Die van mij was met 4 maanden gespeend toen kon ik hem bij de fokker ophalen een grens weet ik niet eigenlijk
Pandora2
Geplaatst: 22-04-18 14:21
De grens voor spenen ligt op 100 dagen dacht ik. Maar pin er mij niet op vast Maandje of 5 à 6 vind ik persoonlijk een mooie leeftijd, tenzij moeders nog veel reserve heeft en de kleine haar niet in de weg loopt. Dan kan het nog best wel wat later.
Sowieso maakt het qua ras niet uit, ik zou niet weten waarom een Shetlander eerder bij de moeder weg kan dan bijv. een Shire.
Bij gedomesticeerde paarden is vaak de regel 4 maanden of later, wat mij betreft zo laat mogelijk. In het wild/de natuur regelt de moeder dit zelf, sterk afhankelijk van de situatie maar algemeen bekeken later dan bij een gedomesticeerd paard.
Minimale leeftijd ken ik inderdaad ook als 100 dagen. Maar voor mij ligt de voorkeur standaard rond de 8 maanden.
Aangezien je titel is: voeding van het veulen.
Probeer altijd, maar zeker met zeer jong spenen, dat ze al erg goed brokjes, hooi en gras eten. Ze moeten het alle drie echt kennen en bij voorkeur ook bietenpulp.
Maagzweren bij vroeg spenen is zeer gebruikelijk dus door het krachtvoer door bietenpulp te mengen (eventueel met extra melasse of suiker erdoor. Veulenmelk is opvallend zoet door het hoge lactosegehalte) krijg je veel meer vezels bij het gestresste dier binnen en heeft hij een zo goed mogelijke start onder deze omstandigheden.