na 7 en 14 dagen nog keer gedaan en ze had nergens meer last van.

Veerust is niet heel duur 15 euro voor een bus ofzo.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:23

Nies_ schreef:
LillyMedley schreef:

De eigenaar trekt bij deze zijn handen er helemaal van af.
Ik mag een dierenarts zoeken, maar als de kosten te hoog worden maakt hij er worst van. Iemand die mij snel kan helpen met een dierenarts vinden?

Als de eigenaar zo laks is, is de pony misschien wel beter af in de worst. Schandalig!!!

Precies dat.

Maar wat is nou de moeite om een flesje sebacil te halen? Bij de meeste DA krijg je dat gewoon mee, pony er goed mee insoppen, daarna nog een keer herhalen voor de neten (Staat in de bijsluiter). Eigenaar het bonnetje laten zien wat het gekost heeft en geld terug eisen. Misschien dat ie dan geen cent betaald, jammer dan maar ik zou niet voor die paar centen een pony zo willen laten lijden.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:24

En als je dat niet kan/wil whatever, maar dan in ieder geval melding van zware verwaarlozing bij 144.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:27

En ja dat lukt ook zonder scheren, ik heb vorig jaar een pony gekocht en die zat ook extreem onder de luis, scheren was toen ook geen optie dus heb ik ook behandeld zonder scheren, als je ze maar heel goed insopt dat ze zeiknat zijn dan overleven die luizen het echt niet. Wat wel belangrijk is dat je NIET na spoelt, insoppen en laten opdrogen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 14:30

[/quote]
Als de eigenaar zo laks is, is de pony misschien wel beter af in de worst. Schandalig!!![/quote]
Precies dat.

Maar wat is nou de moeite om een flesje sebacil te halen? Bij de meeste DA krijg je dat gewoon mee, pony er goed mee insoppen, daarna nog een keer herhalen voor de neten (Staat in de bijsluiter). Eigenaar het bonnetje laten zien wat het gekost heeft en geld terug eisen. Misschien dat ie dan geen cent betaald, jammer dan maar ik zou niet voor die paar centen een pony zo willen laten lijden.[/quote]

Probleem is alleen, ik krijg geen enkele dierenarts te pakken nu..

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 14:34

Citaat:
Dan zou ik toch echt even dierenpolitie bellen. Vind het schandalig... Wel dier hebben maar zodra de dierenarts er bij moet komen hoe maar.

Nu heeft 1 van mijn pony's vorig jaar luis gehad in de winter. Kon toen niet wassen. Ik heb der helemaal kaal geschoren en ik had nog een bus veerust staan. Ik heb haar van boven tot onder (behalve hoofd) onder gespoten met veerust. Binnen een paar tellen zag ik de luis er al af vallen. Dit onderspuiten heb ik na 7 en 14 dagen nog keer gedaan en ze had nergens meer last van.

Veerust is niet heel duur 15 euro voor een bus ofzo.


Bedoel je deze?
Afbeelding

Dit is toch alleen tegen steekvliegen?

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:36

LillyMedley schreef:
Citaat:
Dan zou ik toch echt even dierenpolitie bellen. Vind het schandalig... Wel dier hebben maar zodra de dierenarts er bij moet komen hoe maar.

Nu heeft 1 van mijn pony's vorig jaar luis gehad in de winter. Kon toen niet wassen. Ik heb der helemaal kaal geschoren en ik had nog een bus veerust staan. Ik heb haar van boven tot onder (behalve hoofd) onder gespoten met veerust. Binnen een paar tellen zag ik de luis er al af vallen. Dit onderspuiten heb ik na 7 en 14 dagen nog keer gedaan en ze had nergens meer last van.

Veerust is niet heel duur 15 euro voor een bus ofzo.


Bedoel je deze?
[ [url=m/B2LpJb.png]Afbeelding[/url] ]

Dit is toch alleen tegen steekvliegen?


