Bijvoeren van vitamine korrel oid nodig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Bijvoeren van vitamine korrel oid nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-18 16:21

Hallo iedereen,

Ik heb onlangs mijn paard (net 2 weken van mij) verhuist naar een paddock paradise. Hij staat nu dus 24/7, 365 dagen per jaar buiten met onbeperkt, goede kwaliteit ruwvoer (voordroog voor paarden) wordt ook rustig aan gewend aan het land (heeft de afgelopen jaren niet op het land gestaan)
Meneer is 16 (oke de verhuizing doet hem zo goed dat hij wel weer 3 lijkt) en staat moment weer opbouwend aan het werk (ongeveer 3 dagen per week max 45 minuten rijden, 2 tot 3 dagen longeren, rest rust) Uit eindelijk de bedoeling om trainingsniveau M/Z te rijden (ik wil de F20 uitrijden en dan L1 starten. Mijn toekomst droom is M uitrijden, hij heeft zelf vroeger de Z uitgelopen dus hij kan het, nu ik nog hahaha)

Maar is het nodig om hem in de toekomst te gaan bijvoeren? Hij krijgt namelijk nu geen extra brok vanuit de stalling, hooguit 1/4 havens natural balance, na de arbeid.
En als ik hem moet bijvoeren, wat dan? Vitamine korrel, basis brok, muesli, combinatie, poeders?

Ik zie even door de bomen het bos niet meer. HELP!!!

Bowo

Re: Bijvoeren van vitamine korrel oid nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:26

Dat is heel erg afhankelijk van je paard. Als hij genoeg uit het ruwvoer weet te halen, is brok bijvoeren misschien helemaal niet nodig, maar als hij straks ook weer spieren moet gaan opbouwen, denk ik dat wat extra krachtvoer wel goed voor hem is. Ik zou dus goed naar je paard kijken of hij afvalt of mooi op gewicht blijft en of zijn spieren sterker worden als je meer traint of dat het eigenlijk wel een beetje achterblijft.

Voor vitamines zou je misschien een keertje een bloedtest kunnen doen om te kijken of hij tekorten heeft :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 16:47

Ik merk het aan mijn paarden als ze te weinig hebben, maar ik ben het liever voor. Heb wel eens gehad dat ze pigmentverlies kregen of zand en/of mest gingen eten. Als ik dan meer vitaminebrok geef houd dat vanzelf weer op.

Zelf zou ik kiezen om gewoon (dagelijks) een handje van bijvoorbeeld Pavo Vital te geven. Als je iets voor de spieropbouw zou moeten hebben oid moet je dan wel iets erbij doen nog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-18 01:50

Ja, dat is nodig. Nederlands ruwvoer is hopeloos eenzijdig, daar haalt je paard niet genoeg variatie uit. Er bestaan niet voor niets vitaminebrokken en balancers voor paarden met een leefstijl als het jouwe.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:30

Als je zonder krachtvoer of vitamine zou willen moet je zeker weten of je ruwvoer voldoende is, daarvoor kan je een hooitest laten doen, maar wat koper ook al aangeeft is het hooi in Nederland niet heel best wat dat betreft, dus ik zou lekker een compleet vitamine korrel geven, dan weet je zeker dat je goed zit. Mocht je paard wat schraal worden kan je ook nog met krachtvoer aan de slag.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:57

Ja, een vitaminekorrel is nodig in NL... Eenzijdig hooi, vaak een tekort aan natrium, koper, zink en bij beperkte weidegang ook tekort aan Vit.E mogelijk. Gewoon een balancer / korrel toevoegen, better safe than sorry.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:19

Maar wat is dan een goede korrel? Pavo of metozza of...

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:24

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:25

snorkel1986 schreef:

Dat is sterk paardafhankelijk. Zowel Pavo als Metazoa komen er hier niet in (Pavo ben ik écht geen fan van, op Metazoa zie ik té veel paarden in stuiterende zenuwpezen veranderen).

Ik ben wél fan van Vitalbix en Equilin.

