Straal zacht, brokkelt, en ook onderkant hoef

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

immanuela29

Straal zacht, brokkelt, en ook onderkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 14:14

Hoi!
Graag snel reacties.
Mijn paard heeft op het moment hele droge hoeven. laat wat aan de zijkant los. Bij het straal is het op het moment erg droog en zacht en lijkt af te brokkelen, de onderkant van de hoef (woord vergeten) naast de straal is nu ook aan het brokkelen. Dit was al eens eerder gebeurt maar dan in mindere mate. De hoefsmid zei toen om sudocreme in te gaan smeren daarop. Dat werkte toen. Nu begon het ongeveer een week geleden maar helpt sudocreme deze keer niet. De hoefsmid is al gebeld maar neemt niet op. Komt hopelijk nog vandaag en anders morgen langs. Maar hebben jullie misschien tips voor andere middelen om de hoeven weer goed te houden?

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:24

Heb je foto's van de hoeven?
van de zijkant (met de hoeven op de grond)
onderkant van de hoef enz

Zo kunnen wij ook niet veel ;)

Vaak zijn paarden verkeerd bekapt als de hoeven brokkelen.

Edit:
en hoe zit het met de huisvesting van jouw paard?
Hoe lang staat ie in stal, komt ie vaak op het harde, hoe vaak wordt hij bekapt? enz
Wat voor voer krijgt ie? Hoeveel ruwvoer?

Wijslander

Re: Straal zacht, brokkelt, en ook onderkant hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:27

Kan ook zijn dat de straal en zool vervellen/vernieuwen. Gebeurt vaker in deze tijd van het jaar. Maar is moeilijk met zekerheid te zeggen van afstand...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:33

De straal en zool vernieuwen inderdaad af en toe, dan laat de oude laag los en daaronder zit een nieuwe zool/straal.
Heeft het paard verder geen last van zijn voeten? Hij loopt zonder problemen? Dan zou ik me niet te veel zorgen maken, en even rustig afwachten wat de smid zegt.

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:35

Tegen brokkelen gebruik ik DuoProtection Hoef. Dat is tot nu toe het enige wat ik gevonden heb wat echt helpt

Hilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 14:45

Een kuurtje Hoef & Pees! :j

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-18 15:35

Amado schreef:
Heb je foto's van de hoeven?
van de zijkant (met de hoeven op de grond)
onderkant van de hoef enz

Zo kunnen wij ook niet veel ;)

Vaak zijn paarden verkeerd bekapt als de hoeven brokkelen.

Edit:
en hoe zit het met de huisvesting van jouw paard?
Hoe lang staat ie in stal, komt ie vaak op het harde, hoe vaak wordt hij bekapt? enz
Wat voor voer krijgt ie? Hoeveel ruwvoer?

Op het moment geen goede foto van de huidige situatie. Maak ik vanavond wel!
Staat nu zo'n 7/8 uur per dag op de wei. (die wel best wel droog is op veel plekken) wordt per 8 weken bekapt en krijgt een mengsel krachtvoer van mij(natural balance muesli met dravers sportbrok) en van stal krijgt ze nog normaal Pavo basissportbrok. En hoever ik weet (ik kan het natuurlijk niet zien wat ze altijd voeren met kuil :') ) krijgt ze voldoende ruwvoer (kuil).

Wijslander schreef:
Kan ook zijn dat de straal en zool vervellen/vernieuwen. Gebeurt vaker in deze tijd van het jaar. Maar is moeilijk met zekerheid te zeggen van afstand...

Ik hoop dat dat het is! De hoefsmid komt morgen langs dus kijken wat hij ervan denkt. :D

8nnemiek schreef:
De straal en zool vernieuwen inderdaad af en toe, dan laat de oude laag los en daaronder zit een nieuwe zool/straal.
Heeft het paard verder geen last van zijn voeten? Hij loopt zonder problemen? Dan zou ik me niet te veel zorgen maken, en even rustig afwachten wat de smid zegt.

Ze heeft eigenlijk helemaal geen last van haar voeten. Loopt eigenlijk in tijden niet zo goed als nu. (Is namelijk net weer een kort tijdje beter van een andere blessure) en lijkt ook geen last ervan te hebben. Maar het ziet er allemaal toch niet zo fijn uit. Maar ik ga afwachten tot wat hij idd zegt ;)

MarianneW schreef:
Tegen brokkelen gebruik ik DuoProtection Hoef. Dat is tot nu toe het enige wat ik gevonden heb wat echt helpt

Ga ik ook eens proberen! Dankjewel! :)

Hilde_ schreef:

Zal ik ook even naar gaan kijken! dankje :D

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-18 15:41

MarianneW schreef:

Goeie tip!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:32

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's :-)

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 16:02

Hoihoi! Ik weet niet of iemand het nog leuk vind om te zien, maar hier waren nog wat foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Het was uiteindelijk bij het straal nog erger geworden. Maar de hoefsmid had met dus vertelt dat dit kwam omdat mijn paard niet goed kon tegen het natte weer wat geweest was, en daarna het vreemde droge weer waardoor haar straal en hoeven dus zo vreemd groeiden.

De hoefsmid heeft het slechte 'dode' hoorn eraf gehaald en nu zien ze er weer beter uit. (Nog niet goed hier, ze heeft aan deze hoef sowieso ijzers, en daarnaast moet het nog wel weer goed helen.)
Afbeelding

Nu heeft is ze weer bekapt en gaat het allemaal weer goed! Gelukkig maar. Ik zat er echt lang mee. -O-

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 16:09

Ah daar had je je echt geen zorgen over hoeven maken, dat is echt gewoon de zool die zich vernieuwd. Dat komt niet door het weer, dat proces kan hooguit iets worden versneld door de droogte. Normaal brokkelt zo’n zool vanzelf af tot de goede lengte, maar doordat er ijzers onder zitten wordt dat natuurlijke proces tegengehouden.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-18 16:12

8nnemiek schreef:
Ah daar had je je echt geen zorgen over hoeven maken, dat is echt gewoon de zool die zich vernieuwd. Dat komt niet door het weer, dat proces kan hooguit iets worden versneld door de droogte. Normaal brokkelt zo’n zool vanzelf af tot de goede lengte, maar doordat er ijzers onder zitten wordt dat natuurlijke proces tegengehouden.

Het probleem was dat de staleigenaar dit ook zag en zei dat als dit verder zal doorscheuren, dat het dan helemaal mis zou lopen. Dus zij had me eigenlijk vooral bang gemaakt terwijl het eigenlijk niks was. Maar uiteindelijk was zagen de stralen er ook zo verbrokkeld uit. Maar gelukkig is dat nu allemaal goed :D