waar lijkt dit op? Mok?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koekie73

waar lijkt dit op? Mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:08

Hai!

Sinds 1,5 week heeft onze pony 'plekjes' op 1 van haar voorbenen, in haar kootholte. Leek me mok dus de afgelopen dagen steeds droog gehouden en zinkzalf gesmeerd.
Gisteravond begon het te bloeden tijdens het rijden en heb ik vanmorgen toch even de dierenarts gebeld. Zij adviseerde me 1x te wassen met Betadine scrub en daarna een hele dikke laag zinkzalf met daarover heen een bandage voor het weekend.
Maandag mag ik haar foto's sturen van hoe het er dan uit ziet. Pony was afgelopen week ook af en aan kreupel dus heeft er echt last van. We stappen nu dus alleen wat an de hand.

Pony heeft echter geen witte benen en ik twijfel of dit nou mok is. Wat vinden jullie als je de foto zo ziet?
Foto is na het wassen met Betadine scrub.

Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:14

Zitten meer kleinere plekjes zo te sien?
Zou het helemaal niet gaan afdekken met een bandage,dat gaat flink broeien in combi met zinkzalf.
Vind dat een raar advies als ik eerlijk ben :o

Is er een omgeving voor mok dan?
Dus dat ze natte vieze benen krijgt?

Weet je een foto is moeilijk oordelen, hoe vaak heb je zinkzalf gesmeerd?

Koekie73

Re: waar lijkt dit op? Mok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:17

@ellepel nee helemaal geen omgeving voor mok. Wel heeft dochter onlangs een cross met haar gereden en moesten ze door een hele vieze waterbak. Het zou kunnen zijn dat ze al een wondje had en dat het zo is ontstaan? Ik heb nu zo'n 5 dagen zinkzalf gesmeerd. Dat verbeterde haar been dus niet.

Ik heb er zo'n medische bandage om gedaan. Althans een klein gedeelte van zo'n rol. Morgenochtend even kijken hoe het er dan uit ziet. Het idee van de da was dat het dan wel goed zou weken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:24

Nou ik bedacht me het nog dat het er eigenlijk nu wel schoon uit ziet.
Althans, lijkt voor mij dat je nu gewoon nog de huid ziet,dus geen korstjes of pus
Zou dan misschien juist beter zijn om er niks meer op te doen.
Heeft natuurlijk ook even de tijd nodig dat er weer haar op kan groeien denk ik.
Pony is verder in orde, geen verhoging in temp of dik been?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:34

Ik denk dat de korstjes er inderdaad af zijn gegaan met de betadine scrub.
Nee ze heeft geen verhoging, geen dik been. Voetjes is wel af en toe wat meer gevuld en gisteravond bloedde de plek dus helemaal, door het rijden. Ze loopt de afgelopen dagen afwisselend zuiver, niet helemaal rad tot katskreupel haar stal amper uit kunnen. Vandaar dat ik eerst de hoefsmid had laten komen 1,5 week geleden, maar die vond niets.

Ben met je eens dat als het er morgenochtend nog zo uitziet ik er misschien maar even niets aan moet doen. Ik vind het alleen zo weinig op mok lijken.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-18 21:34

Bedankt voor het meedenken trouwens @ellepel. Is fijn!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 21:48

Ik vind het er ook wat apart uit zien hoor,maar foto kan soms zo vertekenen.
Heeft ze er ook jeuk aan of stampt met dat been?
Als ze ook niet goed loopt zou ik sowieso even rust geven (bedoel niet rijden,maar wel buiten)en anders maandag de veearts er wel naar laten kijken?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 22:52

Dat advies met de bandage is helemaal niet raar. Mijn DA heeft toen dit geadviseerd toen mijn pony mok had:

Wanneer er korstjes zijn, insmeren met een dikke laag vasaline (het liefst met aloë Vera) erop smeren, vervolgens afdekken met folie en het voetje met een bandage omwikkelen. Dit 24/36 uur laten zitten. Daarna kun je de korstjes er zo afvegen met een doek. Dan 2x daags insmeren met de nieuwe mok zalf.
Wanneer de korstjes weer terugkeren (is meestal tussen 2-4 dagen) dan weer de vasaline erop doen en omwikkelen. Zo door gaan tot de mok niet meer terug komt.

Dit heeft erg goed geholpen. Dat in wikkelen helpt om de korstjes te weken zodat je die gemakkelijk weg kunt vegen zonder nieuwe wondjes te maken. En dan kan de mokzalf/medicijn beter inwerken.

Natuurlijk moet je dan de bandage niet strak om doen, maar genoeg om het te laten zitten. En weken met vetachtige substanties houdt ook de vocht van buiten weg.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:25

Als je twijfeld of het mok is.. Komt het niet van hele kleine mugjes?
Mijn pony krijgt daar mok achtige plekjes van. Ze stampt ook als die mugjes tussen de haren kruipen. Vorig jaar had ze daar twee hele dikke achterbenen van.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-18 17:11

Nou ik ben inmiddels met de pony naar de kliniek geweest. Ze liep zondag weer kreupel.
Ze lijkt bij de buigproef gevoelig bij haar koot. Het kan dus allemaal komen door de wondjes in haar kootholte. Het is dus inderdaad geen standaard mok maar het is een infectie (bacterie). Het plan is nu om dit eerste te behandelen en te laten genezen en kijken of er dan nog kreupelheid overblijft. Pony heeft een injectie met ontstekingsremmers gekregen en vetaderm; dat moeten we dagelijks er op sprayen.

Alleen mag er geen zand bij komen. Pony staat nog in een paddock want de wei is dit weekend pas klaar, dan gaan ze gedoseerd op de wei. Hoe zorg ik dat er geen zand in de wonden komt? De dierenarts zei dat ik haar anders dan maar op stal moet laten, maar dan breekt ze de tent af als de rest wel buiten is, dus dat vind ik echt geen optie?
Iemand nog tips? Zag bij agradi wel iets van neopreen ademende modder beschermers.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:12

Hoefzak? Niet ideaal misschien, want er kan wel zand van boven naar binnen, maar ja, je moet wat.