Andere merken waar je naar kunt kijken, waar ik goede verhalen over hoor: Marstall Force, Je Paard Gezond en Fit, Dengie Performance Balancer, Victorious, dodson and horrell ultimate balancer, Pure Balance (die laatste is luzernevrij, mocht je paard gevoelig zijn op luzerne)

Edit: schrik niet vd prijzen, je voert zo weinig dat je niet duurder uit bent dan met een reguliere muesli of brok.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:01

Skippy01 schreef:
snorkel1986 schreef:

Dat is sterk paardafhankelijk. Zowel Pavo als Metazoa komen er hier niet in (Pavo ben ik écht geen fan van, op Metazoa zie ik té veel paarden in stuiterende zenuwpezen veranderen).

Ik ben wél fan van Vitalbix en Equilin.

Andere merken waar je naar kunt kijken, waar ik goede verhalen over hoor: Marstall Force, Je Paard Gezond en Fit, Dengie Performance Balancer, Victorious, dodson and horrell ultimate balancer, Pure Balance (die laatste is luzernevrij, mocht je paard gevoelig zijn op luzerne)

Edit: schrik niet vd prijzen, je voert zo weinig dat je niet duurder uit bent dan met een reguliere muesli of brok.

Ja we prijzen zijn wel hoog

Maar je voert heel weinig
Maar ik kan de brok er niet geheel onderweg halen ivm eigenaar mag dat niet...
Heb net kleine emmer metazo besteld en ga proberen of dit is wat ik zoek
Ga ook ond er de aanbevolen hoeveelheid zitten omdat er nog basis brok naast gevoerd gaat worden

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-18 20:29

Ik heb zelf dit op het oog, is iemand van jullie daarmee bekend?
* cavalor VitaCrunch (eerlijk is eerlijk, geef liever een klein brokje ipv een hele steen paard lief is daar ook geen fan van)
* Cavalor FiberForce
* Pavo Care4Life
* Pavo Vital
* Havens Natural Balance (krijgt hij nu tot 0,5 kg per keer)

Het zoals jullie merken heb ik vooral mengsels uitgezocht. Ik heb geen zin dat hij misschien gaat schrokken (staat op stal bij het opzadelen en is daarbij af en toe onrustig) mocht er een losse brok beter zijn. Ben ik het bereid te mengen met Pavo DailyPlus (of iets vergelijkbaars)

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 16:40

chamion schreef:
* cavalor VitaCrunch (eerlijk is eerlijk, geef liever een klein brokje ipv een hele steen paard lief is daar ook geen fan van)
* Cavalor FiberForce
* Pavo Care4Life
* Pavo Vital

Het zoals jullie merken heb ik vooral mengsels uitgezocht. Ik heb geen zin dat hij misschien gaat schrokken (staat op stal bij het opzadelen en is daarbij af en toe onrustig) mocht er een losse brok beter zijn. Ben ik het bereid te mengen met lucerne / Pavo DailyPlus (of iets vergelijkbaars)

Kent iemand deze producten? Wat is de ervaring ermee? Of zijn het loze praatje (was namelijk ook al subli mineralen bikkels maar daar bleek ontzettend veel suiker in te zitten)

DearDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:15

Ik voer oa. pavo vital aan mijn zeer sensibele merrie en ik ben heel tevreden!!

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 17:28

chamion schreef:
chamion schreef:
* Cavalor FiberForce
* Pavo Care4Life
* Pavo Vital

Het zoals jullie merken heb ik vooral mengsels uitgezocht. Ik heb geen zin dat hij misschien gaat schrokken (staat op stal bij het opzadelen en is daarbij af en toe onrustig) mocht er een losse brok beter zijn. Ben ik het bereid te mengen met lucerne / Pavo DailyPlus (of iets vergelijkbaars)

Kent iemand deze producten? Wat is de ervaring ermee? Of zijn het loze praatje (was namelijk ook al subli mineralen bikkels maar daar bleek ontzettend veel suiker in te zitten)
Ik heb voorlopig pavo care4life gekocht om aan mijn akhal teke merrie te voeren, maar aangezien ze net gekocht is en ik haar nog moet ophalen, kan ik er nog niets over zeggen. :')

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-18 20:11

Tja, dat verhaal heeft iedereen in mijn omgeving of ze kennen de bovenstaande producten niet. Ik wissel liever niet elke 40/60 dagen van voer om te kijken wat mij het beste bevalt. Dat maakt de keuze nu zo lastig....