Ja! die bedoel ik. En staat idd op voor steekvliegen maar weet echt uit ervaring dat je ook luizen er mee dood krijgt! Zelfs een keertje tijdens me opleiding te horen gekregen. Je krijgt er ook bloedluis bij kippen mee dood. :+

Zou alleen op de kale plekken en korsten (als er korsten zijn) uit kijken met er op spuiten. Zou daar even om heen gaan.
Laatst bijgewerkt door Kimmiee_D op 28-04-18 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 14:42

Kimmie_D ook bij zo’n erge infectie? Dan bestel ik het meteen.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:43

Ja je krijgt er inderdaad ook luizen mee dood met die Veerust, daar zit pyrethrine in en dat dood die luizen.. maar met zo'n ernstige besmetting icm met de hoeveelheid haar vrees ik dat je niet genoeg hebt aan 1 bus en zal sebacil effectiever zijn. Of je moet de mogelijkheid hebben ook te scheren?

Nee de meeste dierenartsen zijn nu helaas gesloten ja, dus dat is inderdaad een lastige.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:43

LillyMedley schreef:
Kimmie_D ook bij zo’n erge infectie? Dan bestel ik het meteen.



Ik zal eens kijken of ik nog een foto kan vinden van mijn pony

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:43

Bestellen dan heb je het pas dinsdag, kan je beter maandag naar de dierenarts voor iets effectievers ;)

Veerust verkopen ze ook bij de welkoop/boerenbond trouwens. Dus daar zou je dan nu nog naar toe kunnen.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:49

Jaime_ schreef:
Bestellen dan heb je het pas dinsdag, kan je beter maandag naar de dierenarts voor iets effectievers ;)

Veerust verkopen ze ook bij de welkoop/boerenbond trouwens. Dus daar zou je dan nu nog naar toe kunnen.



Kan je vertellen veerust werkt effectief :+ weet het uit ervaring.

edit: Foto van mijn pony. Let wel op ik heb de mijne wel eerst geschoren!

Afbeelding

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 14:54

Ik zou geen veerust op open wondjes gebruiken...
Je MOET scheren eerst. Anders kun je wassen tot je een ons weegt maar krijg je de luizen niet weg. Daar heb je een scheermachine voor nodig. Die kun je huren of lenen als je iemand kent die er eentje heeft. De machine moet na gebruik ook weer goed worden ontsmet.

Luizen worden vaak behandeld met phoxim (ByeMite). Dit is een middel dat verdund wordt in water en waarmee het gehele paard gewassen moet worden. De jeuk stopt binnen de 36 uur na behandeling. Om ervoor te zorgen dat uitkomende neten niet weer voor problemen gaan zorgen is het noodzakelijk om de behandeling te herhalen na 2 weken.
Omdat de meeste middelen niet voor paarden ontwikkeld zijn (Byemite is eigenlijk een antibloedluizen middel voor kippen) moet je even nagaan wat de juiste dosering is.
Wassen met Sebacil kan ook. Wassen moet je vaak herhalen.

Lukt het (nog) niet snel om de pony te scheren, kun je ook beginnen met Finecto+ Horse.https://www.finecto.com/nl-nl/hobby/pro ... ecto-horse

Finecto gaat door het voer en maken je paard onaantrekkelijk voor luizen, muggen, knutten etc etc.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:01

Zoals ik net ook al zei.. ik heb vorig jaar mijn pony begin maart behandeld met Sebacil tegen een ernstige luizenbesmetting, ZONDER te scheren, gewoon heel goed ingesopt met een sopje sebacil en dan vooral niet naspoelen. Eerst helemaal insoppen met het spul met een spons, en daarna de restanten in een emmer nog extra over hem heengegoten, hij was echt helemaal doorweekt en die behandeling was effectief. Hij had minstens zo'n dikke vacht als de pony van TS. Zonder scheren kan dus wel als je het juiste middel gebruikt.

Veerust zal best helpen als je pony geschoren is ja, omdat het dan overal goed bijkomt, maar in zo'n dikke vacht kom je nooit goed op alle plekken met een spuitbus.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:04

Kimmiee_D schreef:
Ja! die bedoel ik. En staat idd op voor steekvliegen maar weet echt uit ervaring dat je ook luizen er mee dood krijgt! Zelfs een keertje tijdens me opleiding te horen gekregen. Je krijgt er ook bloedluis bij kippen mee dood. :+

Zou alleen op de kale plekken en korsten (als er korsten zijn) uit kijken met er op spuiten. Zou daar even om heen gaan.

Kale plekken eerst voorzien van laag sudocreme, verstikt die krengen ook en je veerust kan de huid niet irriteren daar.
Spuiten door spuitmond op de huid te zetten en dan tegen de vacht in strepen spuiten. Spuit je van afstand, dan raak je enkel haar en dat doet niets/niet genoeg. Je zal het wel een paar keer moeten herhalen (dus meerdere bussen nodig) vermoed wegens kortere werking elke 5-7 dagen tot levenscyclus luis rond is.
En haal een emmer mineralenkorrel om weerstand/tekorten aan te vullen, week 1 dubbele dosis geven, daarna normaal.

En vertel de eigenaar maar dat hij voor het slachten zal moeten betalen, slachtkosten zijn hoger dan vleesprijs bij een shet. Schieten en dan rendac kan, maar voor schieten, rendac en vervoer ben je altijd meer kwijt dan voor een flesje antiluismiddel en wat brokjes. Komt bij dat hij dan of een nieuwe pony moet kopen of op een andere manier het gras kort moet houden (en dat kost ook weer geld + meer tijd). Huidige dier behandelen is stomweg economischer.

silvia58

Berichten: 1831
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:06

Veerust is ook bij de Welkoop te koop !

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:09

met butox moet je niet scheren of wassen.
gewoon verdelen over de manenkam en een streepje over de rug(telkens haren wat opendoen en enkele druppels op verschillende plaatsen) en weg zijn de luizen!

kan je wel niet vrij krijgen,moet je voor langs de DA.

hier al heel vaak gebruikt bij paarden die heel dik in het haar staan en uit het buitenland komen en niets gewoon zijn.
dan is scheren of wassen echt geen optie als je er 10 moet gaan behandelen(anders ben je een week bezig tegen dat je rond bent)

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 15:10

Jaime_ schreef:
Zoals ik net ook al zei.. ik heb vorig jaar mijn pony begin maart behandeld met Sebacil tegen een ernstige luizenbesmetting, ZONDER te scheren, gewoon heel goed ingesopt met een sopje sebacil en dan vooral niet naspoelen. Eerst helemaal insoppen met het spul met een spons, en daarna de restanten in een emmer nog extra over hem heengegoten, hij was echt helemaal doorweekt en die behandeling was effectief. Hij had minstens zo'n dikke vacht als de pony van TS. Zonder scheren kan dus wel als je het juiste middel gebruikt.

Veerust zal best helpen als je pony geschoren is ja, omdat het dan overal goed bijkomt, maar in zo'n dikke vacht kom je nooit goed op alle plekken met een spuitbus.


Daarom zeg ik ook let op mijne is wel geschoren..

En voordeel als je scheert is dat de haren waar de neten aan vast zitten er ook gelijk vanaf haalt. Kunnen die in elk geval niet meer op de pony uitkomen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 17:49

Scheren is niet echt een optie. Dat wil de eigenaar absoluut niet. Ze is wel al veel haar kwijt dus haar vacht is iets dunner dan op de foto’s.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:55

LillyMedley schreef:
Scheren is niet echt een optie. Dat wil de eigenaar absoluut niet. Ze is wel al veel haar kwijt dus haar vacht is iets dunner dan op de foto’s.


Sorry dat ik het nu zo zeg maar die eigenaar moet wel beetje erg gaan mee werken.... Wil niet hoge dierenarts kosten, wil niet scheren.... Strx heeft die pony nog bloedarmoede door de vele luizen... Vind echt dat die eigenaar eigenlijk geen pony waardig is...

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Help wat heeft dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 17:58

Daar ben ik het helemaal mee eens, Kimmie. De pony heeft geluk dat TS er nog is, anders werd er volgens mij helemaal geen actie ondernomen.

Anna04

Berichten: 368
Geregistreerd: 07-02-16
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-18 17:59

Ik kan pas maandag naar een dierenarts... eerder kan ik sowieso niet echt wat doen.